A többségi helyzet ezek szerint elkényelmesít

Az erdélyi diákok inkább kötődnek az iskolájukhoz, és büszkébbek is rá, mint a budapestiek a sajátjukra.

Lukács Csaba
2016. 11. 01. 6:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiánypótló dologra vállalkozott egy fiatal magyar egyetemista: leltárt készített Erdély legmívesebb oktatási intézményeiről. Novák Péter két éve budapestiként a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem filmművészet, fotóművészet és média szakát választotta a fővárosi BME helyett – a fiatalember a Berzsenyi Dániel Gimnáziumban 2014-ben sikeresen letett érettségi vizsga után mindkét helyre bejutott, és Kolozsvár mellett döntött. Tíz nagy múltú erdélyi magyar iskoláról készített hét-hét perces kisfilmeket a Médiatanács Magyar média mecenatúra programja keretében, Alma Mater sorozatcímmel, és nagyon érdekesek a tapasztalatai. A patinás intézményeket bemutató epizódokat cikkünk végén sorra megnézhetik.

A tapasztalatokról a fiatal filmes elmondta: akadt olyan erdélyi iskola, ahol örömmel forgattak volna, de a stábot nem fogadták szívesen. A Partiumban és a szórványvidékeken örültek annak, hogy valaki kíváncsi rájuk, míg Székelyföldön, a tömbmagyar vidékeken sokkal merevebbek voltak – ott nem volt újdonság, hogy van irántuk érdeklődés.

A hétperces alkotások alapkoncepciója, hogy minél több diák szólaljon meg, és ne az igazgató vagy egy tanár mondja fel monoton módon az iskola egyébként tekintélyt parancsoló történetét. A Budapesten szocializálódott diák meglepődött azon, hogy egyes magyar iskolákban – főleg a szórványban – milyen komoly aktivitást bonyolítanak a diákszervezetek. Erre a legjobb példa az Áprily Lajos Főgimnázium Brassóban, ahol állandóan történik valami, és nagyon jó a diákközösség. Az erdélyi diákok általában jóval erősebben kötődnek az iskolájukhoz, és büszkébbek is rá, mint budapesti társaik a sajátjukra. Sok helyen még komoly jelentősége van annak, hogy anyanyelvükön tanulhatnak, és a film készítői láttak példát arra is – Nagyenyeden –, hogy van diák, aki román családból érkezve iratkozott be a magyar gimnáziumba, mert az minőségibb oktatást tudott számára biztosítani.

Novák Péter szerint világosan látszik a Székelyföld–szórvány különbség, de meglepő módon nem a tömbmagyar vidék javára – a többségi helyzet ezek szerint elkényelmesít tanárt és diákot egyaránt. A meglátogatott iskolák mindegyikének hangsúlyos belső értékrendje van, amelyet követnek, amelyhez ragaszkodnak. Budapesti szemmel érdekes volt azt is megfigyelni, hogyan jelenik meg a modernitás. A határ menti iskolák nyitottabbak az újra. Szatmárnémetiben aktív táblára pályáznak, Nagyváradon Lego robotokat programoznak, Belső-Erdélyben viszont még mindig a hagyományos információátadás kultusza dívik.

A fiatal filmes szerint a kamera leállása után hangzottak el az igazán őszinte mondatok. Főleg Székelyföldön érződött a keserűség a tanárok hangjában, hogy „exportra termelnek” – diákjaik felnőttként jó esetben Kolozsvárra vagy Budapestre mennek, de egyre jellemzőbb, hogy Dániában, Angliában vagy másutt próbálnak szerencsét.

A filmek egyébként sikeresek voltak Erdélyben, a közösségi oldalas megosztásokra százával érkeztek a lájkok a nézőktől. Az epizódonkénti hét-nyolc perc nem volt elég sok mindenre, ezért a másodéves filmes hallgató azt tervezi, hogy a sok kivágott izgalmas mondatból összerak egy nagyobb filmet az anyanyelven tanulás kérdésköréről.

A négy és fél évszázados alma mater, a kolozsvári János Zsigmond Unitárus Kollégium – „Nem csak matekot vagy románt tanulunk, hanem szó szerint emberséget”:

A leghíresebb háromszéki középiskola, a Székely Mikó Kollégium – „innen bármilyen egyetemre bejuthatsz, ha kitartó vagy”:

Egy hányatott sorsú oktatási intézmény, a szatmárnémeti Kölcsey Ferenc Főgimnázium:

A kolozsvári Apáczai Csere János Elméleti Líceum, a jókedv és a tudomány kincsesládája:

Székelyföld egyik legrégebbi iskolája, a székelyudvarhelyi Tamási Áron Gimnázium. Két lábon járó lexikonok helyett a világban nyitott szemmel járó diákokat nevelnek:

A szórványosodó magyarság szellemi központja, a brassói Áprily Lajos Főgimnázium. Nem csak tanulni járnak oda:

A nagyváradi polgárság által létrehozott egykori leánynevelde ma a Romániához tartozó terület egyik legnevesebb oktatási intézménye – az Ady Endre Elméleti Líceum:

Márton Áron Gimnázium, Csíkszereda – ahol megtanítanak kételkedni és kötődni az értékekhez:

Közel négyszáz éve az erdélyi magyar tudomány szolgálatában – Bethlen Gábor Kollégium, Nagyenyed:

Benedek Elek Pedagógiai Líceum, Székelyudvarhely – a kommunizmus túlélője:

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.