Döntöttek a Vajdaságról

Közzétette a Vajdaság statútumának bizonyos pontjait alkotmányellenesnek nyilvánító határozatát a szerbiai alkotmánybíróság.

PR
2013. 12. 19. 9:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 139 oldalas dokumentum szerint a szerbiai tartomány alapdokumentumának több mint kétharmada részben vagy teljesen összeegyeztethetetlen Szerbia alaptörvényével. Az alkotmánybíróság hangsúlyozta, hogy a statútumnak csak azokat a pontjait vizsgálta, amelyekre az eljárást kezdeményező Szerbiai Demokrata Párt (DSS) és Új Párt (NS) felhívta a figyelmet, de más pontoknál is észleltek alkotmányellenes elemeket.

Az alkotmánybíróság azonban – figyelembe véve, hogy a dokumentum számos szakaszát alkotmányellenesnek nyilvánította, és azok hatályának azonnali elvesztése miatt jogi űr keletkezne – úgy döntött, hogy fél évvel elhalasztja a döntés hivatalos megjelentetését a szerbiai közlönyben.

Az indoklás szerint az alkotmánybíróság feladata, hogy minden olyan esetben fellépjen, amikor valamely törvény nem egyeztethető össze az alkotmánnyal. Ám az is feladata, hogy a jogfolytonosságot megőrizze, adott esetben az, hogy garantálja a Vajdaság Autonóm Tartomány számára az alkotmány által biztosított helyzetét az országban, és lehetővé tegye, hogy elvégezze a rá háruló feladatokat.

A taláros testület jelezte, hogy nem kérdőjelezhető meg az a szerep, amelyet a Vajdaság betölt, és ezáltal a vajdasági lakosok autonómiához való joga sem. A rendelkezésre álló hat hónap alatt a vajdasági képviselőháznak és a szerbiai parlamentnek elegendő ideje lesz arra, hogy a kérdéses pontokat összehangolja a szerb alkotmánnyal, addig pedig teljes egészében érvényben marad a statútum.

Az indoklásban az is szerepel, hogy a tartomány alapdokumentumának nem lehet alapítói jellege. Megállapítják, hogy a statútum felépítésében és jellegében azonban nagyon emlékeztet a szerb alkotmányra, ami éppen azt bizonyítja, hogy azt alapítói dokumentumnak szánták. Emellett más pontok is az alkotmányos jogok átvételére utalnak.

Felvetik, hogy a statútum máshogyan határozza meg a Vajdaságot tartományként, mint a szerb alaptörvény.
Problémás pontként emeli ki a bírói testület indoklása a tartományi kormány megnevezését és annak hatásköreit. Példaként hozták fel a tartományi parlament feloszlatását, amelyet az indoklás szerint nem kezdeményezhet a vajdasági végrehajtó hatalom.

A nemzeti közösségek tanácsára vonatkozó alkotmánybírósági indoklás azt taglalja, hogy annak csak azok a képviselők lehetnek tagjai, akik vállalták nemzeti hovatartozásukat. Az alkotmány azonban kimondja, hogy senki sem köteles nyilvánosan közölni nemzeti hovatartozását, ami azt jelenti, hogy sérül a képviselők egyenjogúsági joga.

Ugyanígy a Vajdaság területére vonatkozó rész sem szerepelhet a statútumban, mert az alkotmánybíróság szerint a tartomány nem határozhatja meg önállóan, hogy mekkora a területe. A statútumot 2008 szeptemberében hagyta jóvá a tartományi képviselőház, 2009. november 30-án pedig a szerb parlament is elfogadta, amivel hivatalossá vált az alapdokumentum.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.