Nektárt csepegtet

Szepsy István a páratlan furmintról, a szőlő eltartóképességéről és a tőke döntéséről.

Mészáros József
2015. 06. 20. 15:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Szakmai körökben köztudott, hogy Szepsy István szőlőtermesztéssel, borkészítéssel kapcsolatos munkássága gyakran lépi át pincészete küszöbét. Magyarán: borvidékben, Kárpát-medencében gondolkodik, a nagyvilágban betöltött szerepünket, sikerünket vagy épp sikertelenségünket elemzi. Miért nem vállalná ezt mondjuk hivatali hatalommal a háta mögött?
– Mert ilyen funkció már elválaszthatatlan lenne a politikától. A politika szintjén pedig már kevés lenne bennem a kreativitás, hiszen az számomra idegen terület. Én elsősorban szőlészetben, vagyis fajtákban, dűlőkben, dombokban, talajösszetételben gondolkodom, ebben élek.

– Ugye azt sejti, hogy a borminisztérium ötlete pusztán játék, hisz azt mégsem kérdezhetjük a válasz reményében: vajon miért ilyen gyenge a magyar borok minőségének átlaga? Természetesen vannak világszínvonalú borászataink, boraink, de a nagy egész valahol ott van, mint az idehaza világhírű magyar konyha.
– Ha a nagy átlagot tekintjük, akkor azt mondom, ebben nem látok semmi meglepőt. Az elmúlt száz év alatt olyan mértékben veszítette el az ország a szőlészeti-borászati tőkét, amely példátlan a világban. Kezdődött a filoxérával, majd jött az első világháború, melynek következtében nemcsak az ország területének, de a szőlőtermesztő területeinknek is elveszítettük a kétharmadát, aztán mára eltűnt ennek a maradéknak is a nyolcvan százaléka.

– Ez bizonyára így van, de miért zuhant ekkorát mára a színvonal?
– Átalakult a népesség is. A filoxéra után sokan kivándoroltak a szakmából Amerikába. Trianon után szintén. A második világháború és ötvenhat után ismét rengetegen elmentek. A vállalkozó típusú emberek zöme elhagyta Magyarországot, a rendszerváltást követően pedig minden magyar borász – kivétel nélkül – nulla tőkével indult. Ebből következően nulla tudással arról, hogy a magyar borokat a világban mi módon lehet elhelyezni, eladni. Mert a magas minőségű borokat igenis a nagyvilágban kell eladni, hisz a belföld ezt nem bírja el. Még azt a picinyke mennyiséget sem, amelyet például Tokaj ad. Csúcsminőséget csak drágán lehet előállítani. Ha pedig a drágán előállított bort nem árában adják el, akkor a borászat becsukhatja a boltot.

– Drágán árult borokból folyamatosan széles a kínálat, tehát vevő is akad. A baj ott van, amikor a drága hazai bor nem állja a versenyt a feleolyan drága külföldivel szemben. Ezt a jelenséget vitatja?
– Lehet, hogy van erre példa, de ilyen tétel vagy pincészet nem maradhat fenn. Egészen egyszerűen az emberek nem lesznek rá vevők. Tartósan nem működhet a gyenge minőség magas áron. Ez biztos.

– Még akkor sem, ha a hazai borrajongók tehetős felében gyakori jelenség a sznobizmus? Ha csak azért adható el egy-egy bor, mert a társaságban menő lehet: lám, én ezt is meg tudom venni
– Ez legfeljebb egyszer fordul elő. Többé nem veszik meg. Tulajdonképpen a piac mindent elrendez. A szabadpiacnak pont ez a lényege. Legfeljebb csak óriási reklámmal lehet szembemenni a fogyasztói tapasztalattal, de a borászatban senkinek sincs pénze óriási reklámra. Az tény, hogy a világban nem magyar borokon, nem tokaji borokon nőttek fel, így bennünket mindig ahhoz fognak viszonyítani, amit ismernek. Így lesz ez mindaddig, amíg nem leszünk önálló, kihagyhatatlan fogalom.

