Információgyűjtés egy \"ügyfél\" szomszédjánál. Ajtók és kiskapuk
Fotó: Végh László
Hiába virágzik azonban Magyarországon az adósságpiac, erről a területről szinte lehetetlen hivatalos információhoz jutni. A Központi Statisztikai Hivataltól (KSH) azt szerettük volna megtudni, hogy mennyi adósságbehajtással vagy követeléskezeléssel foglalkozó cég jött létre az elmúlt években Magyarországon, illetve milyen mértékben változott ez idő alatt a háztartások adósságállománya. Sajnos azonban a KSH erről a területről nem rendelkezik statisztikákkal.
A magyar adósságösszképet illetően beszédesek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) behajtási statisztikái. 2014-ben a hivatal összesen mintegy 1,2 millió végrehajtási eljárást indított, 11,7 százalékkal többet, mint az előző évben. Ennek összértéke megközelítette az 1300 milliárd forintot, mely 4,2 százalékkal több a 2013-ban behajtottnál. Az ügyszám növekedése és az eredményes behajtási munka a végrehajtási bevételeket is jelentősen növelte – írta megkeresésünkre válaszolva a NAV.
Ám hogy mennyire mélyen integrálódtak a behajtással foglalkozó magáncégek a hazai adósságbizniszben, jól mutatja, hogy még a széles jogosítványokkal felruházott NAV is igénybe veszi szolgáltatásaikat. Amennyiben ugyanis egy társaságnak csak külföldön van vagyona, a NAV a Sigma Követeléskezelő Zrt. közreműködésével hajtja be az adósságot.
A követeléskezelő cég megvásárolja az adósságot, majd az MNB felügyelete alatt kísérli meg azt az adósoktól visszaszerezni.
A gyakorlatban azonban ezek a cégek is a törvényesség határán egyensúlyoznak – meséli a neve elhallgatását kérő riportalany, aki korábban az egyik budapesti központú, országos illetékességű követeléskezelő cég alkalmazásában állt. A húszas éveiben járó fiatal az egyetemi diploma megszerzése után jobb lehetőség híján került a céghez. Nem bírta sokáig.
Aki ebben a munkában tartósan megpróbál helytállni, előbb-utóbb megőrül, mondja. Emlékei szerint legalább százan dolgoztak egy nyitott irodában, egész nap mindenki telefonon próbált pénzt kiszedni az adósokból.
Azok voltak sikeresek, akik tudtak ordibálni, fenyegetőzni, folytatja, azt viszont a felettesek rossz szemmel nézték, ha valaki az adóssal túl előzékeny volt. Mint elmondja, a cégen belül különböző csoportokat hoztak létre. Kezdő fizetésként százharmincezer forintot kaptak, volt viszont olyan behajtó, aki a jutalékból milliókat vitt haza. Ehhez azonban nemcsak gyakorlatot, de a vezetők bizalmát is meg kellett szerezni.
A nagy összegű, tízmilliós tételeket egy belső kör kapta, s szintén külön csoport foglalkozott a politikai elit és családtagjaik adósságával. Alanyunk szerint a cég rettegett a felügyelet büntetéseitől, ezért a politikai kötődésű adósokat gyakran inkább futni hagyta. A máig virágzó, bankoknak és mobilszolgáltatóknak dolgozó behajtócég ugyanis nem volt ártatlan.
Informátorunk az egyik oktatási anyagot mutatja, a leírás legalább három oldalon keresztül vértezi fel a behajtót a gátlástalan arrogancia minden módjával. Tiltja például a telefonálónak, hogy az adóssal feltételes módban beszéljen, miközben a kiemelt mondatoknál – „oldja meg!” – arra utasítja a behajtót, hogy emelje meg jobban a hangját. Maga a szöveg közben irreális fenyegetéseket tartalmaz. Egy-egy résznél arra bátorít, hogy a telefonáló az adós ingóságainak behajtását helyezze kilátásba – erre pedig egy követeléskezelőnek nincs jogosultsága.
Mielőtt telefonáltak, a lehető legtöbbet meg kellett tudniuk az adósról, például hogy van-e rajta mit behajtani. Ehhez a cég trükkök sorát dolgozta ki.
– A Facebookról indultunk, ott ki lehet deríteni az illető munkáját, hobbiját, illetve hogy van-e pénze. Ezek olyan információk, amelyek mentén már ki lehet találni valami fedődumát – mondja az egykori behajtó. A cégnek saját Facebook-„trolljai” vannak, akik hamis profilok segítségével keresték meg az adóst, és szedték ki belőle a szükséges információkat.
A fiatalember számára akkor ért véget a munka, amikor megtudta, az egyik adós, talán a zaklatások miatt, öngyilkosságba menekült. A borsodi férfit már sokadszorra kellett felhívnia, az illető a megbeszéltekkel ellentétben nem kezdte el törleszteni a tartozást.
– A főnököm akkor rám szólt, hogy hívjam fel megint, és keményebben menjek rá – mondja. Úgy is tett, a telefont azonban már az adós testvére vette fel – kiderült, a férfi felakasztotta magát. A legszörnyűbb az érdektelenség volt, ahogy a cégnél fogadták a hírt, folytatja. Felettese azonnal kérdőre vonta, amiért egy ilyen olcsó trükkel lerázták, majd visszaküldte, hogy szerezzen halotti bizonyítványt. Miután ez is megvolt, az adósságot a cég azonnal átírta a gyászoló családra. Riportalanyunk ekkor mondott fel.
Szerettük volna megtudni, hogyan viszonyul a magyar állam a nagy adósságbizniszhez. A Gazdasági Versenyhivatal kérdésünkre közölte, náluk egyetlen ügy sincs behajtókkal vagy követeléskezelőkkel kapcsolatban, mivel versenyjogi problémáról eddig nem értesültek. Ezért a felügyeleti szerv működéséről szerettünk volna részleteket megtudni, így az azt ellátó Magyar Nemzeti Banknál érdeklődtünk.
Megkeresésünket követően az MNB közleményt adott ki, e szerint négy követeléskezelő cégre hatmillió forint bírságot szabott ki. Kérdéseinkre választ ígértek, de javasolták, keressük meg az Igazságügyi Minisztériumot is. Az IM-től többek között azt kérdeztük: várható-e az adósságbehajtással foglalkozó cégek tevékenységét meghatározó törvényi háttér pontosítása, s ha igen, mikor? A tárcánál szintén ígértek választ, de azt javasolták, kérdezzük meg a Nemzetgazdasági Minisztériumot is, mondván, ez részben az ő asztaluk. Hiába vártunk azonban több mint egy hetet, kérdéseinkre sem a nemzeti bank, sem az Igazságügyi Minisztérium, sem a Nemzetgazdasági Minisztérium nem adott választ.