A kilencvenes évek elején bevezetett, a német pontrendszert átvevő új támogatás a teljesítményt állította a középpontba. E szerint a kezelt betegségeknek mind a rendelőintézetekben, mind a kórházakban megfelelő pontértékük van, amelyekért bizonyos mennyiségű pénz jár. Mindig a megelőző esztendő eredményeként összegyűlt pontok alapján döntöttek az adott költségvetési év támogatási mértékéről. (Igaz, míg Németországban az értékeken alig változtattak, addig idehaza a költségvetés pillanatnyi igénye szerint gyakran alakítottak az „árfolyamon”.)
A tiltott csúcstechnológiai termékeket tartalmazó nyugati COCOM-listáról végre lekerült az ország, új eszközök jelentek meg, s kezdtek terjedni, például az eredetileg az amerikai haditengerészetben alkalmazott ultrahang. A nagy átalakulás a kórházi rendszert sem hagyhatta érintetlenül, hiszen maguk a gyógyászati módszerek változtak meg, véli a gyakorló belgyógyász főorvos Donáth Ferenc, aki több példát is említ: a szürke hályog tömegbetegség, amelynek gyógyítása régen két-három napos előzetes klinikai kivizsgálást, a műtétet követően minimum egyhetes kórházi tartózkodást igényelt. A beültethető szemlencsével a beavatkozás egynapos ambuláns kezeléssé vált, az operáció után a beteg azonnal hazaszállítható, ha nincsenek komplikációk. A combnyaktörés súlyosabb, a combfej elhalásával járó esetét a hetvenes években még a combcsontba hosszában bevert úgynevezett velőűrszeggel próbálták kezelni, később elterjedt a lemezes-csavaros módszer, ma könnyen ízesülő combfejprotézissel pótolják az eredetit, hetekkel csökkentve a kórházban töltendő időt. Infarktussal sem kell már szigorúan három hétig kórházban feküdni, elegendő hét–tíz nap. A járóbeteg-ellátás jelentősége tehát megnőtt, s feleslegessé váltak kórházi ágyak.
A Horn-kormány megszorító intézkedései a kórházi ágyszámot is érintették, megkezdődött az infrastruktúra átgondolatlan visszabontása; a tervezet elleni tiltakozásul még az akkori gyakorló orvos népjóléti miniszter, Kovács Pál is lemondott. Járványkórházakat szüntettek meg kizárólag pénzügyi szempontok alapján, amelyek egy részét aztán visszaállították. Az ágyszám akkor nagyjából húszezerrel csökkent, s hetvenezer fölött állapodott meg; ma már ötvenezer alatt van.
Az egyik legnagyobb változást az elmúlt időszakban a már említett tvk, a teljesítményvolumen-korlát bevezetése jelentette, nem sokkal a Gyurcsány-féle reformkísérletek kimúlását követően. Tény, hogy a teljesítményalapú támogatással olykor visszaéltek, nem egy gyógyintézmény például csak azért tartott hosszabb ideig falai között betegeket, igyekezett minél több ellátást elvégezni, hogy több pénzhez jusson.
Az egészségügy kiadásai ennek következtében tetemesen megnőttek, ám ezzel arányosan a hatékonyság nem javult. (Igaz, a különös úton megszerzett pénz így is az ellátást, a gyógyítást szolgálta.) A tvk bevezetése óta a kórházak csupán bizonyos teljesítményig kapnak százszázalékos támogatást, azon felül csökken, majd megszűnik a szubvenció. Ennek ellenére a betegek beszámolói szerint ma is létezik az a jelenség, hogy a pácienseket olykor indokolatlanul hosszan tartják bent a kórházban, s előfordul az is, hogy csak papíron fektetik be őket, valójában járóbeteg-ellátásban vesznek részt.
