Hiánypótló dologra vállalkozott egy fiatal magyar egyetemista: leltárt készített Erdély legmívesebb oktatási intézményeiről. Novák Péter két éve budapestiként a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem filmművészet, fotóművészet és média szakát választotta a fővárosi BME helyett – a fiatalember a Berzsenyi Dániel Gimnáziumban 2014-ben sikeresen letett érettségi vizsga után mindkét helyre bejutott, és Kolozsvár mellett döntött. Tíz nagy múltú erdélyi magyar iskoláról készített hét-hét perces kisfilmeket a Médiatanács Magyar média mecenatúra programja keretében, Alma Mater sorozatcímmel, és nagyon érdekesek a tapasztalatai. A patinás intézményeket bemutató epizódokat cikkünk végén sorra megnézhetik.
A tapasztalatokról a fiatal filmes elmondta: akadt olyan erdélyi iskola, ahol örömmel forgattak volna, de a stábot nem fogadták szívesen. A Partiumban és a szórványvidékeken örültek annak, hogy valaki kíváncsi rájuk, míg Székelyföldön, a tömbmagyar vidékeken sokkal merevebbek voltak – ott nem volt újdonság, hogy van irántuk érdeklődés.
A hétperces alkotások alapkoncepciója, hogy minél több diák szólaljon meg, és ne az igazgató vagy egy tanár mondja fel monoton módon az iskola egyébként tekintélyt parancsoló történetét. A Budapesten szocializálódott diák meglepődött azon, hogy egyes magyar iskolákban – főleg a szórványban – milyen komoly aktivitást bonyolítanak a diákszervezetek. Erre a legjobb példa az Áprily Lajos Főgimnázium Brassóban, ahol állandóan történik valami, és nagyon jó a diákközösség. Az erdélyi diákok általában jóval erősebben kötődnek az iskolájukhoz, és büszkébbek is rá, mint budapesti társaik a sajátjukra. Sok helyen még komoly jelentősége van annak, hogy anyanyelvükön tanulhatnak, és a film készítői láttak példát arra is – Nagyenyeden –, hogy van diák, aki román családból érkezve iratkozott be a magyar gimnáziumba, mert az minőségibb oktatást tudott számára biztosítani.
Novák Péter szerint világosan látszik a Székelyföld–szórvány különbség, de meglepő módon nem a tömbmagyar vidék javára – a többségi helyzet ezek szerint elkényelmesít tanárt és diákot egyaránt. A meglátogatott iskolák mindegyikének hangsúlyos belső értékrendje van, amelyet követnek, amelyhez ragaszkodnak. Budapesti szemmel érdekes volt azt is megfigyelni, hogyan jelenik meg a modernitás. A határ menti iskolák nyitottabbak az újra. Szatmárnémetiben aktív táblára pályáznak, Nagyváradon Lego robotokat programoznak, Belső-Erdélyben viszont még mindig a hagyományos információátadás kultusza dívik.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!