Arca: ovális. Haja: szőke. Szeme: barna – olvasható a budapesti népügyészség, az Országos Bűnügyi Nyilvántartó Hivatal 1946-os iratában (ÁBTL–4.1.–A–924/27). Néhány évvel korábban Deák Zoltán hírlapíró „mongol szemű, barackarcú, kismadárcsipogású” színésznőként jellemezte Szeleczky Zitát, aki nyolcvanpengős fizetéssel lett a Nemzeti Színház ösztöndíjasa az 1936–37-es évadban. Sok helyre csábították, de az akadémián Ódry Árpád azt mondta: „Magának a Nemzetiben a helye.” Egyszeri bemutatóra (sem) érdemes darabocskák között aztán Titánia szerepét kapta a Szentivánéji álomban, s Ledér volt a Csongor és Tündében. Ámuló gyönyörűséggel játszott a szent hajlékban, ösztöneinek radarja pontosan érzékelte Németh Antal rendezői szándékait. S a Méltóságos kisasszony főszerepét követően (Rendező: Balogh Béla, 1936) bája és sugárzása folytán neve csacska filmek csillagává fényesedett.
Kényeztette Szeleczkyt a közönség és az őt „kitüntető kedvességgel kezelő sajtó” is, ahogy Egyed Zoltán írta. Szigorú, de hiteles ítészeket idézünk. A Villámfénynél Németh László első színpadi bemutatója (1938. március 30.), Timár József játszotta a körorvost, Satát, a bűvleánykát Szeleczky. Akiről Szabó Zoltán a Magyar Nemzetben írta: Satával „igazi színésszé érett”. Évtizedek múltán Timárnak címzett levelében Németh így emlékezett: „ egy finom, sudár, komoly lány iparkodott ott a te társtalanságba zárt s megnyílani vágyó lelkedhez kulcsot találni. Engem, ahogy szavaitokat, kiejtésedet s az ő komoly hangját hallgattam, egyre mélyebb megindultság fogott el.” Abban már tévedett Németh, hogy darabjának idején „még nem vették őt munkába a rossz magyar filmek”. Mert reggel ötkor vitte a filmgyár kocsija; hogy munkára ébredjen, jeget rakott az arcára, s dolgozott kilencig, aztán a Nemzetiben próbált kettőig, s ebéd nélkül újra a film, aztán vissza, előadás!
De a folytonos űzöttségben sem kopott művészi ereje. Keresztury Dezső hiteles tanú, aki Tamási Áron Vitéz lélek című darabjának (1941. január 25.) Borókáját így látta: „mesésen szép, de ugyanakkor erős vadmacskát játszik vonzó bájának és friss temperamentumának teljes bevetésével”. Ekkor már négyszáz pengős havi fizetése is jelzi: Szeleczky rangot jelent a Nemzetinek: az 1940–41-es évadban tíz darabban összesen nyolcvanszor lépett színpadra. Repült Shakespeare Júliájaként; Solvejgje Ibsen Peer Gyntjében (május 10.) Keresztury szerint: „Nagyon szép, áthatja a szemérmes és sírig hű nőiességének meggyőző valódisága. Solvejg dalát egyszerű és ritka finom művészettel szólaltatta meg.” Ám Solvejg 1941. június 17-én búcsúzott drága Nemzetijétől. Fegyelmivel eltávolították. Miként történt?
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!