Barátok? Miféle barátok? Ki a fene engedheti meg magának, hogy barátai legyenek? Nekem csak szövetségeseim és ellenségeim vannak. Más számára nincsen hely – nemcsak Dalton Trumbo életét, de a negyvenes-ötvenes évek hollywoodi paranoiáját is tökéletesen kifejezi a bonmot, amely csak egyike a Trumbo című film kiszólásainak. A híres komikus, Steve Martin mesélte egyszer, hogy pályája elején, azaz a hetvenes években randizott Trumbo lányával, aki szabadkozott másképp gondolkodó családja miatt. Martin viszont addig sosem hallott Trumbóról.
A filmtörténet egyik legkínosabb incidensének jó lenyomatául szolgál, hogy az 1976-ban, hetvenévesen elhunyt forgatókönyvíró, a negyvenes évek egyik legünnepeltebb hollywoodi írója olyan szinten kiíródott a köztudatból, hogy rehabilitációja a mai napig tart. Nyilvánvalóan az amerikai önkritika-gyakorlás részeként készült el most a férfi életéről szóló, Trumbo című mozi, s az sem a véletlen műve, hogy váratlan sikert aratott mind a szakma, mind a közönség körében (a filmet nem tűzték műsorukra a magyar mozik – a szerk.). Bár az Amerikai Filmakadémia végül „csak” a címszerepet játszó Bryan Cranstont jelölte Oscar-díjra, a Trumbo című film több szempontból is jelentőséggel bír. Ismét felhívta ugyanis a figyelmet az amerikai történelem és a filmtörténet egyik szégyenletes korszakára, valamint az új generációk számára is ismertté tette Trumbo nevét, aki a valóságban a legfontosabb, legjobb és legismertebb munkáit szellemíróként volt kénytelen jegyezni.
Pedig olyan korszakos mozikról beszélünk, mint a Római vakáció, a The Brave One, a Spartacus vagy a Pillangó – az első kettő forgatókönyve Oscar-díjat is kapott. Az Oscar-gálát Trumbo ugyanakkor mindkétszer a tévéből nézte végig, mivel a Római vakáció Ian McLellan Hunter nevén futott, míg a The Brave One egyenesen a film producerének unokaöccse, a totál ismeretlen és szakmán kívüli Robert Rich neve alatt. Rich nem is merte átvenni az Oscart – idézi meg a film a híres fiaskót. Mi volt Trumbo bűne, amely miatt Hollywood egyik legmegbecsültebb, legjobban fizetett forgatókönyvírójából a „hollywoodi tízek” egyik tagjaként tiltólistás szerzővé és valóságos üldözötté vált?