Jól szerepeltek a magyar diákok

Nincs érzékelhető különbség a magyar és a szlovák nyelvű általános iskolák diákjainak tudásszintje között.

TK
2012. 05. 11. 9:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szlovákiában 43 513 végzős diák vett részt az általános iskolák kilencedikeseinek – még márciusban tartott, de később kiértékelésre kerülő – tudásszintfelmérésében. Közülük 2874-en voltak magyar tannyelvű iskolákat látogató diákok.

A teszt a tudásszinten kívül az értő olvasás (olvasás során történő szövegértelmezés), valamint a logikus gondolkodás szintjét is méri. Szakértői vélemények szerint akkor számít jónak a teszt eredménye, ha annak sikeressége legalább 58-60 százalék körül mozog, illetve ha annak eredménye közel áll a tanulók iskolai átlagához.

A matematikaeredmények országos átlaga eddig 57,5 százalék lett, a különbség a szlovák és a magyar tannyelvű intézmények között elhanyagolható, és jelentős régiós eltérések sem voltak tapasztalhatók. A magyar tannyelvű iskolák szlovák nyelv és irodalomból 59,4 százalékos eredményt értek el, míg a szlovák tanintézmények 54,5 százalékra teljesítettek.

Hrbácsek-Noszek Magdaléna, a „Tesztelés 9” magyar nyelvre és irodalomra vonatkozó részének koordinátora úgy véli: ez mégsem egyértelműen azt jelenti, hogy szlovák nyelvből magasabb lenne a magyar diákok tudásszintje szlovák társaiknál.

„A szlovák iskolába járó diákok, illetve a magyar iskolába járó diákok más-más feladatsort kaptak. A feladatok a pedagógiai dokumentumok függvényében készülnek, amelyek a két iskolatípusban természetesen eltérők, mint ahogy a szlovák nyelv és szlovák irodalom tanításának a módszertana is” – nyilatkozta a koordinátor az MTI-nek. Hozzátette: ebből kifolyólag óvatosan kell bánni az olyan – a sajtóban megjelent – kijelentésekkel is, hogy a magyar iskolákban egyértelműen színvonalas szlováknyelv-oktatás folyik.

A nyitrai egyetem oktatója szerint az országos átlag az elsajátított tananyag, annak gyakorlati alkalmazásának, a képességeknek és jártasságoknak a tükre. Rámutatott: a tesztekre vonatkoztatott elmélet szerint az számít jó eredménynek, ha a tudásszintfelmérés az egész populációra levetített átlaga 50-60 százalékos eredményesség között mozog.

„Ezt figyelembe véve mind a matematika, mind a magyar nyelv és irodalom, valamint a szlovák nyelv és irodalom értékmutatója jó” – mondta el Hrbácsek-Noszek Magdaléna. Hozzáfűzte: a még folyamatban lévő értékelés előzetes eredményei azt mutatják, hogy minden egyes műveltségterületen van még mit tenni azért, hogy a színvonal emelkedjen. „A végleges eredmények júniusra készülnek el” – tette hozzá.

Szlovákiában a gimnáziumok és középiskolák többségében a felvételi kritériumok között tartják számon a korábban „Monitor 9”-nek nevezett tudásfelmérő tesztet. Tehát nemcsak az iskolai átlag, hanem az úgynevezett „Tesztelés 9” eredményeit is figyelembe veszik a felvételiknél.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.