Hollywood újra felfedezett kommunistája

Az üldözött hollywoodi kommunista, Dalton Trumbo története nem véletlenül kiáltott filmért.

Kárpáti György
2016. 02. 20. 16:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Barátok? Miféle barátok? Ki a fene engedheti meg magának, hogy barátai legyenek? Nekem csak szövetségeseim és ellenségeim vannak. Más számára nincsen hely – nemcsak Dalton Trumbo életét, de a negyvenes-ötvenes évek hollywoodi paranoiáját is tökéletesen kifejezi a bonmot, amely csak egyike a Trumbo című film kiszólásainak. A híres komikus, Steve Martin mesélte egyszer, hogy pályája elején, azaz a hetvenes években randizott Trumbo lányával, aki szabadkozott másképp gondolkodó családja miatt. Martin viszont addig sosem hallott Trumbóról.

A filmtörténet egyik legkínosabb incidensének jó lenyomatául szolgál, hogy az 1976-ban, hetvenévesen elhunyt forgatókönyvíró, a negyvenes évek egyik legünnepeltebb hollywoodi írója olyan szinten kiíródott a köztudatból, hogy rehabilitációja a mai napig tart. Nyilvánvalóan az amerikai önkritika-gyakorlás részeként készült el most a férfi életéről szóló, Trumbo című mozi, s az sem a véletlen műve, hogy váratlan sikert aratott mind a szakma, mind a közönség körében (a filmet nem tűzték műsorukra a magyar mozika szerk.). Bár az Amerikai Filmakadémia végül „csak” a címszerepet játszó Bryan Cranstont jelölte Oscar-díjra, a Trumbo című film több szempontból is jelentőséggel bír. Ismét felhívta ugyanis a figyelmet az amerikai történelem és a filmtörténet egyik szégyenletes korszakára, valamint az új generációk számára is ismertté tette Trumbo nevét, aki a valóságban a legfontosabb, legjobb és legismertebb munkáit szellemíróként volt kénytelen jegyezni.

Pedig olyan korszakos mozikról beszélünk, mint a Római vakáció, a The Brave One, a Spartacus vagy a Pillangó – az első kettő forgatókönyve Oscar-díjat is kapott. Az Oscar-gálát Trumbo ugyanakkor mindkétszer a tévéből nézte végig, mivel a Római vakáció Ian McLellan Hunter nevén futott, míg a The Brave One egyenesen a film producerének unokaöccse, a totál ismeretlen és szakmán kívüli Robert Rich neve alatt. Rich nem is merte átvenni az Oscart – idézi meg a film a híres fiaskót. Mi volt Trumbo bűne, amely miatt Hollywood egyik legmegbecsültebb, legjobban fizetett forgatókönyvírójából a „hollywoodi tízek” egyik tagjaként tiltólistás szerzővé és valóságos üldözötté vált?

Trumbo egyike volt a magukat nyíltan kommunistának valló amerikaiaknak. A kommunizmusban elsődlegesen az egyenlőséget és az antifasiszta eszméket látta, s leginkább háborúellenes volt. Az Amerikai Kommunista Pártba is csak az után lépett be 1943-ban, hogy Victor Fleming elkészítette a háborúpárti, erősen hazafias filmjét, a Guy Named Joe-t – és amelynek ő volt a forgatókönyvírója. Az ellentmondás csak látszólagos, mint minden kommunista forgatókönyvíró, ő is lelkesen írt háborúpárti forgatókönyveket, és azokban szinte sosem tűnt fel semmilyen kommunista ideológia vagy propaganda. Addigra viszont valósággal Hollywood egyik kedvencévé vált, s ezt nem befolyásolták nyíltan vallott politikai nézetei.

Trumbo már egyetemistaként író akart lenni, s a harmincas években folyamatosan ívelt fel karrierje. Mások mellett a Vanity Fairben és a Vogue-ban publikált, önálló novellái jelentek meg, és a harmincas évek közepétől az amerikai stúdiórendszerben forgatókönyvíróként is feltűnt. Nagyon gyors, hatékony és megbízható volt, könnyedén dolgozott megrendelésre, változatos műfajokban is otthonosan mozgott, s ez mind ritka érték volt a hangosfilmmel még mindig csak ismerkedő hollywoodi stúdiók számára. Nem volt hiú, egyáltalán nem zavarta, ha egy forgatókönyvbe csak kisegítőnek hívták, emiatt filmográfiája évente gond nélkül bővült két–hat címmel.

A nagy áttörést 1941-ben a Leánysors hozta el számára, amelyért Oscarra jelölték, s bár az összesen öt akadémiai nevezésből végül csak a főszereplő Ginger Rogers kapott Oscart, Trumbo számára a siker olyan volt, mintha ő is nyert volna.

