Mediawave Komáromban, a Monostori Erődben, Fényírók fesztiválja, tavaszi zsongás, nemzetközi film- és zenei együttlét és egy csomó csodálatos cullang. A kulissza lenyűgöző. Tökéletesen helytálló az ismeretlen katona graffitije: Aki nem volt itt, nem tudja, aki itt volt, nem felejti.
1850 és 1871 között épült a Bécset védő komáromi erődrendszer egyik utolsó elemeként, monumentális és ideális terep a művészeteknek. A Mediawave maximálisan és kompromisszummentesen ki is használja a lehetőséget. Nincs kecmec, a kommercializálódó, turistás gigafeszkók között nem is jó szó rá a fesztivál. Itt a művészek a főnökök.
Májusfaállítással és csángó lánykéréssel kezdődik, az erődbe szekéren és autókkal érkeznek a csángók és a kínaiak. Aztán a következő napokat is átszövi a bazi nagy csángó lagzi, analóg diszkóval súlyosbítva. A zenét egy csángó dobos szolgáltatja, de van kínai is. Már csak a kurdok és a japánok hiányoznak.
A csángók ugye magyarok, csak elcsángáltak ügyesen. De kik a kínaiak? A magyar ember kevés kínait lát. Többnyire gyorsbüféseket és malacarcú párttitkárokat, akiket aztán később jól főbelőnek, mert lenyúlták a betont a felhőkarcolóból. Pedig a kínaiak szépek és tehetségesek, már amennyiben egyáltalán kínaiak. Li Csiao, az etnikai alapokon nyugvó kortárs zenét játszó Wang Xiao Band énekes- és táncosnője például a va nemzetiségből származik. Nagyjából így képzeljük el az istennőket. Az énekes-gitáros Vang felmenői Belső-Mongóliában látták meg a napvilágot. Mu Hszinrong fafaragó és grafikus nási.
A nási népet az egyszerűség és az analógia kedvéért nevezhetjük tibeti csángóknak, a Himalája legkeletibb részén élnek. Saját írásrendszerük van, a dongba nem rokonítható sem a tibetivel, sem a kínaival. Mu gyönyörűséges, ősi ihletettségű, totemszerű szobrokat készít. Az elején nem vacakol sokat, láncfűrésszel nagyol, aztán jöhet a cifrázás. Kapunk még egy kellemes dózist kortárs kínai festők munkáiból, és Mao Mao filmjét, a Here, Thent. Godard tapsolna. Kína már nincs is olyan messze.