Uniós lökést kapott az autópálya

Az erdélyi magyarok is profitálhatnak az uniós lökést kapott autópályából.

LM
2011. 11. 09. 16:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez annak köszönhető – derül ki a hírből –, hogy az Európai Bizottság az említett autópályát bevonta a transzeurópai közlekedési hálózatba (TEN-T). Ennek eredményeképpen Románia 2014-ben vissza nem térítendő forrásokat kapna az útépítési projekt megvalósítására.

A money.ro úgy tudja, a TEN-T-hez tartozó autópályákért az unió 20 százalékos támogatást biztosít az építő államoknak. A tervek szerint az Erdélyt Moldvával összekötő autópálya 310 kilométer hosszú lesz, összesen 6,14 milliárd euróba fog kerülni, az összegből az unió 1,2 milliárd eurót áll.

A Jászvásárig vezető út a Transilvania autópályával kerülne összeköttetésbe, Marosvásárhely határában. Az év elején folytatott tárgyalások során a közlekedési minisztérium azt állította, hogy az autópályát a magán- és a közszféra közreműködésével építenék meg Romániában.

A még csak tervekben létező autópálya a jászvásári Nyárádtő településről indul majd, átszeli a megyét, a szomszédos Németvásárnál pedig a Békási-tó felé veszi az irányt, átkelve a Kárpátokon a Borszéki hágónál, a Hargita megyei Ditró felé haladna tovább, végül Szováta mellett érne el Marosvásárhelyre.

Egyelőre azonban Romániában be kell szerezni a környezetvédelmi engedélyeket, el kell készíteni a megvalósíthatósági tanulmányt, csak ezek után lehet meghirdetni a pályázatokat.

TEN-T

A TEN-T olyan közúti, vasúti, légi és vízi közlekedési hálózat terve, amelynek célja, hogy az egész európai kontinensen segítse az összeköttetést. Ez a hálózat része egy tágabb rendszernek, a transzeurópai hálózatoknak (TEN), amely a közlekedésen kívül tartalmazza a távközlési hálózatot (eTEN) és az energetikai hálózatot (TEN-E).

Magyar fejlődés

A hálózatba most bevont autópálya alapvetően befolyásolhatja a magyarok által lakott romániai területek gazdasági fejlődését. A Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) még a liberális Calin Popescu Tariceanu által vezetett kormánykoalíció tagjaként már 2007-ben szorgalmazta: olyan új európai folyosót kellene létrehozni, amely egy Marosvásárhelyt és Jászvárost összekötő székelyföldi szakaszt is magában foglalna, s amely ezáltal biztosítaná a magyar többségű romániai régió közvetlen beilleszkedését az uniós közlekedési infrastruktúrába.

Akkor a magyarok e szervezete azzal érvelt: az eredetileg tervezett két európai folyosó nem fogja át megfelelő mértékben az országot. A 4. számú ugyanis Dél-Erdélyen keresztül haladna (Temesvár–Nagyszeben–Pitesti–Bukarest), a 9-es pedig Jászon keresztül folytatódna déli irányban Bukarest, majd Bulgária felé. Ez a két útvonal V alakban, Románia szélén haladna át, az ország északkeleti része pedig „fehér folt” maradna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.