Minden ellenkező híreszteléssel ellentétben a Szárnyas fejvadász (Blade Runner) folytatása jó film, még azt is megkockáztatom, hogy méltó a nagy elődhöz. Annak ellenére jó, hogy Ridley Scott jó kis szűk beállításai helyett főként látványban utazik, és a filozofikusnak szánt dialógusok és kinyilatkoztatások többnyire egyszerűek, mint egy faék. Nem olyan bensőséges, mint az alapmű, de a világ már annyira sem intim, mint a múlt század nyolcvanas éveiben volt, és minden okunk megvan feltételezni, hogy 2049-re még annyira sem lesz jó hely, mint most. Ez a mozi nagyon 2017-es, és ez nem baj, sőt.
Ez az egyik nagy erénye az új Twin Peaks-szériának is, minden más csak retró lenne, nosztalgia, amire semmi szükség. Még azt is elviseltem egy idő után, hogy 3D-ben nézem, amitől valami gyermeteg animációs jelleget kapott az egész, ami a Star Warsnak akár még jól is állhat, de azért a Blade Runner nem egy bájos űrmese, legalábbis szándékai szerint. Rutger Hauer és Daryl Hannah híján a legerősebb karakter a Harrison Ford-i attitűdöt szépen továbbgondoló Ryan Gosling csajáé.
Hozzá fűződik a film legerősebb jelenete is, és közelebb állunk hozzá, mint azt elménkkel felfognánk. Mert a robotok ugyan még nem replikánsok, de a gyártásuk a génbirizgálással és a mesterséges intelligenciával egyetemben olyan tempóban fejlődik, hogy hamarosan nem abból lesz itt a legnagyobb kavar, hogy felszívódnak a munkahelyek és lehet osztogatni a feltétel nélküli béreket, mert az csupán a legközelebbi jövő. Záros határidőn belül úgy lesz, hogy senki sem tudja majd, hogy ki kivel van.
Történt ugyanis, hogy a napokban egyszer csak megjelent Sophia. Egy kis lépés az embernek, és egy hatalmas az emberiség önfelszámolása felé vezető úton. Új terv kovácsolódik a mennyei dolgozószobában. Fa, virág, kismadár, végül az ember. Ezek mennek majd a virtuális múzeumokba. Hogy cél az van, annyi bizonyos, és még az is, hogy halvány segédfogalmunk sincs arról, mi az. Jó kis eszközök vagyunk hozzá, akár a kezdetleges robotok, akikről azt hisszük, hogy ők azok. Íme, a beszélő gépek alkonya. Akár így is lehetne. Tény viszont, hogy Sophia maga a forradalom, zászló a kezében, akár egy Delacroix-festményen.