Sajátos élmény, hogy az utcai kánikulából a műtermébe lépve ismert magyar és nemzetközi bűnelkövetők néznek vissza ránk a vásznakról. Honnan ez az újonnan támadt érdeklődés az alvilág arcai iránt?
– Valamikor a kétezres évek legelején kezdtem el foglalkozni a népszerű arcokkal mint mintákkal, kódokkal, eleve adott, bizonyos értelemben ránk erőltetett történetekkel vagy ikonokkal. Eleinte celebeket festettem, vagyis a popkultúra úgymond – legalábbis látszólag – gyámoltalanabb figuráit. Persze lehet, hogy egyik-másik sokkal kártékonyabb, mint egyes bűnözők. Majd jöttek a politikusok. Velük sok éven át foglalkoztam. Most egy új fejezet kezdődik a szeptember eleji kiállításommal, amely a Godot Galériában nyílik majd. A bűn kérdését, annak arcait mutatom be, így próbálom folytatni azt a tradíciót, amelyben a tartalom és az esztétikai külső feszültségbe kerül egymással.
– Mivel ez személyes válogatás, rögtön adódik a kérdés: mi alapján dönt? Vannak kedvenc bűnözői netán?
– Sorozataim kialakítása úgy kezdődik, hogy beleásom magamat a történetekbe. Így tettem a celebek és a politikusok kapcsán is, utánajártam, kicsodák, honnan jönnek, mit képviselnek. Ugyanígy a bűnözők élete is számos érdekességet hordoz számomra, arról nem is beszélve, hogy így magyarázatot lehet kapni rá, ki miért lett olyan, amilyen. Egy kicsit egyébként kirázott a hideg, amikor megtudtam a földimről, Matuska Szilveszterről, hogy valamikor a szomszédos utcában lakott.
– Sokak szerint a szabályok felrúgása és a különleges életvitel miatt nincs is túl nagy különbség a bűnözők és a művészek között.
– Nyilván vannak pontok, ahol a művészi és a bűnözői attitűd, mondjuk úgy, közelít egymáshoz. A művészek is feszegetik a kifejezés és a lét kérdéseinek határait. Nemritkán alkotnak vérrel, lövik át golyóval a vásznat, foglalkoznak öncsonkító vagy éppen másokat becsapó, manipuláló, félrevezető dolgokkal. A bűnözőkről elsősorban az jut eszünkbe, hogy gonoszak, rosszak, tehát kártékonyak a közösség számára. Ugyanakkor náluk sem ennyire egyszerű a történet. Voltak, vannak nagyon jó ízlésű bűnözők, s olyanok is akadnak, akik mondjuk ad absurdum támogatják a kultúrát vagy műtárgyakat vásárolnak. Persze nem relativizálható a bűn, ugyanakkor lássuk be, senki sem egészen ártatlan. Engem az is megfog, hogy a híres bűnesetek mindig hordoznak magukban különleges történeti, szociális és folklorisztikai elemeket, legyen szó például a tiszazugi arzénos asszonyokról, akik megmérgezték a férjüket, mert iszákosak voltak. Vagy ott volt Kovács István, aki egy cipőgyárban dolgozott, és onnan választotta ki áldozatait, valószínűleg azokat, akik nem viszonozták közeledését. Ezeknek a helyzeteknek tehát nemcsak egy oldaluk van, hanem bizonyos szélsőséges szenvedélykitöréseknek is a momentumai. Ezeket próbálom megragadni. Összekapcsolhatók ezek a művészettel is, és így jön létre egy olyan helyzet, amelyben a szép és a szörnyű találkozik.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!