Ukrajna, a vásárolt jogosítványok országa

Alapértelmezett korrupció: Olajozottan működik a jogosítványvásárlás gépezete Ukrajnában, a közlekedési balesetek száma tavaly közel 10 százalékkal nőtt.

Pallagi Marianna
2018. 01. 09. 19:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindenki tudja, mégsem beszélnek róla. Olajozottan működik a jogosítványvásárlás gépezete Ukrajnában. A kuncsaft fizet, ellátogat a vizsgára – de csak a szükséges fotó miatt. Tessék-lássék elvégzi a feladatát, vagy a vizsgáztató tanárra hagyja a megfelelő válaszok kiikszelését, s még aznap vagy legkésőbb egy hét múlva kézhez kapja a jogosítványát.

Közben pedig csak a tavalyi évben közel tíz százalékkal nőtt a közúti balesetek száma az országban. Az ukrán nemzeti rendőrség adatai szerint hárommilliónál is több közúti szabálysértést vettek nyilvántartásba, s legalább háromezren haltak meg az utakon. Kárpátalján félszáz halálos kimenetelű balesetet regisztráltak. Az esetek többségét ittas vezetés, gyorshajtás és szabálytalan manőverezések okozzák. Az Együtt a Korrupció Ellen (RPK) mozgalom szakértői szerint a balesetek magas száma a vezetők képesítésének hiányáról tanúskodik, s jelentősen visszaszoríthatnák a szerencsétlenségek előfordulását, ha nagyobb ellenőrzés alá vonnák és megreformálnák a járművezetői engedélyek megszerzésének menetét. 

Mihajlo Szerebrjakov elemző szerint a korrupciós háló kiterjed a tanulókra, a helyi autósiskolákra, a járművezető-oktatókra, a vizsgaadó központokra s az azokat ellenőrző központi szervekre is. A kialakult helyzetért egyaránt hibáztathatók a vezetői engedélyért folyamodó személyek, akik nem bíznak eléggé a saját képességeikben, esetleg nem veszik a fáradságot a lelkiismeretes felkészüléshez, valamint az autósiskolák és vizsgáztatói szervek, akik visszaélnek hatalmukkal, azt sugallják a tanulóknak, hogy tiszta úton nem sikerül megszerezniük a jogosítványt, s egy-két elrettentő példával tesznek is róla, hogy mindenki befizesse a megítélt összeget.  

Több sebből vérzik a kárpátaljai jogosítványszerzés is. Néhány, a szabályt erősítő kivételtől eltekintve csapnivaló az oktatás minősége, az oktatók jelentős része nem rendelkezik a megfelelő képesítésekkel, félvállról veszi a feladatát, s olyan személyeket enged át az osztályozó vizsgán, akik egy elméleti órán sem jelentek meg, a vezetést is csak „alkalomadtán” gyakorolták, ha ugyan volán mögé ültek egyáltalán.

Az évek során történtek ugyan szigorítások a vizsgáztatói központok ellenőrzését illetően: kötelezővé tették a központosított, online elméleti KRESZ-vizsgákat, ám Ukrajnában nem ismerik a lehetetlen és a megvásárolhatatlan fogalmát, így gyorsan megtalálták a kiskapukat a rendszer kijátszásához.

– Korábban még nem volt Kijevhez kötve a rendszer, egyszerűen átállították a gépeket az elméleti vizsgákon – meséli egy beregszászi férfi, aki több mint tíz éve szerezte meg a jogosítványát. – Akkor teljesen mindegy volt, hogy mit pötyögtél, mindenre helyes választ adott ki a gép. Ha nem fizettél, legalább kétszer biztosan elkaszáltak a gyakorlaton. Mivel ez nyílt titok volt, a legtöbben a zsebekbe csúsztatták a „nem kötelező” kétszáz dollárt. A saját lelkiismereteden múlt, hogy hány elméleti órán vettél részt, megtanultad-e az anyagot. Elvégre, ha tanulsz, magadnak tanulsz. Ha autóba ülsz, a saját életed a tét. Amikor mi vizsgáztunk, volt velünk egy srác, aki nem adta be a pénzt. Bevágta az egész elméletet, és jól vezetett, de hiába. A lehető legnehezebb feladatokat kapta meg a forgalmin, és olyan kis hibákért húzták meg, amikért a fizetős kuncsaftokat simán továbbengedték – emlékszik vissza.

Ma sem változott sokat a „pluszköltségek” tarifája: 200 és 250 dollár közötti ellenérték fejében garantálják a sikeres vizsgát a központokban – tudtuk meg egy szakértőtől, aki a témában kevéssé jártas személyeknek segít – puszta jóindulatból – a számukra megfelelő iskola és tanárok kiválasztásában.

– Egy B kategóriás jogosítvány megszerzésére felkészítő tanfolyam ára hivatalosan 5000 hrivnya (mintegy 50 000 forint – a szerk.) – mondja. – Emellett szükség van orvosi igazolásra, és be kell fizetned a gyakorlati oktatással járó benzinköltséget. Az adott tanár jóindulatától és a vezetett kilométerek számától függ, hogy ez mennyire terheli meg a pénztárcádat. De legalább 2500–3000 (25 000 – 30 000 Ft) hrivnyával kell kalkulálnod.

Ha esetleg nehezen megy az ukrán, akkor nem lesz egyszerű dolgod a vizsgán, de kellő felkészüléssel akkor sem lehetetlen a siker, és elkerülheted, hogy megkopasszanak – biztat. – Online elérhetők a tesztkérdések, bátran gyakorolhatsz. Ha a gyakorlati vizsga nem sikerül elsőre, akkor fog másodjára. Ha látják, hogy leadtad az elméletet és magabiztos vagy, nem mernek majd szórakozni veled. Az adott vizsgázóktól függ tehát, hogy hagyják-e az oktatók által elbizonytalanítani magukat, s a könnyebb utat választják, vagy vállalják a többszöri nekifutás kockázatát – summázhatjuk.

Mi lenne a megoldás? Előrelépést jelentene, ha kamerák rögzítenék a jogosítvány megszerzéséhez szükséges – mind elméleti, mind a gyakorlati – vizsgák menetét, ám a belügyminisztérium szerint a korrupcióellenes intézkedések finanszírozásának hiánya ezt egyelőre nem teszi lehetővé.

Az RPK a civil szervezetek és sajtóorgánumok bevonásával gyakorolna nagyobb nyomást a belügyminisztérium korrupcióellenes munkájára, s egy sor törvénymódosítási javaslat elfogadására ösztönözné a kormányt, hogy érdemben tegyenek a járművezetői tanfolyamok minőségi javulásáért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.