Viszlát, Kína! – Hideg gulyással a keleti nyitásért

Az illetékesek a látszatra sem ügyelnek, a minapi pekingi expón is szégyenkezhettünk a magyar részleg láttán.

Buzna Viktor
2015. 07. 05. 10:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pekingben minden ősszel megtartják a Karitatív bazár névre keresztelt jótékonysági rendezvényt. Az eseményen a Kínában állomásozó diplomáciai küldöttségek adományoznak, miután nemzeteik konyhakülönlegességeit pénzzé tették. A bazár így kettős célt szolgál: nemcsak az elesetteken segít, de egyben számtalan gasztrokultúrának biztosít reklámlehetőséget. Egyszer magam is ellátogattam a rendezvényre, igaz, ösztöndíjasként kizárólag az a szándék vezérelt, hogy hazai ízeket élvezhessek.

Csalódnom kellett. A magyar külszolgálat konyhaművészetünknek mindössze kétféle ízvilágát képviselte, ráadásul méltatlan igénytelenséggel: papírtányéron felkarikázott, odaszáradt mustárral kísért megbarnult kolbász és lefóliázott kakaós csiga volt a választék. Utóbbi kemény tésztával, nem meglepő, hogy a lengyel stand felől áramló ingerek elcsábítottak. Náluk nyílt lángon sültek a húsok, mellé káposzta és sör volt a kínálat, pultjaiknál kígyózó sorok várták a kóstolót.

Kétezer-tizenhármat írtunk, s tekintettel arra, hogy ekkor már javában zajlott a kormány keletinyitás-politikája, a magyar diplomácia fáziskésésben volt. 2010-ben Orbán Viktor első intézkedései között volt az új külpolitikai irányelv meghirdetése. A keleti barátok politikai viszonylatban nagyobb mozgásteret ígértek a korábbi, szélsőségesen Nyugat-orientált diplomáciának, miközben a kormány elképzelése idomult a külkereskedelem fontosságát hangsúlyozó retorikához is.

Nem is alap nélkül: az ázsiai piacokon az elmúlt évtizedekben történelmi fellendülés zajlott, Kínával az élen. Az 1,3 milliárd lakosú országban a vásárlóerő-paritáson számolt bruttó nemzeti össztermék 2000 és 2010 között négyszeresére, 9500 dollárra emelkedett. És noha az utóbbi öt évben Kína gazdasága alulmúlja a korábbi két számjegyű növekedési rátát, a lassulási folyamat megfordítására Peking nagy ívű tervvel állt elő.

Hszi Csin-ping államfő 2013-ban hirdette meg a kínai Marshall-tervként is emlegetett csomagot. Az „Egy övezet, egy út” stratégia egy négyszázmilliárd dollárra becsült beruházás, amelynek célja, hogy Kína nagyobb súllyal vehessen részt a világgazdasági folyamatokban, elsősorban termékeik, szolgáltatásiak exportja révén.

A fejlesztésre szánt pénzt Peking három alapba csoportosítja, ezek közül Magyarország a nyugati piacokat célzó „új selyemút” programban érdekelt. A kontinenseket átívelő infrastrukturális beruházás az ókorban létrejött három kereskedelmi útvonal mentén körvonalazódik. A tervek szerint egy Oroszországon és egy Közép-Ázsián áthaladó szárazföldi, illetve a Dél-kínai-tengertől Görögországig haladó vízi útvonalon áramlanak majd a javak. Hogy melyik útvonal lesz a legforgalmasabb, még sok szempont függvénye, az azonban biztos: a kelet-közép-európai térség mindenképpen kiemelt szerephez jut majd. Ezt ismerhette fel Kína, mikor kezdeményezésére 2012-ben Varsóban létrejött a térség tizenhat államát tömörítő „16+1 – Kína–Kelet-Közép-Európa-együttműködés”. A tízmilliárd dollár értékű alappal támogatott program segítségével Peking a kínai mércével apró közép- és kelet-európai államokat fogná egy csokorba, amit megnehezít, hogy a tagok közben egymással is versenyeznek a keleti tőkéért. A potenciális beruházások nemcsak az úthálózatok fejlesztésével kecsegtetnek, de kínai pénzből munkahelyteremtésre is sor kerülhet. Az új selyemút egyik hívószava a „logisztikai központ”, elvileg erre hajt Magyarország is. A cél, hogy az áruk ne csak áthaladjanak az országon, de a hazai gyárak az előállítási folyamatba is bekapcsolódjanak. Stratégiai fontosságú tehát a Kínával ápolt jó kapcsolat, s térségünk élelmes nemzetei tudatosan foglalják el az ehhez szükséges kulcspozíciókat.

