Tóth Péter Benjamin megosztja velünk azt is, hogy e nyolc forrás közül hatnál egészen pontosan szét tudják osztani a pénzt a ténylegesen felhasznált művek szerzői közt.
– Erre az teremt lehetőséget, hogy például a rádióktól megkapjuk a lejátszott zeneszámok listáját, ahogy a koncertek és más előadások szervezőitől is. És persze a hanglemezkiadóktól is kapunk pontos adatokat. Ezeket számítástechnikai támogatással és sok manuális munkával dolgozzák fel a kollégák, így a jogdíjakat a játszások pontos arányában kapják meg a jogosultak – magyarázza az igazgató. Majd beszámol arról is, hogy a vendéglátó üzletektől és a hotelektől beszedett pénz, valamint az üres hordozók eladása után befolyó díjak felosztása okozza a legtöbb vitát a szerzők között. Ez utóbbiak közé tartoznak az akár védett zenék másolására is használható CD-k és DVD-k, a fényképezőgépekben (is) használt SD vagy XD memóriakártyák, sőt sok egyéb mellett még a zenelejátszásra is használható telefonok. Ezt pontos lejátszási és rögzítési adatok híján – mivel nem tudható, hogy az adott hotelben vagy vendéglőben milyen zenét játszanak, az adott CD-re pedig milyen zenét írnak ki – a küldöttgyűlés által meghatározott „fogyasztási kosarak” alapján osztják föl. Mint megtudtuk, ezen az elven a gépzenék után befolyt bevételek 28 százalékát élő zenei, 25 százalékát rádiós adatok, hat százalékát televíziós, 41 százalékát pedig hangfelvétel-kiadási adatok alapján fizetik ki az egyes szerzőknek. Ugyanez a helyzet az üres hordozók jogdíjaival, amelyeket másik kulcs szerint osztanak föl, de hasonló alapon. Ezeknek 30 százalékát eleve az előadóművészek közös jogkezelője kapja, míg 25 százalékát a hangfelvétel-előállítók szervezete (e másik két szervezetnek járó pénzeket is az Artisjus szedi be és küldi tovább nekik). Az Artisjusnál így megmaradó 45 százalékot hanglemez-eladási, rádiós lejátszási és internetes fogyasztási adatok alapján kapják meg az egyes szerzők.
Az ezen adatok alapján történő pénzelosztás miatti vita pedig vélhetően nem csak azért rendszeres, mert sokan kétségbe vonják, hogy a fiatalok azokat a zenéket töltik le nagy mennyiségben, a hotelek pedig azokat a dalokat játsszák a legnagyobb arányban, amelyeket a rádiók, televíziók, koncerttermek és lemezkiadók ontanak magukból. Hanem azért is, mert a nem pontos műsoradat alapján leosztott összegek igen nagy tételt jelentenek.
Súlyos milliárdokat. Ugyanis az Artisjus tavalyelőtti, jogdíjakhoz köthető nettó árbevétele 12,9 milliárd forint volt, amiből a beszedett és kiosztott jogdíjak értéke nagyságrendileg 10 milliárd forintot tett ki. És ennek több mint felét nem pontos adatok, hanem a szerzői választott testületek által meghatározott kulcsok szerint osztották szét. A szemeket pedig emellett köztudottan szúrja az is, hogy nem publikus, ki mennyi pénzhez jut a szerzői jogok által. Ezt ugyanis az egyesület a személyes adatok védelme miatt nem árulhatja el.
Az Artisjustól kapott szerzői jogdíj összegével kapcsolatban lapunk megkeresett pár zenészt, közülük pedig néhányan el is árulták, mekkora jogdíjat kapnak évente. Takáts Tamás énekes és gitáros, aki többek közt a Karthago, a Senator és az East zenekar tagja volt, majd a Takáts Tamás Dirty Blues Band alapítója lett, évente nagyjából 1-1,5 millió forintot kap ezen a jogcímen. Nagy Feró énekes és dalszövegíró, a Beatrice és az ős-Bikini frontembere sem kap sokkal többet, mint mondja, éves szinten pár millió forintnyi díj jut el hozzá. Benkő László billentyűs és zeneszerző, az Omega együttes tagja szintén pár milliós nagyságrendben kap évente jogdíjat. Hasonló összeget sejtetett Lovasi András, a Kiscsillag zenekar és a Kispál és a Borz a frontembere is, de pontos számot ő sem említett.
– Nekem egyébként nincs nagy bajom az Artisjusszal – mondja Lovasi –, ellentétben sok kollégámmal, akikről azt gondolom, egyszerűbb megsértődniük amiatt, hogy a fejük felett dőlnek el a dolgok, mint fogni magukat és utánanézni, mi alapján kapják vagy nem kapják ezeket a pénzeket. Én egyébként azt látom, hogy a jogvédő egyesület működése az utóbbi tíz évben jóval átláthatóbb lett. De erre rá is lett kényszerítve, mert a zenészek észrevették, hogy csökkenő lemezeladásaik miatt egyre fontosabb a szerzői díjakból befolyó összeg. Persze nem mindenki választja az Artisjust, én is tudok olyan zenészről, akinek jogait a német GEMA kezeli. Mondjuk őt gyakran játsszák Angliában, és lehet, hogy a németek hatékonyabbak a brit piacon. Vannak egyéb trükkök is. Mert például a romániai jogvédő hivatalnál alacsonyabbak a kezelési díjak, így ha valaki Romániában jelent be egy hangfelvételt, akkor alacsonyabb díjat kell utána fizetnie. És még sok ilyen apróság van. De én akkor is azt tapasztalom, hogy az Artisjusszal szót lehet érteni. Persze nekem is vannak kritikai észrevételeim, de amikor fölteszem a kérdéseimet, kapok rájuk választ.
