Kállai Ernő: huszonévesen a csúcson

Kállai Ernő hegedűművész még csak huszonhat éves, de megjárta már New York legnagyobb színpadjait. Itthon most Junior Prima díjjal ismerték el munkáját.

Makrai Sonja
2012. 12. 05. 11:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kállai Ernő híres zenészdinasztia tagjaként már kisgyerekként tudta: hegedűművész lesz. Kitartása és tehetsége révén az egyik leghíresebb zenei központban, a New York-i Juilliard School of Music egyetemen szerzett idén tavasszal diplomát. A híres klarinétművész nagyapa és prímás édesapa mellett Kállai Ernőnek már kisgyerekként egyértelmű volt az útja, ő maga is tudta, nem lehet más, csak muzsikus. Míg a barátai igazi fiús játékokban próbálták meg egymást felülmúlni, addig ő játékhegedűjével utánozta édesapját.

Ernő felmenői bár cigányzenészek, őt a kezdetektől fogva a komolyzene vonzotta. A legifjabb Kállai hatéves kora óta tanul komolyzenét, tanulmányait a Szent István Gimnáziumban kezdte, tizenegy évesen felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem kivételes tehetségű gyermekek képzőjébe, ahol Csontha Andrásnak, az Operaház koncertmesterének, és Perényi Eszternek a növendéke volt. De persze édesapja is mindig segítette: rengeteget gyakorolt a fiával, finomította a technikáját.


Kállai Ernő elég korán rivaldafénybe került, az iskolai évek alatt számos fellépése volt, nem csak Magyarországon, de külföldön is, koncertezett Ausztriában, Németországban, Hollandiában és még a tengerentúlon is. Tizenhét évesen azonban komoly fordulatot vett az élete: hirtelen ötlettől vezérelve jelentkezett a Perlman Music Program mesterkurzusra, ahova szinte lehetetlenség bekerülni. Két-három kiváltságosnak adatik meg évente. Több száz jelentkező közül azonban tehetségének köszönhetően Kállai Ernő is részt vehetett egy hathetes intenzív kurzuson Itzhak Perlmannál New Yorkban.
Ezt követően sorra jöttek a fontosabbnál fontosabb mesterkurzusok: Zsigmondy Dénesnél és Michael Frischenschlagernél, de a Perlman Music Program maradt az origó, hiszen 2004-ben és 2005-ben is visszatért a kurzusra, sőt 2006-ban Itzhak Perlman saját maga hívta meg a fiatal művészt a New York-i Juilliard School of Music egyetemre, ahol négy évet tölthetett el ösztöndíjasként.

– Perlman kamaszkorom óta a példaképem. Elmondhatatlanul nagy dolog, hogy őt megismerhettem, hogy mesteremnek nevezhettem. Rengeteg lehetőséget kaptam tőle, neki köszönhetem, hogy számos, nagy jelentőségű versenyen vehettem részt Amerikában – meséli Ernő, aki nagy kiváltságnak tartja azt is, hogy a hazai zeneakadémia mellett egy más szemléletet képviselő oktatási rendszerben is tanulhatott.

– A Liszt Ferenc Zeneakadémián eltöltött évek alatt megtanulhattam az alapokat, a Juilliardon viszont lehetőségem volt rá, hogy saját egyéniségemet kibontakoztassam. Perlman mellett nagy hatással volt rám Ida Haendel és Ivry Gitlis is – meséli Kállai Ernő, aki a New York-i évek alatt mesterei kollégájává is vált, hiszen számos alkalommal léptek együtt színpadra. Ernő muzsikálhatott a Yamaha Hallban, a Juilliard zenekarának kíséretével a Carnegie Hallban is felléphetett Prokofjev G-moll hegedűversenyével. Az Avery Fisher Hallban pedig a New York-i Filharmonikusokkal adott elő egy Brahms-hegedűversenyt. A legkülönlegesebb koncertjét talán a Strad for Lunch nevű sorozaton adhatta, ahol egy igazi Stradivarit vehetett a kezébe. A klasszikus zene a követendő vonal, de Ernő nem utasít el más műfajokat sem: tervezi, hogy cigányzenében, dzsesszben és népzenében is kipróbálja majd magát.


A befektetett kemény munka meghozta gyümölcsét, sorra jöttek az elismerések. A Semmeringi Zenei Fesztiválon 2004-ben megnyerte a legjobb Kodály-mű előadásáért és a legjobb bécsi klasszikus interpretációjáért járó díjat, 2005-ben a spanyolországi Nemzetközi Sarasate Hegedűverseny különdíjasának választották, 2007-ben megkapta a New York-i Salone De Virtuosi díját. 2008-ban első díjat nyert a Nemzetközi Carl Flesch Hegedűversenyen, ugyanebben az évben első díjat kapott a Juilliard Concerto Versenyén, 2011-ben első díjat nyert a New York-i Alexander & Buono Nemzetköti Vonósversenyen. Idén szeptemberben a Szigeti József Nemzetközi Hegedű- és Brácsaverseny második díját és a közönségdíjat is Kállai Ernő kapta. Nemrég pedig az MVM Magyar Villamosművek Zrt. által támogatott Junior Prima díjat vehette át a budapesti Szépművészeti Múzeumban.

– Számomra nagyon fontos pillanat ez, hiszen a Junior Prima díj a legjelentősebb magyarországi művészeti elismerés, amit egy fiatal művész megkaphat. Azt viszont még nem tudom, mire fogom fordítani azt az összeget, amit ezzel az elismeréssel kaptam – nyilatkozta a díj kapcsán a fiatal hegedűs.

A fiatal művész most, hogy lediplomázott, hosszabb időre visszatér Magyarországra. A legfontosabb célja, hogy a hazai közönségnek is megmutassa magát, de emellett mesterkurzusokat is tart, ahol a kint szerzett tapasztalatait próbálja megosztani a diákokkal. – Én a zene segítségével, a hegedűmmel tudom kifejezni az érzéseimet, azt, amit belül hallok. A zene számomra olyan, mint a levegő, általa létezem. A hegedű az én igazi hangom. Én abban próbálok segíteni a mostani fiatal diákoknak, hogy megtalálják a saját hangjukat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.