Mindenki tudja, mégsem beszélnek róla. Olajozottan működik a jogosítványvásárlás gépezete Ukrajnában. A kuncsaft fizet, ellátogat a vizsgára – de csak a szükséges fotó miatt. Tessék-lássék elvégzi a feladatát, vagy a vizsgáztató tanárra hagyja a megfelelő válaszok kiikszelését, s még aznap vagy legkésőbb egy hét múlva kézhez kapja a jogosítványát.
Közben pedig csak a tavalyi évben közel tíz százalékkal nőtt a közúti balesetek száma az országban. Az ukrán nemzeti rendőrség adatai szerint hárommilliónál is több közúti szabálysértést vettek nyilvántartásba, s legalább háromezren haltak meg az utakon. Kárpátalján félszáz halálos kimenetelű balesetet regisztráltak. Az esetek többségét ittas vezetés, gyorshajtás és szabálytalan manőverezések okozzák. Az Együtt a Korrupció Ellen (RPK) mozgalom szakértői szerint a balesetek magas száma a vezetők képesítésének hiányáról tanúskodik, s jelentősen visszaszoríthatnák a szerencsétlenségek előfordulását, ha nagyobb ellenőrzés alá vonnák és megreformálnák a járművezetői engedélyek megszerzésének menetét.
Mihajlo Szerebrjakov elemző szerint a korrupciós háló kiterjed a tanulókra, a helyi autósiskolákra, a járművezető-oktatókra, a vizsgaadó központokra s az azokat ellenőrző központi szervekre is. A kialakult helyzetért egyaránt hibáztathatók a vezetői engedélyért folyamodó személyek, akik nem bíznak eléggé a saját képességeikben, esetleg nem veszik a fáradságot a lelkiismeretes felkészüléshez, valamint az autósiskolák és vizsgáztatói szervek, akik visszaélnek hatalmukkal, azt sugallják a tanulóknak, hogy tiszta úton nem sikerül megszerezniük a jogosítványt, s egy-két elrettentő példával tesznek is róla, hogy mindenki befizesse a megítélt összeget.
Több sebből vérzik a kárpátaljai jogosítványszerzés is. Néhány, a szabályt erősítő kivételtől eltekintve csapnivaló az oktatás minősége, az oktatók jelentős része nem rendelkezik a megfelelő képesítésekkel, félvállról veszi a feladatát, s olyan személyeket enged át az osztályozó vizsgán, akik egy elméleti órán sem jelentek meg, a vezetést is csak „alkalomadtán” gyakorolták, ha ugyan volán mögé ültek egyáltalán.
Az évek során történtek ugyan szigorítások a vizsgáztatói központok ellenőrzését illetően: kötelezővé tették a központosított, online elméleti KRESZ-vizsgákat, ám Ukrajnában nem ismerik a lehetetlen és a megvásárolhatatlan fogalmát, így gyorsan megtalálták a kiskapukat a rendszer kijátszásához.
– Korábban még nem volt Kijevhez kötve a rendszer, egyszerűen átállították a gépeket az elméleti vizsgákon – meséli egy beregszászi férfi, aki több mint tíz éve szerezte meg a jogosítványát. – Akkor teljesen mindegy volt, hogy mit pötyögtél, mindenre helyes választ adott ki a gép. Ha nem fizettél, legalább kétszer biztosan elkaszáltak a gyakorlaton. Mivel ez nyílt titok volt, a legtöbben a zsebekbe csúsztatták a „nem kötelező” kétszáz dollárt. A saját lelkiismereteden múlt, hogy hány elméleti órán vettél részt, megtanultad-e az anyagot. Elvégre, ha tanulsz, magadnak tanulsz. Ha autóba ülsz, a saját életed a tét. Amikor mi vizsgáztunk, volt velünk egy srác, aki nem adta be a pénzt. Bevágta az egész elméletet, és jól vezetett, de hiába. A lehető legnehezebb feladatokat kapta meg a forgalmin, és olyan kis hibákért húzták meg, amikért a fizetős kuncsaftokat simán továbbengedték – emlékszik vissza.
Ma sem változott sokat a „pluszköltségek” tarifája: 200 és 250 dollár közötti ellenérték fejében garantálják a sikeres vizsgát a központokban – tudtuk meg egy szakértőtől, aki a témában kevéssé jártas személyeknek segít – puszta jóindulatból – a számukra megfelelő iskola és tanárok kiválasztásában.
– Egy B kategóriás jogosítvány megszerzésére felkészítő tanfolyam ára hivatalosan 5000 hrivnya (mintegy 50 000 forint – a szerk.) – mondja. – Emellett szükség van orvosi igazolásra, és be kell fizetned a gyakorlati oktatással járó benzinköltséget. Az adott tanár jóindulatától és a vezetett kilométerek számától függ, hogy ez mennyire terheli meg a pénztárcádat. De legalább 2500–3000 (25 000 – 30 000 Ft) hrivnyával kell kalkulálnod.
Ha esetleg nehezen megy az ukrán, akkor nem lesz egyszerű dolgod a vizsgán, de kellő felkészüléssel akkor sem lehetetlen a siker, és elkerülheted, hogy megkopasszanak – biztat. – Online elérhetők a tesztkérdések, bátran gyakorolhatsz. Ha a gyakorlati vizsga nem sikerül elsőre, akkor fog másodjára. Ha látják, hogy leadtad az elméletet és magabiztos vagy, nem mernek majd szórakozni veled. Az adott vizsgázóktól függ tehát, hogy hagyják-e az oktatók által elbizonytalanítani magukat, s a könnyebb utat választják, vagy vállalják a többszöri nekifutás kockázatát – summázhatjuk.
Mi lenne a megoldás? Előrelépést jelentene, ha kamerák rögzítenék a jogosítvány megszerzéséhez szükséges – mind elméleti, mind a gyakorlati – vizsgák menetét, ám a belügyminisztérium szerint a korrupcióellenes intézkedések finanszírozásának hiánya ezt egyelőre nem teszi lehetővé.
Az RPK a civil szervezetek és sajtóorgánumok bevonásával gyakorolna nagyobb nyomást a belügyminisztérium korrupcióellenes munkájára, s egy sor törvénymódosítási javaslat elfogadására ösztönözné a kormányt, hogy érdemben tegyenek a járművezetői tanfolyamok minőségi javulásáért.