 

Eszmerendszere miatt először 1944-ben került az FBI látókörébe, de Trumbo mindig nagyon készséges és együttműködő volt a hatóságokkal, hitte, hogy a szólás- és gondolatszabadság nem bűn az Egyesült Államokban, ráadásul a demokráciának is feltétlen híve volt. A második világháború után aztán ennek ellenére beindult ellene a gőzhenger, és ami 1947-ben még csak a demokrácia és szólásszabadság fokmérőjének tűnt, mindinkább boszorkányüldözéssé vált az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság ténykedése nyomán.

Trumbo ezután hiába lépett ki a pártból 1948-ban, rákerült a hollywoodi tízek feketelistájára azok társaságában, akik megtagadták a válaszadást a kommunista elköteleződésüket firtató, a hírhedt Joseph McCarthy szenátor vezette kongresszusi meghallgatásukon. A film nem felejti el megemlíteni, hogy bemártóik között szerepelt korábbi barátjuk, a híres színész Edward G. Robinson is, aki úgynevezett szürkelistásként (azaz a baloldallal rokonszenvező olyan személyként, akire nem lehetett rábizonyítani, hogy kommunista) így mentette a bőrét. A listán szereplő kilenc forgatókönyvíró és egy szem rendező ezután teljesen ellehetetlenült a filmszakmában. Trumbo a sikertelen fellebbezések után – a vele mindvégig, sőt haláláig kitartó – családjával Mexikóba menekült.

Karrierjében ekkor rövid szünet állt be, de aztán álnéven több mint harminc forgatókönyvet írt. A Fegyverbolondok című film noir az első volt a sikerek sorában, aztán jött a Római vakáció és az Oscar-díj, majd a The Brave One és a második aranyszobor – mindez négy éven belül. Így az a bizarr helyzet állt elő, hogy ő volt a legünnepeltebb hollywoodi forgatókönyvíró az évtizedben, akit nem ünnepeltek. Pontosabban nem őt ünnepelték az álnevek alatt. Trumbo pedig mindezen csak mosolygott a bajsza alatt, és kitartóan püfölte kádjában az írógépet Kirk Douglas nevű papagája mellett.

A The Brave One sikere után – és mert mindenki nyilvánvalóan tudta, hogy a senkiházi Rich nem lehetett a film valódi forgatókönyvírója – vált egyre elfogadottabbá a tény, hogy Trumbo áll a sikerek mögött. Érdekes módon a feketelistázásnak is ő, pontosabban az ő neve vetett véget – Otto Preminger és Kirk Douglas hathatós közreműködésével. Előbb Preminger kereste meg, hogy tegye rendbe Exodus című filmjének a forgatókönyvét, majd Kirk Douglas fordult hozzá, hogy hisztis rendezőjének, bizonyos Stanley Kubricknak javítsa ki a Spartacus-forgatókönyvét. Először 1960-ban a The New York Times írta meg, hogy Preminger Trumbóval dolgozik, majd Kirk Douglas jelentette be ugyanezt a Vanity Fairben. Mindkét film 1960-ban került a mozikba, s miután a stáblistán Trumbo saját nevével szerepelt a filmekben, egy szégyenletes korszak végleg lezárult.

A most bemutatott mozifilm Trumbo híres beszédével zárul, amelyet az Amerikai Forgatókönyvírók Céhe előtt tartott 1970-ben, amikor életműdíjat vett át. Ebben többek között azt mondta, a feketelista az ördög korában született, és egyik oldal sem maradt érintetlenül a gonosztól. Továbbá végső soron egyik oldal – bal, jobb vagy közép – sem maradt bűntelen a hosszú rémálom során, zárta beszédét. Trumbo akkor a kibékülés jegyében ásta el a csatabárdot, de ahogy a mostani mozi is mutatja, a sebek azóta sem forrtak be teljesen. Pedig Hollywood, főleg Trumbót illetően, az évtizedek során számos engesztelő gesztust tett az egykor meghurcoltaknak. 1939-ben írt és publikált regényéből, a háborúellenessége miatt szerzőjének utóbb több kellemetlen pillanatot okozó Johnny háborúba megyből film készült – és a cannes-i versenyprogramban a kritikusok elismerését és a zsűri nagydíját is elnyerte –, majd 1975-ben a feketelistázást korábban támogató Amerikai Filmakadémia hivatalosan is elismerte a The Brave One forgatókönyvírójaként, és a férfi személyesen kapta meg érte utólag az Oscar-szobrocskát.

Utolsó forgatókönyve a Pillangó volt, és a filmben Steve McQueen és Dustin Hoffman mellett ő maga is feltűnt egy pillanatra. A láncdohányos Trumbo tüdőrákban szenvedett, de végül szívrohamban hunyt el, s már nem érte meg, hogy 1993-ban a Római vakáció Oscarját is posztumusz neki ítéljék. Trumbóról azóta off-Broadway-darab és dokumentumfilm is készült, de a végső főhajtást a nemrég készült mozifilm jelenti, amelyben Bryan Cranston méltó emléket állít neki, s végleg megakadályozza, hogy a forgatókönyvíró a feledés homályába vesszen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.