A XVIII. században indult világhódító útjára korunk egyik központi fogalma, a boldogság. 1774-ben az Amerikai Egyesült Államok Függetlenségi nyilatkozata rántotta ki a filozófia klasszikus tárgyköréből, miután az alapító atya, Thomas Jefferson írásba foglalta: valamennyi amerikai polgárnak az életen és a szabadságon túl veleszületett joga saját boldogságának keresése is. Ezzel lelkivilágunk egy féltett szelete közjogi intézménnyé vált. Egyben megszületett mostohatestvére is, a fogyasztói társadalom: kedélyállapotunk immáron nemcsak a polgárairól gondoskodó állam, de a piac egyik fő mozgatóerejévé vált. Senki sem tiltotta meg ugyanis, hogy boldogságunkat anyagi eszközökkel próbáljuk megtalálni – innen nézve a nap mint nap szembeköszönő reklámok, hirdetések valójában egy humánus gondolat félresikerült evolúciójának termékei.
Májusban jelent meg William Davisnek, a Londoni Egyetem tanárának A boldogság iparága – Miként adta el a kormány és a nagytőke a jóllét fogalmát című könyve, melyben a közgazdász szerző arra figyelmeztet, hogy e folyamat újabb szintre lépett. Davis szerint társadalmunk dinamikáját a versenyhelyzet adja, ami szükségszerűen stresszhez vezet. Életminőségünk pedig akkor javul, ha a hétköznapok küzdelmei során felgyülemlett feszültséget képesek vagyunk eredményesen csökkenteni, ami oda vezet, hogy kedélyállapotunk a siker fokmérőjévé válik.
Mindez azt váltotta ki – állítja a kutató –, hogy a boldogság fogalma a magánéletünkből táplálkozó érzésből felülről diktált, követendő társadalmi mintává vált. Az új fordulat alapját a tudomány fejlődése biztosította. Okostelefonunkon is elérhető például olyan applikáció, amely egy fotó alapján képes elemezni kedélyállapotunkat, s ez természetesen csak a jéghegy csúcsa. Repülőtereken, tömegrendezvényeken már használnak hangulatérzékelő rendszereket (mood monitoring system), melyek az emberek arckifejezéséből, mozgásából képesek megállapítani egy esetleges merénylő leplezett érzelmeit is.
Davis arra is felhívja a figyelmet, hogy egyes amerikai cégeknél léteznek „boldogságmenedzserek”, akik az alkalmazottak és a közmorál hangulati állapotát figyelik. Kísérletek kimutatták ugyanis, hogy az életvidám dolgozó teljesítménye magasabb, mint gondterhelt társaié, ezért megéri főállású hangulatfelelősöket alkalmazni. Az amerikai The New Republic cikke arról is beszámol, hogy a dolgozók lelkivilágának megfigyelésére külön iparág épült: a Delivering Happiness nevű vállalkozás honlapján elérhető egy kalkulátor, amely a munkavállalókról gyűjtött információk alapján felméri az iroda közhangulatát. A szervezet vezetője az amerikai lap cikkében elmondja, módszereikkel kiszűrhetők a munkakörnyezet „negatív elemei”, s tanácsaikkal a „boldogság a cégben eredményesen fokozható”.