Konfliktushelyzetben a kerékpárosok gyakran az autósokra mutogatnak, míg az autósok a kerékpárosokra. Pedig igazából nem léteznek sem autósok, sem kerékpárosok, pusztán emberek, akik reggel eldöntik, hogy aznap mivel indulnak útnak. Míg azonban az egyértelmű, hogy az autóval hol közlekedünk, addig ez nem igaz, ha kerékpárt választunk.
– Mindenki számára lehetővé kell tenni, hogy ha kedve és dolga engedi, kerékpárral közlekedhessen, hogy azzal juthasson el munkahelyére vagy a szomszéd faluba – mondja László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. – A vidéki településeken, például az Alföldön az emberek negyven-ötven százaléka két keréken közlekedik. Csak éppen ma ez nem könnyű, mert ahol régen biciklizett, ott most rengeteg autó közlekedik. Így viszont nem tudja, hol menjen. Ráadásul a megépülő autópályák és autóutak elvágták azokat a kis ösvényeket és mezőgazdasági utakat is, amelyeken az emberek korábban gyalog és kerékpárral közlekedtek a települések között. Ez történt például Pest megyében: Csömört az M0-s körgyűrűvel zárták el a gyalogos- és biciklisforgalom elől, és bár ezen azóta próbálnak javítgatni, a helyzet érdemben nem változik.
Az egyesületi vezető tipikus hibaként és állandó veszélyforrásként említi azt is, hogy a településeken belül a kereszteződések átvezetése szinte sehol sem megoldott. Azaz megy a bicikliút a járdán, aztán következik egy kereszteződés, ahol a szabályok szerint le kellene szállni a járműről, át kellene azt tolni, aztán pedig visszaszállni rá.
– Ez abszurd. Ha a cél az, hogy többen kerékpározzanak, akkor nem szabad olyan helyzetet teremteni, hogy a bicikliről minden sarkon le kelljen szállni. Az utakat, kereszteződéseket kell olyanná tenni, hogy kényelmesen, biztonságosan lehessen rajtuk közlekedni. Ellenkező estben csak az tud kerékpározni, aki nagyon gyakorlott, aki nagyon tudja a trükköket – emeli ki László János.
Problémát okoz az is, hogy hazánkban rengeteg kerékpárút indokolatlanul került a járdára.
– Egy önkormányzat meg tudja tenni azt, hogy „kimutatja”, neki a járdán kell bicikliutat építenie. Egyszerűen ez az érdeke, mert így a bicikliúttal együtt járdát is tud építeni, sőt a járda alatti csatornázást is meg tudja oldani a kerékpárútra szánt keretből. Ez a gyakorlat a település vezetője részéről érthető, hiszen sok önkormányzatnak járdára sincs pénze, így viszont pénzt tudnak szerezni járdaépítésre, csatornázásra is – magyarázza az elnök. Elmondja azt is, hogy épp egy japán tanulmányt olvas, amelyből kiderül, hogy az ázsiai országban már kezdik levezetni a bicikliseket a járdáról, mert rájöttek, emiatt mennyire megnövekedett a balesetek száma. Nálunk viszont az elmúlt években még tömegesen építettek járdára kerékpárutakat.