„Nem mosolyog néki a szép reggel”: Berzsenyi Dániel sora ma Nikla általános iskolájára is vonatkoztatható. A település korábban hatvan, túlnyomóan hátrányos helyzetű diáknak lehetőséget nyújtó iskoláját az önkormányzat idén nyáron elvette a baptistáktól, majd átadta a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak (Klik) – amely azonnal bezárta.
Két héttel ezelőtt rövid hír jelent meg a Somogyi Hírlapban: Niklán, Berzsenyi falujában bezárták az általános iskolát, az addig az intézményben tanuló gyerekek ezentúl a 9 kilométerre lévő Pusztakovácsiban folytathatják tanulmányaikat.
Mondhatnánk, megszokott történet. Hiszen kistelepüléseink sorra dobják be a törülközőt, megszüntetve intézményeiket. Megszokott, mégis nagyon más. Niklán ugyanis nem a gyerekek fogytak el az iskolapadból, sőt: majdnem hatvanan tanultak az intézményben, amely közösségépítő központként is működött a hétszáz lelkes településen.
Ahhoz, hogy megérthessük, mi történt, mindenekelőtt a Niklától 24 kilométerre fekvő Bodrogra kellett látogatnunk. Ebben a piciny, alig négyszáz fős faluban működik az az oktatási központ, amelyet a helyi baptisták tartanak fönn – a szűkebb és tágabb környék megelégedésére és ámulatára.
Bodrog rendezett, gondozott település. Egyik takaros, parkos terén új építésű közösségi ház áll. Közel hozzá szokatlanul újszerű, szinte futurisztikus katolikus templom. A gyönyörűen felújított harangtorony mellett fehér kőkereszt emelkedik. A falusi csöndet egyszer csak egy Simson motor jellegzetes pöfögése töri meg: rajta öregúr, húzza a gázt, az imént gördült ki egy ház kapuján.
Leparkolunk a felújított kastélyépület és a kétszintes, modern iskola előtti téren. Az udvar zeng a gyerekzsivajtól. Az ebédlőben óvodások fejezik be imával az ebédet. A hely lüktet és vibrál, mindemellett békét sugároz. A gyerekek nagyokat köszönnek előre. Látszik rajtuk, érzik: nem intézményben, hanem a szó klasszikus értelmében vett keresztény iskolában tartózkodnak. Az egyik asztalnál felnőttek esznek. Köztük az imént mellettünk elmotorozó hetven év körüli bácsi.