Legutóbb Lengyelország körözött le minket, az Ázsiai Infrastrukturális Beruházási Bank megalapításában nekik sikerült részt venniük – nyilatkozta megkeresésünkre Matura Tamás Kína-szakértő. A héten Pekingben jött létre a nyugati dominanciájú, a Világbank ellenpólusaként emlegetett pénzintézet, s alapító okiratát a kelet-közép-európai térségből egyedül Lengyelország írta alá. Ez persze kihathat az infrastrukturális beruházásokra is, ráadásul a lengyel vasúthálózat már be van kötve a selyemútba, szemben Magyarországéval – folytatja a szakértő. Matura Magyarország jövőbeli terveivel kapcsolatban nem optimista. A szakértő szerint Kína a bonyolult uniós jogszabályozás miatt a gyártást inkább a Balkánra telepíti majd, ezért nem lát sok esélyt Magyarország logisztikai központi státusára.

A keletinyitás-politika ugyanakkor ért el eredményeket hazánk Kína-kapcsolataiban. Megemlítendő a Huawei telekommunikációs cég tízmilliárd forintos beruházása a hazai távközlési infrastruktúrába, s jelképes lépés, hogy Budapesten nyitotta meg központját a Bank of China kínai pénzintézet. A legnagyobb eredmény azonban a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonalról készült megállapodás. Ez erősíti hazánk helyzetét az új selyemút programban, a terv szerint ugyanis a déli tengerekről érkező, Görögország kikötőiben kirakodott áruk a Balkánon keresztül jutnak majd el hazánkba, mielőtt a nyugati piacra indulnának.

Csakhogy, bár hosszas tárgyalás után végül a vasútvonal szerződését tavaly decemberben aláírták, az első kapavágások még nem történtek meg. Jelenleg a magyar–szerb megvalósíthatósági tervet véleményezi a kínai fél – mondta a minap Szabó László, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára a Csöcsiang tartományi Ningpóban. A Kelet-kínai-tenger partján fekvő kikötővárosban termékkiállítást szervezett a kínai fél, a tizenhat kelet-közép-európai ország között meghívott hazánkat a fideszes politikus képviselte. A nyitónapi konferencián Szabó a magyar–kínai kapcsolatok mesés terveiről, új távlatokról beszélt. Elmondta, az új selyemúthoz Magyarországot bekötő vasútvonal megépítése év végén elindulhat, s a beruházás 2018-ra célba is érhet. Ningpo és Budapest között közvetlen repülőjárat megnyitását kezdeményezi a magyar állam, s a fagyasztott élelmiszerek exportja terén is előrelépésre számíthatunk. Az államtitkár kiemelte: hazánk agrártermékeivel kíván versenyezni.

A magyar–kínai kapcsolatok fényes képe azonban a nyitóesemény másnapján kínos ábrándként hat csupán. A kelet-közép-európai cégeket felvonultató ningpói befektetési és kereskedelmi expón ugyanis feltárul a magyar valóság: öt év keleti nyitás után a magyar diplomácia semmit sem tanult saját hibáiból, sőt képviseletünk színvonala még a 2013-as pekingi jótékonysági rendezvény nyomasztó tapasztalatait is alulmúlja.

A hatalmas csarnokba vezető vörös kárpitról azonnal balra kellett letérni, hogy a hazánkat képviselő részleghez érjünk. Az eseményre meghívott huszonhat magyar cég többsége szűk bódékban várta a látogatókat, sajnos feleslegesen – az expó közepére helyezett cseh, lengyel és román kiállítók tágas terei s látványos termékei, mint a kiállított cseh Skoda kupé vagy a lengyel divat- és dizájniparág újdonságai, elvonták a tömeget.

– Tudom, hogy a pénz mindig probléma Magyarországon, de az állami segítség hosszú távon megtérülne – mondja a Magyar Borok néven futó kereskedés képviselője. A férfi évek óta Magyarországon él, s exportálja borainkat a Távol-Keletre. Igaz, nem a csúcsminőséget: miközben az otthon pár száz forintért beszerezhető egri bikavér palackját kezemben forgatom, leolvassa arcomról gondolataimat, s szabadkozni kezd. A kínaiak nem értenek a borhoz, nagy összeget csak a francia termékért fizetnek, mondja, ezért próbál inkább nagy tömegekben, olcsóbb típusokat eladni.
– Persze szívesen hírét vinném a kiváló fajtáknak is, ahhoz azonban Kínában reklámkampányra kellene költeni – mondja –, egy ilyen programot a magyar államnak kellene finanszíroznia.

Nem járt jól a hazánk konyhája iránt érdeklődő látogató sem. Bár egy Kínában magyar ételeket kínáló étterem gulyáslevessel készült az expóra, a szervírozást könnyedén értelmezték. Magára hagyott, üresen álló standjukban a leves egy fazékban volt kikészítve, vélhetően önkiszolgáló jelleggel – legalábbis a lábas mellé helyezett papírtányérokból erre következtethettünk. Ha a megdermedt leves kóstolása után maradt kedvünk a magyar ízekhez, szemközt a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. várta a látogatókat. Itt amorfra tördelt, fogpálcikával átszúrt extrudált kenyérdarabokat fogyaszthattunk, s ha torkunk kiszáradt volna a kétszersülttől, langyos ásványvízzel leöblíthettük azt.

