Mindenki tudja, mégsem beszélnek róla. Olajozottan működik a jogosítványvásárlás gépezete Ukrajnában. A kuncsaft fizet, ellátogat a vizsgára – de csak a szükséges fotó miatt. Tessék-lássék elvégzi a feladatát, vagy a vizsgáztató tanárra hagyja a megfelelő válaszok kiikszelését, s még aznap vagy legkésőbb egy hét múlva kézhez kapja a jogosítványát.
Közben pedig csak a tavalyi évben közel tíz százalékkal nőtt a közúti balesetek száma az országban. Az ukrán nemzeti rendőrség adatai szerint hárommilliónál is több közúti szabálysértést vettek nyilvántartásba, s legalább háromezren haltak meg az utakon. Kárpátalján félszáz halálos kimenetelű balesetet regisztráltak. Az esetek többségét ittas vezetés, gyorshajtás és szabálytalan manőverezések okozzák. Az Együtt a Korrupció Ellen (RPK) mozgalom szakértői szerint a balesetek magas száma a vezetők képesítésének hiányáról tanúskodik, s jelentősen visszaszoríthatnák a szerencsétlenségek előfordulását, ha nagyobb ellenőrzés alá vonnák és megreformálnák a járművezetői engedélyek megszerzésének menetét.
Mihajlo Szerebrjakov elemző szerint a korrupciós háló kiterjed a tanulókra, a helyi autósiskolákra, a járművezető-oktatókra, a vizsgaadó központokra s az azokat ellenőrző központi szervekre is. A kialakult helyzetért egyaránt hibáztathatók a vezetői engedélyért folyamodó személyek, akik nem bíznak eléggé a saját képességeikben, esetleg nem veszik a fáradságot a lelkiismeretes felkészüléshez, valamint az autósiskolák és vizsgáztatói szervek, akik visszaélnek hatalmukkal, azt sugallják a tanulóknak, hogy tiszta úton nem sikerül megszerezniük a jogosítványt, s egy-két elrettentő példával tesznek is róla, hogy mindenki befizesse a megítélt összeget.
Több sebből vérzik a kárpátaljai jogosítványszerzés is. Néhány, a szabályt erősítő kivételtől eltekintve csapnivaló az oktatás minősége, az oktatók jelentős része nem rendelkezik a megfelelő képesítésekkel, félvállról veszi a feladatát, s olyan személyeket enged át az osztályozó vizsgán, akik egy elméleti órán sem jelentek meg, a vezetést is csak „alkalomadtán” gyakorolták, ha ugyan volán mögé ültek egyáltalán.