Mivel a rendelkezésre álló forrás meglehetősen csekély, az intézetek egyre inkább eladósodtak. Nem használt az időközben bevezetett, majd gyorsan visszavont úgynevezett lebegő finanszírozás sem. E szerint a kórházak korábbi teljesítményük hetven százalékát kapták kézhez, a maradék „lebegett”, kifizetését az határozta meg, hogy országosan mennyi ellátást, beavatkozást végeztek. Minél többet, annál kevesebbet láthatott viszont egy-egy adott gyógyhely. A rendszer kis híján ellehetetlenítette az orvosi munkát, így a laborellátást kivéve – ott ma is sok gondot okoz – megszüntették, visszaállítva tvk-t.
A kórházak fejenként egy-egy betegért 150 ezer forint alapdíjat kapnak, akár tíz esztendeje, tudom meg Velkey Györgytől, a Magyar Kórházszövetség elnökétől. Borzasztó kevés pénz ez, sürgősen emelni kellene, hogy az égető gondok megoldódjanak. A kormányzat ugyan rövidesen megkezdi a tűzoltást, s kifizeti az Állami Egészségügyi Ellátóközpont fennhatósága alá tartozó intézmények tartozásait – az egyházi, egyetemi intézményekéit egyelőre nem –, ám ez önmagában kevés az új adósságcsapda elkerüléséhez. Mindenki a források szűkösségét kifogásolja: Kapronczay Károly a kórházak kedvezményes energiaellátását látja többek között az egyik megoldásnak, Donáth Ferenc pedig szükségesnek tartja a tvk megemelését.
A hazai kórházi rendszer sem optimális, véli Velkey György. A mai világtrendek szerint egy-másfél millió ember kiszolgálására elegendő egyetlen komplex központ, amelyet Magyarországon az egyetemi klinikai centrumok, az országos ellátóintézmények köré lenne érdemes megszervezni. Nem kell feltétlenül megszüntetni a kis kórházakat sem, példaként a sátoraljaújhelyit említi, amely sok szegény embert lát el, s a jelenlegi viszonyok között nem pótolható. Más szerepe is lehet a kisebb intézményeknek: itt folyhatna a járóbeteg-kezelés, a krónikus bajokkal küszködők gyógyítása, míg az akut, nagyobb műszerigényű eseteket a központokban gyógyítanák, ahol egyszerre több szakorvost be lehetne vonni a vizsgálatokba, s korszerű gépek is rendelkezésre állnának. Fejlettebb államokban olyan kórházakban tartanak fenn szülészeti osztályt, említi a szakember, ahol évente legalább ezren szülnek. Nálunk jelenleg a kvóta a rosszabb közlekedési helyzet miatt ötszáz fő. (Tapolcán ennél jóval kevesebben születnek; az időközi választás óta a szülészet visszaállítása le is került a napirendről, már a győztes jobbikos képviselő is csak a sebészet és belgyógyászat újranyitását sürgeti.)
Szükség van budapesti központi kórházra is, feleli érdeklődésemre, ám hogy hol, az egyelőre bizonytalan; a kórházszövetség elnöke releváns listával egyelőre nem találkozott, ezért sem nyilvánít szívesen véleményt a Lipótmező esetleges gyógycentrummá alakításáról. Biztos, hogy a központosítás növelné a hatékonyságot, a betegek gyógyulási esélyeit.
A Lipótmezőnek, az egykori Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet (OPNI) épületének egészségügyi intézménynek kell maradnia, az adományozónak annak idején ez volt az egyetlen feltétele. Rendelkezése szerint ha más feladatot adnak a Lipótnak, akkor annak vissza kell szállnia az örökösökre. Meg nem erősített kórházi hírek szerint ezért is kívánják felszámolni a hasonló feltétellel „nem terhelt” Jánost, s funkcióit a Lipótmezőre telepíteni. Igaz, a Szent János Kórházban komoly traumatológiai osztály működik, amely vidéki területeket is ellát, s egyszerre három vonalon, a Városmajor utcából, a Szilágyi Erzsébet fasor és a Budakeszi út felől elérhető. Az egykori OPNI pedig csupán a Hűvösvölgyi út felől közelíthető meg. A végleges döntésre valószínűleg még évekig várni kell.
További tartalmas és izgalmas olvasnivalók a Magyar Nemzet szombati Magazinjában, amely vasárnap estig megvásárolható az újságárusoknál.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!