Úthasználati díj az osztrák határnál

Úthasználati díj bevezetését tervezi az osztrák határhoz közeli Ágfalva önkormányzata a Somfalvára (Schattendorf) vezető úton megnövekedett forgalom miatt.

HF
2012. 07. 16. 15:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ORF Burgenland internetes cikke szerint jelenleg naponta ezerhatszáz gépkocsi használja az európai uniós támogatásokból felújított utat, ami több, mint amire az utat tervezték. Az összekötő úton nem csak a szomszédos ausztriai településekről utaznak Magyarországra, a legtöbben magyar ingázó munkavállalók.

Gaál István, a Győr-Moson-Sopron megyei település polgármestere a rádiónak elmondta, a legutóbbi időben teherautók és buszok is használják az utat, emiatt az útpálya minősége jelentősen romlott. A felújítás hárommillió forintba kerülne, de az ágfalvai önkormányzat szerint ez meghaladná a községi költségvetésben e célra felhasználható összeget, ezért útdíjból szeretnék előteremteni a pénzt. Már jövő heti ülésén dönthet a képviselő-testület arról, hogy fizetőssé teszi a települést az osztrák határral összekötő utat; a rendszer az elképzelések szerint szeptember első munkanapján indulna.

Kamionok és buszok nem járhatnának az úton

A polgármester szerint a szimpla jegy 100 forintba kerülne, egy napra 200, egy hétre 1000, egy hónapra 3500, egy évre pedig 30 ezer forintért válthatnának bérletet az utazók, akik azt a falu határában álló sorompónál, illetve a polgármesteri hivatalokban vásárolhatnák meg. Kamionok és buszok nem járhatnának az úton, Ágfalva, valamint Somfalva (Schattendorf), Lépesfalva (Loipersbach), Sopronkertes (Baumgarten) és Darufalva (Drassburg) polgárainak pedig nem kellene fizetniük, de önkéntes adományokat tőlük is szívesen fogadnak. A polgármester szólt arról is: nemrégiben adománygyűjtésbe kezdtek az útjavításhoz; ezen mintegy 230 ezer forint és 700 euró gyűlt össze.

Megjegyezte: a napokban egyeztet a szomszédos ausztriai települések polgármestereivel, ezt követően kerül az ágfalvi képviselők elé a javaslat, amelyet azért terjeszt elő, mert nincsen pénzük a nemrégiben pályázati pénzből felújított út újabb hibáinak kijavíttatására. A kivitelező ugyanis nem vállalja a sorrendben harmadik garanciális javítást, mondván, a legfeljebb három és fél tonnás járművek számára készült úton rendszeresen járnak kamionok, autóbuszok, és a személykocsi-forgalom is a sokszorosa annak, amilyenre méretezték a szakaszt – jegyezte meg a településvezető. Hozzátette, nincsen hárommillió forintjuk a munka megrendelésére.

Ideiglenes lenne a fizetős rendszer

Utalva arra, hogy az út előző felújítását is négy ausztriai településsel közösen pályázva nyerték el, Gaál István jelezte: szeretnének a határ túloldalán fekvő falvakkal közösen pályázni egy új, nagyobb forgalom lebonyolítására alkalmas útra. Csak annak elkészültéig tartanák fenn a fizetős rendszert, a pénzt pedig kizárólag útfelújításra költenék.

Az osztrák közszolgálati rádió internetes oldala számolt be először az elképzelésről, jelezve: az összekötő úton nem csak a szomszédos ausztriai településekről utaznak Magyarországra, a legtöbben magyar ingázó munkavállalók, az úthasználati díj bevezetését pedig a közeli ausztriai települések is támogatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.