Elnökválasztás: eldőlt, kik jutottak a második körbe?

Bárdos Gyula támogatottsága öt százalék fölé nőtt, míg Fico legfőbb ellenfele érdekes ügybe keveredett.

KA
2014. 03. 10. 13:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pozsonyi lap arra alapozza ezt a megállapítását, hogy az újság megrendelésére a Focus közvélemény-kutató ügynökség által készített, aktuális felmérés szerint Robert Ficónak és Andrej Kiskának – vagyis a támogatottsági lista első két helyezettjének – eredményei magasan felülmúlják a harmadik helyen és az annál gyengébben végzett jelöltekét.

Élesedik a verseny a jelöltek között a szlovákiai elnökválasztás előtt egy héttel, mivel a korábban biztos befutónak tűnő Robert Ficót egyre jobban megközelíti Andrej Kiska. Még sok a bizonytalan választók, így akár radikális módon átrendeződhetnek az erőviszonyok. Bárdos Gyula, Szlovákia történetének első magyar nemzetiségű elnökjelöltje körülbelül 5 százaléknyi voksra számíthat. Olvassa el az MNO elemzését>>>


A Focus felmérése szerint a szombati voksoláson Robert Fico kormányfőre a résztvevők 35 százaléka szavazna, míg Andrej Kiska nagyvállalkozó a megkérdezettek 23,8 százalékának bizalmát bírja. Ugyanakkor a felmérésben harmadik helyen jelzett Radoslav Procházka – jelenleg független parlamenti képviselő, aki a 2012-es választáson a konzervatív Kereszténydemokrata Mozgalom (KDH) listáján jutott a pozsonyi törvényhozásba – az első két helyen végzett jelölttől jelentősen lemaradva, csupán a szavazók 10,8 százalékának támogatását tudhatja magáénak.

A Focus felmérésének adatai lényegében tükrözik az év eleje óta a többi közvélemény-kutató ügynökség által közölt adatokat, kisebb eltérések csupán a harmadik helyre várt jelölt személyében vannak. Itt az egyes felmérésekben Radoslav Procházka és a Focus mostani felmérése szerint 9,7 százalékos támogatottsággal rendelkező Milan Knazko színművész között változik a sorrend.


A HN közlése szerint a 14 szlovákiai államfőjelölt közül, a KDH, a Szlovák Kereszténydemokrata Unió-Demokrata Párt (SDKÚ-DS) és a Most-Híd szlovák–magyar párt alkotta, úgynevezett Néppárti Platform által versenybe küldött Pavol Hrusovskynak (7,9 százalék), illetve a Magyar Közösség Pártja (MKP) által indított Bárdos Gyulának (5,3 százalék), a szlovák államfőválasztások történetének első magyar jelöltjének van még érdemi támogatottsága.

A pozsonyi lap által megszólaltatott politikai elemzők többsége is azonosul a jelölteknek a felmérésekben jelzett esélyeivel, Ugyanakkor akadnak köztük olyan vélemények is, amelyek szerint Kiska valós támogatottsága jelentősen alacsonyabb a közvélemény-kutatásokban szereplő adatoknál. E vélemények szerint Kiska mostanra már kimerítette kampánylehetőségeit, s a hét folyamán sorra kerülő televíziós vitaműsorok során még jelentősen veszíthet támogatottságából. Ezt arra alapozzák, hogy Kiska olyan jelölt, akit egy évvel ezelőtt gyakorlatilag még nem ismert a közvélemény és a politikai vitákban való jártassága is megkérdőjelezhető.

Kiska esélyeit az is ronthatja, hogy a Pravda című baloldali napilap hétfői kiadása szerint a TGI Money nevű cég (Kiska résztulajdonos benne) olyan kamatra ad kölcsönt, amelyet a szlovák bíróságok törvényellenesnek mondtak ki. A cég – melynek Kiska a harmadát birtokolja, ingatlanvásárlásra is ad hitelt. Míg Csehországban a bankok ilyen célra 3 százalékos kamattal adnak hitelt, a TGI Money esetében a kamat 13 százalékra tehető, azaz az ügyfelek a banki kamat négyszeresét fizetik vissza – írja a Pravda, emlékeztetve, hogy Szlovákiában már a banki kamat kétszeresét is a jó erkölcsökbe ütközőnek nyilvánította a bíróság. A TGI Money a Cseh Kereskedelmi Felügyelettől 30 ezer koronás (1098 euró) bírságot kapott, mivel nem tüntette fel az összes részletfizetési információt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.