Miközben nem győzzük sorolni híres találmányainkat, ma hazánk sereghajtó a bejelentett szabadalmak számát tekintve. Az Európai Bizottság minden évben rangsort állít fel, ennek régóta az alsó harmadában szerepelünk. A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) évente mindössze 600–800 szabadalmi bejelentést fogad, miközben a hasonló méretű országokban lényegesen magasabb ez a szám. Ausztria nemzeti hivatalába háromszor, Dániáéba két és félszer több bejelentés érkezik. Persze akadnak ellenpéldák is: Csehországban szintén alacsony, 700 körüli a bejelentések száma, Szlovákiában a magyarénak a felét teszi ki. Nyugat-Európa államai viszont szinte kivétel nélkül leköröznek bennünket. Ráadásul a bejelentés még nem jelent szabadalmat: bár a jó ügyvivő irodák beadványai több mint 85 százalékban sikeresek, az összesített számok jóval gyengébbek. A találmányok csak 20-25 százalékban állják ki a hivatali vizsgálat próbáját, azaz bizonyulnak szabadalmaztathatóknak. Üzleti hasznot pedig az sem garantál, ha sikerül a találmány itthoni levédetése. Egy jelentősebb újdonság sikere ugyanis azon múlik, hogy le tudják-e védetni, el tudják-e kezdeni árulni Nyugat-Európában vagy a tengerentúlon is.
– A feltalálók azért vannak nehéz helyzetben, mert nem ismerik azokat a konvenciókat, amelyekre hivatkozniuk kellene a szabadalmak elkészítésekor. Emellett nem tudják megfelelően megfogalmazni találmányaik igénypontjait. Utóbbi olyan mondat, amely összefogja, szabatosan rögzíti a megoldás lényegét – mondja Lantos Mihály magyar és európai szabadalmi ügyvivő. A szellemi tulajdon oltalmával foglalkozó Danubia Szabadalmi és Jogi Iroda Kft. ügyvezető-helyettese hangsúlyozza, hogy egyszerűnek tűnhet e mondatok megfogalmazása, ám korántsem az. Azért nem, mert az emberek nem tudják tárgyilagosan leírni saját találmányaikat. Viszont az igénypontok elhibázása végzetes lehet, mert későbbi vitáknál ezeken múlik, ki szerez szabadalmi elsőbbséget.
Utóbbi érhető tetten Oroszi László ominózus Adidas-perében. A feltalálónak az idén februárban több mint tíz év után sikerült legyőznie a sportszergyártót, a hazai bíróság ekkor mondta ki jogerősen: a cég jogosulatlanul használta – azaz bitorolta – Oroszi újítását két sportcipőjén is. Ez a mondat jól hangzott a hazai lapokban, ám arról szó sincs, hogy a feltaláló ténylegesen legyűrte a világcéget. Hiába szembetűnő ugyanis a koppintás, Oroszi csak Magyarországon nyert pert a vállalat ellen, kártérítési igényt is csak itthon támaszthat vele szemben. Ennek oka, hogy a találmány magyarországi szabadalma megállja ugyan a helyét, de az európai nem. Ott ugyanis olyan igénypontokra kérték, amelyek elhibázottak voltak, és amelyek nem jelentenek védelmet a sportszergyártóval szemben.