Nem mindenki ennyire elégedett a hazai közös jogkezeléssel. Részben emiatt alakult meg tavaly ősszel a Magyar Zenészbázis Egyesület, amelynek határozott célja az is, hogy átláthatóbbá tegye a szerzői és egyéb jogdíjak kezelésének rendszerét.
– Egyik legfőbb célunk az, hogy az igazságosság és méltányosság keretein belül megtaláljuk azt a középutat, amelyben ugyan megjelenik a szociális érzékenység és a kulturális támogatás, de alapja az, hogy a jogosultak a lehető legnagyobb pontossággal kapják meg azokat a jogdíjakat, amelyek ténylegesen megilletik őket. Mert jelenleg azt látjuk, hogy ez a rendszer nem tud megvalósulni a torzítások miatt – mondja Vilmányi Zsuzsanna, az egyesület titkára és szóvivője. Hozzáteszi: véleményük szerint a ma rendelkezésre álló technológia már képes lenne biztosítani a pontos leosztás alapját. – Ahhoz, hogy a befolyó jogdíjak elosztása precízebb lehessen, csupán emberi döntésekre volna szükség. Az általunk szorgalmazandó újítások pedig a pontosabb díjleosztás mellett alkalmasak lehetnek arra is, hogy csökkentsék a jogkezelő lényegében általunk fizetett, sokunk szerint magas, majdnem hárommilliárd forintos működési költséget. Ez egyaránt kedvező lehet a jogosultak és a jogdíjfizetésre kötelezettek számára.
Társasága azzal is tisztában van, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben nem könnyű kitermelni a fizetendő jogdíjat, de a legtöbb hotel és vendéglátó mégis befizeti. Vilmányi az egyesülettel kapcsolatban kiemeli azt is, hogy elsődlegesen persze azt szeretnék, hogy a szerzői jogdíjakat maga az Artisjus kezelje átláthatóbban és korrektebben, de ha ez nem oldható meg, nem tartja kizártnak azt sem, hogy nyolcezer tagot számláló társaságuk önálló életre keljen, maga is jogdíjkezelő szervezetté váljon. Ezt ugyanis már lehetővé teszi a törvény.
Ősrégi történet
A közös jogkezelő szervezetek magyarországi története egészen az Osztrák–Magyar Monarchia idejére nyúlik vissza. Históriájukat pedig remekül összefoglalja Táborszky Bence András két évvel ezelőtti szakdolgozata. Mint a Pázmány Péter Katolikus Egyetem polgári jogi tanszékének beadott dolgozatában írja, a hazánkkal is foglalkozó, zenei jogvédelemre szakosodott Gesellschaft der Autoren, Componisten und Musikverleger in Wien elnevezésű szervezet még 1897 decemberében alakult, nevét pedig a következő évtized végén változtatta Gesellschaft der Autoren, Komponisten und Musikverlegerre (AKM). Ebből vált ki 1907-ben az Írók, Zeneszerzők és Zeneműkiadók Szövetkezete, amely 1912-től már a Magyar Szövegírók, Zeneszerzők és Zeneműkiadók Szövetkezete (Mars) nevet viselte. Ennek alapítói igyekeztek minél hamarabb kapcsolatba lépni a hasonló külföldi társaságokkal, ezt azonban szinte lehetetlenné tette, hogy azok érdekeit még az osztrák szervezet képviselte, amelynek illetékességi köre a Monarchia egész területére kiterjedt. Aztán 1910-ben az AKM végre átadta a magyar társaságnak a saját, illetve a velük szerződött francia, német és spanyol szövetkezetek magyarországi képviseletét, és így megkezdődhetett az érdemi munka. A szövetkezet jogdíjigényének elismerése természetesen nem volt zökkenőmentes, sok per megnyerése kellett ahhoz, hogy a zenefölhasználókban felébredjen a fizetési hajlandóság.
A Mars nem sokkal a magyarországi rádiózás kezdete után, 1925-ben kötött szerződést a Magyar Rádióval, aminek alapján a szerzők részesedtek a rádió előfizetési díjából is. Aztán 1933 végére a szövetkezet elérte, hogy az összes fővárosi mozgóképszínházzal is szerződése legyen. A szervezet egészen 1952-ig ebben a formában működött, akkor viszont felszámolták, vagyonát pedig államosították. Ezt követően, 1953-ban jött létre a Magyar Szerzői Jogvédő Hivatal, amely egészen 1996-ig ellátta a közös jogkezeléssel kapcsolatos feladatokat. Amikor is Artisjus néven ismét egyesületté alakult. Hazánkban pedig azóta is ez a szervezet látja el a zenei és irodalmi szerzők által egyedileg nem gyakorolható szerzői jogosítványok érvényesítését. Ez utóbbi pedig magában foglalja a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium által jóváhagyott szerzői jogdíjak felhasználóktól történő beszedését, majd annak szerzők közötti felosztását. Az, hogy ezt a tevékenységet egyesület végzi, nem pedig állami szerv, egyáltalán nem meglepő. Ezeket a jogokat ugyanis csak a volt szovjet tagországokban – Ukrajnában, Fehéroroszországban és Kirgizisztánban –, valamint Afrikában kezeli az állam, de ott is csak elvétve. Máshol mindenütt külön jogvédő társaságok működnek. Nálunk pedig ezekkel a külföldi szervezetekkel is az Artisjus tartja a kapcsolatot, irodalmi és zenei repertoárjukat pedig kölcsönös képviseleti szerződések útján jogosítja hazánkban.