Az akkor még Fehérvári útnak nevezett, a lágymányosi mocsarak mellett átlósan húzódó mai Bartók Béla úton alig volt forgalom, a ház előtt viszont, ahol a Hadik kávéház található, több ökrös szekér is állt. A lépcsőházból lesiető ifjú építész, Gerlóczy Gedeon néhány lépés után, mintha villámcsapás érte volna, különös belső parancsra visszafordult. Az imént elhagyott lakásban csarnoki fuvarosok alkudoztak a hatalmas, jó minőségű, „mázolmányokkal” összekent vásznakra. Kiváló alapanyagnak tartották a szekereket fedő, az időjárástól az árukat védelmező ponyvához. Éppen ezért rökönyödtek meg, amikor a visszatérő Gerlóczy a vásznak nagy részére vételi ajánlatot tett. A család elévülhetetlen érdeme, hogy – bár kis híján tettlegességig fajult a dolog, hiszen a szállítási vállalkozók azt hitték, csupán az árat kívánja felverni a pályakezdő építész – alig jutott valami a Vámház körúti csarnokba.
Curriculum vitaeje szerint a „mázolmányok” alkotóját, az ifjú patikussegéd Csontváry Kosztka Tivadart hasonló villámcsapásszerű szózat érintette meg annak idején Iglón ökrös szekerek rajzolása közben, s dőlt el abban a pillanatban, hogy a napút festője lesz, „nagyobb Raffaelnél”. Az évtizedek múlva világjárásnak indult művész életében nem aratott sikereket. A Japán kávéház teraszán ülő, őt dilettánsnak tartó alkotótársak a sötétbarna ruhát viselő komoly férfit folytonosan ugratták, rossz nyelvek szerint tőlük származik az anekdota is Kosztkának a beteg uralkodóhoz intézett táviratáról: „A királyt a napra kitenni. Csontváry” – sürgönyözte volna állítólag Ferenc József kedvelt rezidenciájába, a Schönbrunnba. A felső-magyarországi cseh megszálláskor aztán odaveszett a bérbe adott gácsi patika jövedelme s vele a művész létalapja is; az 1919-es proletárdiktatúra alatt elgyöngülve a János-kórházban halt meg.
Életművének hányatott sors jutott osztályrészül az után is, hogy Gerlóczy Gedeon megmentette a képek nagy részét. Elismerést szórványosan kapott, Bernáth Aurél még 1946-ban is Csontváry ürügyén az elmebetegek festészetéről értekezett, négy alkotását tartva mindössze értékesnek. Az 1949-es párizsi tárlatot követően a Csontváry-vásznak a Szépművészeti Múzeum pincéjébe kerültek összecsavarva, egymás hegyén-hátán keveredve. Hosszú idő után az első, 1956-os kiállításán együtt szerepelt más, az ötvenes évek elején politikai okokból hozzá hasonlóan megbélyegzett művészekkel, Rippl-Rónaival, Egryvel, hogy aztán tíz esztendő múlva elérkezzék végre a Csontváry-oeuvre kései, azóta is tartó reneszánsza.