– Odafigyelünk a trendekre, a kínai piac ugyanis gyorsan változik – mondta a kiállításon Tadeusz Chomicki, Lengyelország nagykövete. Az ötvenöt éves diplomata szerint Kínában különösen fontos, hogy egy ország milyen képet mutat magáról. Ezért a lengyel állam biztosította a feltételeit, hogy kiállító cégeik egységes arculat alatt jelenjenek meg. – Felfigyeltünk arra, hogy idén Kínában nagyon nagy divat a borostyán, ezért lengyel ékszerészek, divattervezők munkáit állítottuk a középpontba – folytatta. Valóban, a blokkokra osztott standok helyett egységet képviselő lengyel kiállításon az ékszerek domináltak, hosszú üvegvitrinek csalogatták beljebb a látogatót, ahol csendesebb s kényelmes környezetben beszélgethettünk a kiállítókkal. Chomicki nagykövet kérdésünkre azt is elmondta, hasonlóan a magyar gyakorlathoz náluk is egy állami cég szervezte a kiállítást, ők azonban a háttérben maradtak.

– Nem értem, miért kell panaszkodni. Ingyen volt az egész – ezt már Szabó László államtitkár felelte az egységes arculat s kiforrott reklámstratégia hiányát feszegető kérdésünkre. A magyar kiállítást megtekintő politikus körútja végeztével látványosan veszített előző napi optimizmusából: a szomszédos nemzetek igényesebb megoldásait elmondása szerint nem volt ideje megtekinteni, a kereskedőház kihalt pavilonját pedig mint „egy funkcionális sátort” értelmezte, jelentsen az bármit.

Kérdéseinket a kereskedőháznak is feltettük, nem adtak azonban kielégítő választ. Szerettük volna tudni például, hogyan teljesített az extrudált kenyér az expón, s hogyan értékelik standjuk szereplését, sajnos azonban e kérdéseink is válasz nélkül maradtak. Miként az is, hogy mi lett a 2013-ban átadott pekingi iroda sorsa: a Magyarország kínai jelenlétére rálátó kutatók, a Pekingben élő magyarok között ugyanis általános a vélekedés, hogy a kereskedőház nem rendelkezik megfelelő helyi tapasztalatokkal.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter két évvel korábban még államtitkárként avatta fel az intézet pekingi irodáját, úgy hírlik azonban, valójában csak a képviseletet jelző táblát avatta fel. Az iroda azóta is vakfolt, nem tudni, a fővárosban hol s pontosan ki által üzemel – egyes vélekedés szerint nem is létezik. A kereskedőház levélben cáfolta ezeket a híreket. Gyanakvásra ad azonban okot, hogy szerettünk volna kapcsolatba lépni a cég helyi képviseletével, erre a kérésünkre azonban a kereskedőház nem reagált. Miként válaszolatlanul maradtak azon kérdésink is, hogy pontosan hol, hány emberrel és kinek a vezetésével üzemel az iroda.

A magyar képviselet malőrjei pedig már a gazdasági mutatókban is meglátszanak. A magyarországi kínai nagykövetség 2015 első negyedévét záró adatai szerint ugyanis a két ország közötti kereskedelem tizenöt százalékkal csökkent. Megkeresésünkre a kínai képviseleten elmondták, a hanyatlás vélhetőleg csak a világgazdasági folyamatokkal szinkronizál, elismerték azonban, hogy a korábbi fellendülés tükrében a folyamat aggályos.

Nem festenek túl kedvező képet Magyarországról a Pekingi Külkapcsolat-tanulmányok Egyetem (Beijing Foreign Studies University) magyar szakos hallgatóinak kutatásai sem. Vang Zsuj-peng A Magyarország-nemzetkép Kínában a nemzetközi turizmus szempontjából című dolgozata a kormány kommunikációjának hatékonyságát vizsgálja. A hallgató felmérése szerint a megkérdezettek nyolcvanöt százaléka nem találkozott Magyarországot mint pozitív turisztikai úti célt propagáló hirdetéssel, a válaszolók többsége családján vagy barátain keresztül értesült hazánkról.

„Meggyőződésem, hogy Magyarországnak s különösen a Magyar Turizmus Zrt.-nek több tömegtájékoztatási kampányt kellene szerveznie” – írja dolgozatában a magyar szakos hallgató. Hozzáteszi, a magyar állam jövőbeli kampányának jobban kell támaszkodnia a rádió és televízió, de főleg a digitális média adta lehetőségekre.

Érdekes továbbá a Magyarországot megjárt kínaiak véleményének változása is. Közel kilencven százalékuk csalódik ugyanis pozitívan hazánkban, miközben a közvetlen élménnyel gazdagodott kínai ember közül valamennyi megkérdezett úgy gondolja: hazánknak a kommunikációval komoly problémái vannak.

További tartalmas és izgalmas olvasnivalók a Magyar Nemzet szombati Magazinjában, amely vasárnap estig megvásárolható az újságárusoknál.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.