A sipovói érzékeny búcsú után, melynek során alighanem végre szárba szökkent a boszniai szerb–magyar barátság (rendkívül kedves, jókedvű, sorsukkal harmóniában élő emberek között ez nem túl bonyolult feladat, és az utazó Ivo Andric és Manu Chao idevonatkozó passzusai ellenére már vagy ezredszerre nem érti, mi történt itt a lelkekkel azokban a napokban, amikor mindenki megőrült), még egy utolsó pillantás a Pliva-tó mesebeli vízimalmaira és Jajcéra, majd irány Szarajevó.
21. századi karavánpihenő
A terv szerint Travnik érintésével, amit sikerül is megvalósítani annak ellenére, hogy a szerpentinen hamarosan feltűnik az első olyan potenciális sorozatgyilkos, akinek az arcvonásait is jól ki tudom venni, természetesen kanyarban és a saját sávomban. Ám miután a helyi és az erdélyi tapasztalatok sokat segítenek, nemsokára felbukkan a város a Lasva folyó völgyében, szépen beékelődve a Vlasic hegység és a Vilenica hegy közé. Travnik a főútról nem sokat mutat, olyan, mintha a hanok, vagyis a karavánpihenők világa tevődött volna át a huszonegyedik századba, erős export-import tevékenységgel és egy döbbenetes dizájnú, némiképp Disneylandre emlékeztető étteremmel, ahol azonban első osztályú kávét mérnek. A belvárost viszont a nagy szocialista felbuzdulások idején sem sikerült elszúrni, inkább rendkívüli önmérsékletről tanúbizonyságot téve hozzácsapták az egészhez Novi Travnikot, így a káposzta is megmaradt, és a kecske is jóllakott.
A központ igazán bájos, dzsámik, óratornyok, parkok, kávézók, itt találjuk a Plava vodát, a Kék vizet, ahol már a boldogtalan sorsú Rudolf trónörökös is szívesen bóklászott, és vajmi keveset változott azóta, amikor még egyszerre igazgatott itt török vezír és francia konzul (lásd Andric Vezírek és konzulok regényét), valamint a Hafizadic-házat, a török időkből származó egyetlen európai stílusú épületet, amely egy magyar orvosnak, Galanthy Gábornak köszönhető.
Időrendben persze nem ez az első magyar vonatkozású emlék, a vár alapkövét ugyanis maga a környéken sokat időző IV. Béla helyezte el 1244. április 20-án. Aztán amikor 1878-ban a török fennhatóságot a Monarchia váltotta fel, jött minden, ami szokott, vasút, sör- és dohánygyár, hőerőmű. A jugoszláv időkben a panelházaktól ugyan megmenekült a város, de az azt követő polgárháborút borzalmasan megszenvedte.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!