Széki szakáll

Várom az újabb sorsfordító pillanatot, az első széki hipsztert.

Hegyi Zoltán
2017. 05. 31. 10:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pünkösd lesz most a következő, amelyet majd jól nem értünk. Hogy piros. És a Szentlélek tevékenysége még. Húsvét után. Mert azzal is vannak bajok doszt. Több ezer ateistától kérdezték meg egy felmérés során, mi az, amit a legkevésbé tudnak elhinni a kereszténység tanaiból. A válaszok között a feltámadás elsöprő győzelmet aratott. Mert csak a halál biztos, ugye. Meg amit látok. Az ateisták persze bizonyos szempontból olyanok, mint az absztinensek, legalábbis élményszerzés tekintetében. Na de a magukat kereszténynek vallók is elég bizonytalannak tűnnek, különben miért akarnának besűríteni minden szerzést ebbe az egyszer élünkbe. Holott a keresztények legnagyobb ünnepe a húsvét, utána a nagypéntek, és bármily furcsa, csak ezután következik a karácsony. Felnőttekről beszélünk természetesen. Mert idő kell hozzá, hogy talán felfogjuk. Hogy bármily különös, de a húsvét nem szomorúság, hanem öröm. Minden pokoljárás dacára. Nem értjük. Hoppá, breaking news következik, mert mindeközben a széki kertben, ahol ülök, átballag a kerten egy róka. Ezt, bár különös, értem. Ráadásul már a nagyapját is láttam ugyanígy sétálni, ugyanerről a tornácról. Most itt jöhetne az is, hogy „a róka szólt, jól figyelj, a lényeg sosem látható”, de tényleg, nem törne meg az ív és a lendület, de a húsvét keményebb dió. Nem értjük. Hallgatom a széki templomban a nagytiszteletű urat, és Isten bocsássa meg nekem, arra gondolok, hogy ezek a csodálatos idős parasztasszonyok a gyönyörű viseletükben vajon értik-e. Nagyon jó pap van Széken, tiszta, világos beszédű, okos ember, nem azért. De hogyan is lehetne elvárás az értés, amikor már a tanítványok sem értették. Látták az üres sírt, a lepedőket, a keszkenőt, külön összegöngyölítve egy helyen, de nem értették. És hazamentek. Jó, nem volt róla még írás. De most már van. És mégis hazamegyünk a templomból, és folytatjuk tovább a nem értést.

Az úrvacsora Széken igazi rítus. A viseletek, a kulissza, a tömeg nagyon erősen hat. Test, vér, kenyér, bor. Archaikus és modern, videó és kehely. A templom renoválása remekmű, minden benne van, amit megtartott a hit. Árpád-kor, romanizmus, freskók és meszelt falak, erőd és Kós Károly keze nyoma. Kós az 1946-os nagy vihar utáni felújításkor került a képbe, de aztán összebalhézott a megrendelővel, és lelépett. De előbb még hátrahagyta a nyugati szárnyat, félreismerhetetlenül. Hogy a jelen építészei hagynak-e Széken értékelhető nyomot, az erősen kétséges. Ami most látható, az a hosszúra nyúlt átmenet eklektikája. A remekbe szabott régi, kékre meszelt vályogházakból már csak mutatóba maradt néhány, azok is máshonnan jött megszállottaknak köszönhetően. A gazdagon díszített cifra paloták uralják még a terepet, ezek a múló időnek köszönhetően már majdnem jók (akárcsak a második világháború után Nyugat-Berlinben felhúzott épületek vagy a hatvanas évek bútorai), a Csau-barokk sohasem lesz az, de érdekes módon a barakk (az ötvenes évek magyarországi lakótelepi házaira emlékeztető képződmény) már érdekesnek hat a környezetében. A gombamód szaporodó, a legújabb kori gazdagságot szimbolizáló „mediterrán” házak viszont határozottan idegen testek, és elővárosi jelleget kölcsönöznek a településnek, amely történelme során mindig nehezen döntötte el, hogy falu-e vagy város. A tornácos „kék házakért” nagyon nagy kár, de sajnos a székiekre egyébként oly jellemző érzelem-értelem kombót legyőzte a dózerfétis és az új iránti lelkesedés és bizalom. Érthető persze, hogy a szegénységre, az esetenkénti nyomorra a fene sem akar emlékezni, de a kitörési-megélhetési pontot jelentő, archaikusra vágyó turistákat nem feltétlenül vonzza a kialakulóban lévő látkép. Abból pedig nem lehet a végtelenségig megélni, hogy innen indult a világörökséges táncház, és itt húzta Icsán, ha egyébként minden olyan lesz, mint Érden. A nagy rohanásban, a felgyorsult hullámmozgásban alig marad idő az apróságok dicséretére, a szemlélődő, hálaadó megállásokra. Ahogyan változik az épített környezet, úgy változik benne a lakója. És például a férfiak arcszőrzete is. Egy idő után feltűnik, hogy Széken nem látni szakállas embert. Egy darabot sem. De már bajuszost is alig. A kackiás után jött a hitleres divatja, majd most a simaság. Várom az újabb sorsfordító pillanatot, az első széki hipsztert.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.