Titokzatos fogolyplakett

Végre ismét a közbeszéd része lehet a háborús képzőművészet.

2014. 02. 18. 15:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végre ismét a közbeszéd része lehet a háborús képzőművészet. És nem csak a Ferenc Ferdinándot, illetve nejét Szarajevóban agyonlövő szerb „szabadságharcos” térplasztikája miatt, mely a belgrádi – nándorfehérvári – fellegvárban emlékeztet majd országot-világot az első világégés formális kirobbantójára, ha nyárra elkészül. Talán még ennél is fontosabbnak tűnnek azok a dísztárgyak, rajzok, festmények, szobrok, amelyeket a lövészárok sarában, két roham között vagy a fogolytáborok barakkjaiban, sátraiban készítettek a katonák. Unalmuk, elfásultságuk, halálfélelmük ellen küzdve. Többnyire elnagyolt, hevenyészve barkácsolt, tanulatlan kezek által fúrt-faragott munkákról van szó, amelyek azonban mindig hordoznak valami hátborzongató bájt és művészi erőt is.
Hiszen a tüzérségi lövedékek jókora rézhüvelyére gravírozott tájképek, virágminták, zsánerek képesek felidézni a népművészet remekműveit, a lőporszarukba vésett szarvasokat és erdőket, a tükrösök faragott tulipános világfáit. Meghökkentő feszületek, gyűrűk, csiricsáré öngyújtók, fegyvermakettek és még ki tudja, milyen dísztárgyak készülhettek a legkülönfélébb muníciókból, gránátokból, dögcédulatokokból. Jól érzékeltetve a „trench art”, azaz lövészárok-művészet dimenzióit.

Ám talán még ennél is érdekesebb és művészibb a „lager art”. A szardíniai Szamár-sziget, azaz Asinara magyar áldozatait kutatva döbbenten szembesültünk azzal, hogy a Szerbiában fogságba esett, majd a Balkánon végigrángatott, megtizedelt osztrák–magyar hadifogolysereg soraiban milyen nagy számban fordultak elő neves magyar képzőművészek. Ráadásul többnyire egyszerű közvitézként, akiknek jóval kisebb volt a túlélési esélyük, mint tisztjeiknek. Ám sokan túlélték, és szobraikkal, domborműveikkel, emlékműveikkel és üvegablakaikkal benépesítették Asinara lágereit is. Amikor bejártuk több ízben a kis szigetet, mely a világháborúk után a maffia és a baloldali terroristák büntetőtelepeként működött, még mindig számos elemet találtunk a magyar műalkotásokból, jóllehet többnyire rettenetesen leharcolt állapotban.

Ám amiről most szó lesz, azt nem mi találtuk, hanem a közép-európai méreteket öltő, párhuzamos nyomozó munkában került elő. Dél-tiroli barátunk, Giovanni Terranova hívta föl a figyelmünket egy takaros kis munkára, amelyre a Lőrinczi Lászlótól, Szamár-sziget első magyar kutatójától kapott képek alapján figyelhetett föl. A Hadifogoly magyarok története című, 1930-ban megjelent, ma már csak nagyobb könyvtárakban elérhető kétkötetes munka első kötetében ugyanis féloldalas fotó szemlélteti a képünkön is látható műtárgyat. Ez a könyvfotó juthatott el Terranova úrhoz, aki fejébe vette, addig nem hagy élni bennünket, míg nyomára nem bukkanunk a domborműnek.

Szerencsére nem kellett messzire menni, de annál nagyobb volt a meglepetésünk. Az archív fotón szerszámokkal felfegyverzett katonákat láttunk, akik valamiféle kubikos-kőtörő munkát végeznek kalapácsokkal, taligákkal. Az alsó sávban felirat is olvasható volt: Asinara – 1917. Alatta pedig T. de Bottlik.

Fel sem merült bennünk, hogy a tárgy előkerül, hiszen jóformán semmi nem maradt fönn az asinarai foglyok fotókon megörökített műalkotásaiból. Egész sorozat szobor, festmény, rajz, kerámiatárgy tűnt el nyomtalanul a helyszínről és a Hadtörténeti Intézet és Múzeum raktáraiból, melyekkel a második világháború alaposan elbánt.

Amikor Asinara foglyai után nyomozva látogatást tettünk a hadtörténeti múzeum dokumentációs osztályán, Szoleczky Emese történész-muzeológus határozott reményt ébresztett bennünk. Mint mondta, tud ilyesmi plakettről, amely a keceli kiállításukon található, utánanéz. Giovanni Terranova eközben rendületlenül bombázott minket leveleivel, s ha nincs benne ekkora kitartás és tudásvágy, talán „T. de Bottlik” műve félhomályban marad. Ő határozottan tudni vélte, kicsiny sapkajelvényről, nem plakettről van szó, talán csak elírták a könyvben.

Nem sokkal később a mű fölért Budára, s a szakértők is csodájára jártak. Sallay Gergely, a numizmatikai gyűjtemény vezetője elmondta, tudomása szerint ez az egyetlen ilyen típusú műtárgy, amely olasz hadifogolytáborból a múzeumba került. A szibériai „garnizonokból” furcsa módon jóval több alkotást hoztak haza a szabaduló rab katonák

Ott feküdt hát az asztal zöld filcborításán a 13,5x14,4 centiméter nagyságú agyagplakett, finom, arányos, művészi munka, amely a Szamár-szigeten búslakodó fogoly kényszermunkásokat ábrázolja. Mint Sallay Gergely rámutatott, a délvidéki, fehértemplomi születésű Bottlik Tibor bújik meg a szignó mögött, aki 1884-ben látta meg a napvilágot, és ’74-ben hagyta el az árnyékvilágot. Domokos György, a bécsi hadilevéltár magyar delegátusa megtalálta Bottlik fogolykartonját, amelyből kiderül, hogy a művész 1916 augusztusában került olasz kézre a doberdói Monte San Michelén, és dr. Bottlik Dezső hozzátartozója kerestette. Kalapis Zoltán 2002-es Életrajzi kalauzából pedig azt tudhatjuk meg, hogy az alkotó ifjú művésztanoncként tevékenykedett Münchenben, Bécsben, Párizsban, ösztöndíjat sehol nem kapott. Kitanulta a rendkívüli finomságú, rézkarcokon edződött vonalvezetésű könyvdíszítő művészetet, az ex librisek világát, amit jól tükröz asinarai plakettje. Más forrás szerint nyomorogva, barakkszerű műteremben dolgozva zárta életét a romániai Boksánbányán.
Egymás mellé tettük az eredetit és a könyv fotóját. Újabb meghökkentő felfedezés: nem egy és ugyanaz a két tárgy! Apró, de határozottan érzékelhető különbségek voltak, tehát több példány is készült hajdanán.

Hát így bukkant föl a feledés mélyéről egy szamár-szigeti fogolyemlék! S még mennyi maradhatott odalent

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.