– Ennek a kialakulását mennyiben segíti elő a tengerszám előállított rozé, illetve a legújabb: az Irsai Olivér, cserszegi páros? Egy kereskedő ismerősöm állítása szerint tíz palack eladott borból nyolc rozé, illetve Irsai Olivér. Ezek a borok a borászatok számára a pénzügyi kármentést jelentik – kötelező kitétel: tisztelet a kivételnek –, de talán nem ettől válnak kivételessé, kihagyhatatlanná
– Nincs ezzel semmi baj. Ezeknek a boroknak is megvan a helyük a piacon. A termelő dolga, hogy mit akar, hova akar lépni – ha egyáltalán tovább akar lépni erről a szintről. Valamilyen szinten – ha nagyon muszáj – azokat is megértem, akik az anyagi előnyök miatt nem akarnak továbblépni, hiszen a világban óriási pénzeket fektetnek be borászatokba, ami rettenetesen nehézzé teszi a versenyt. Érdekes, hogy ezeket a hatalmas pénzeket nem azért fektetik be, mert jó biznisz a borászat, hanem kizárólag presztízsből. Ugyanis komoly presztízst jelent egy jó nevű borászatot birtokolni. Ma már nem szigeteket vesznek, meg a holdon parcellát, hanem borászatot jó drágán. Ez felborítja a piacot, mert uralják a trendeket. Ám még így sincs igazság abban, hogy bemegyünk a multiba, és aprópénzért vehetünk külföldi bomba bort. Ha ez valóban igaz lenne, akkor a világon mindenki borászatot építene. Nincs minőségi bor olcsón. Legfeljebb kampányjelleggel lehet időleges a ráfizetés, de a világon mindenütt sokba kerül a jó bor előállítása. Az persze okozhat piaci árbeli anomáliákat, ha valami abszolút nem idevaló, vagyis Magyarországon csak nagy erőfeszítéssel, drágán termeszthető fajtával hozakodik elő egy-egy hazai pincészet, de ezekre megfelelő módon reagál a fogyasztó, elrendezi előbb-utóbb a helyzetet. Egy szónak is száz a vége: ha igaz lenne, hogy a bortermeléssel magas profitot lehet elérni, akkor dőlne bele a tőke. Nem dől. Még akkor sem, ha vannak jelenségek, melyek nagy befektetési vehemenciát mutatnak. Ezek elenyészőek a nagy egészhez képest, és nem igazán pénzügyi befektetések. A mezőgazdaságon belül pedig elenyésző a borászatok pénzügyi súlya. Aki nem hiszi, nézze meg a számokat: kukoricatermesztés, tejipar Hol van ezek nagyságrendjéhez képest a szőlőtermesztés, bortermelés? Sehol. Igen, mondhatjuk, hogy a borászat sikerágazat, de csak ahhoz képest, ahonnan kilencvenben indult. Egyébként én még olyat nem láttam, aki a mezőgazdaságból meggazdagodott. Ez esetünkben a sztárborászatokra is igaz. A szálláshelyek vagy a vendéglátás a sztárborászatoknál is többet hoznak a büdzsébe, mint a minőségi bor.

– Ez nyugaton is így van?
– Fenét. Ismerek jó néhány olyan chateau-tulajdonost, aki szőröstül-bőröstül meg tudná venni az egész Tokaj-hegyaljai borvidéket. Ott van pénz, van tőke. Nálunk nincs.

– Úgy fest, veszik is nálunk rendesen a termőhelyeket. Miért nem akadály ebben a földforgalmi törvény?
– Nem vitatom, hogy a törvényalkotók szándéka jó volt, de a törvény felnyomta az árakat. Nem veheti meg bárki, hát többe kerül. Így aztán a legtöbb esetben hiába az elővásárlási jog. Ezenfelül a vásárláshoz szükséges jogokat pikk-pakk meg lehet szerezni. Gyorsan és egyszerűen lehet bárki őstermelő, helyi lakos. Jogszabályokkal, bürokráciával nem lehet pótolni a magyar tőkehiányt. Emiatt a falu, a vidék igenis pusztul. Megveszik a külföldiek? Legalább valaki idejön A gabona az egy dolog, de annak nincs eltartóképessége. A szőlőnek van. Már csak azért is, mert óriási a beruházásigénye. Huszonöt évvel ezelőtt is azt mondtam, hogy örülünk a befektetőknek. Például itt, Mád környékén. Aki ide sok pénzt hoz, az minden bizonnyal – hozzánk hasonlóan – úgy látja, hogy ebből márkát lehet építeni. És az ő pénze által is gyorsabb lehet a borvidék felfutása. Akkor pedig jövedelem is lesz. A márkaépítés tehát elsőrendű fontosságú.

– Mikor lesz ebből kiegyensúlyozott, kiszámítható és általános működőképesség?
– Hamar. Felgyorsult ugyanis a szakmai munka. Már csak azért is, mert az egyéb piaci megoldásokra nincs pénz, és nem is lesz. Csak a szakmai munkával tudunk domborítani, ezt kell megismertetnünk a világgal, olyan emberekkel, akik ennek hírét viszik. Nekünk egy szűk termékskálán kell ostromolni a legmagasabb csúcsokat. A mi borászatunk esetében ez azt jelenti, hogy csak dűlőszelektált boraink lesznek, és csak furmint. Abból viszont megpróbálunk valami olyat kihozni, aminek nincs párja a világon. Az adottságaink megvannak hozzá. Olyan kőzetösszetételt, változatosságot kínál a borvidék, amely egyedülálló komplexitást tesz lehetővé a borokban. Folyamatosan kutatjuk hát a kőzetrétegek kínálta lehetőségeket, de ez egyidejűleg a világpiaci verseny része is, hisz kevés az időnk, nagy a lemaradás. Szerencsére rengeteg a történelmi referenciánk. Bolondok voltunk, hogy ezt eddig nem használtuk ki. Ha csak az előttünk álló asztalra néz, illetve a rajta található kőzetmintákra Ilyen sehol a világon nincs. Aki Magyarországon bormarketingről beszél, az nem tudja, hogy miről beszél, és legfeljebb egy feneketlen kútba önt – világviszonylatban – nagyon kevés pénzt. A mi egyedüli marketingünk a szakmai munka. És az, hogy hét és fél méter mély kőzetmintában kilenc ásványi réteget találtunk szédületes változatosságú kémiai összetétellel. A handabandázásnak vége. Ezekkel az adottságokkal szemben kevés a szubjektív minőségjelzők alkalmazása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.