A világ minden tájáról keresik a tatabányai legendát

Takács Jenő élő legenda a retróhifi néhány ezresre tehető hazai rajongótáborában. Nála jártunk.

Molnár Csaba
2016. 03. 30. 18:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy gyönyörű nő fut a tengerparton 1962-ben Rio de Janeiróban. Mindig ezt a képet képzelem magam elé, amikor ezt a számot hallgatom. Joao Gilberto gitáros és Stan Getz szaxofonos játszik, és Gilberto felesége, Astrud Gilberto énekel – éli bele magát a dalba Takács Jenő elektroműszerész, miközben egy Stellavox hordozható szalagos magnón hallgatjuk Az ipanemai lány című klasszikust. – Minden híres régi filmben ilyennel vették föl a szereplők beszédhangját, olyan tökéletes minőségre képes. Mivel a lemezjátszót nem tudom a hifikiállításokra magammal vinni, ezzel szoktam felvenni a hangját, és a felvételt mutatom meg a látogatóknak.

Tatabánya egyik lakótelepi lakásában erősítőket, analóg rádiókat, magnókat épít, javít Takács Jenő, akit a hifis internetes közösségben csak Tunerman néven ismernek. Amikor belépünk a kis lakásba, először mégsem a hangtechnika tárul a szemünk elé, hanem több évtizedes falinaptárak, amelyek az egyik leghíresebb pingpongfelszerelés-márkát, a Butterflyt hirdetik. Ez nem véletlen, a műszerész ugyanis ősidők óta igazolt asztaliteniszező.

– Két nagy dolog van az életemben. Az egyik az elektronikai fejlesztés, a másik a sport. Ötven éve pingpongozom, emiatt jöttem Tatabányára is. Játszottam az NB I-, NB II-, NB III-ban, és most is aktív vagyok – vall a 63 éves műszerész. – Harminc éve edzősködöm, de időről időre magam is játszom a felnőttcsapatban, tehát nem a szeniorok között. Legutóbb például azért kellett asztalhoz állnom, mert csapatunk egyik tagja nem tudott eljönni, ugyanis rendőrként éppen szolgálatban volt. Testvérem, Takács János a Jónyer–Klampár-időkben világbajnok is volt asztaliteniszben.

Az előszobában aztán, negyedet fordulva az ajtóból, már átveszik a hatalmat az audiofil világ kellékei. Hatalmas papírdobozokban állnak az egyenként harminc-negyven kilós régi erősítők, hangfalak, amelyeket Angliából küldtek, hogy Takács Jenő javítsa meg őket, mert Nagy-Britanniában egy év alatt sem sikerült a szerviznek. Beljebb, a konyhaajtóban kanapéháttámlára vagy radiátorra emlékeztető alakú és méretű bútordarab áll politúrozott lábain, csak a huzat hiányzik róla, helyette bronzszínben csillog a rácsozata. Kiderül, hogy párja a szobában porosodik, mert kettő van belőle – merthogy ezek a világ talán legkülönlegesebb hangszórói, a Quad ESL–57-esek. A típusszám a bemutatás évére utal. Ezután még majd harminc évig, 1985-ig gyártotta a Quad gyár e hangfalat, amelyet a Sound & Vision szaklap a „XX. század legfontosabb hangszórójának” nevezett.

A konyha valójában nem is létezik, az asztalon, a kredencen, mindenhol elektronikai alkatrészek, régi erősítők, üvegcsövek tornyosulnak. A helyiség egyértelműen alkalmatlan arra, hogy betöltse eredeti rendeltetését. Az asztal valójában elektrotechnikusi munkapult forrasztópákával, satuval, de még a gáztűzhely rózsái között is tranzisztorok, vezetékek, kapcsolók tornyosulnak. A házigazda, bár ténylegesen a lakásban lakik, főzni nem szokott, a közeli piac kifőzdéjéből hordja az ételt. Az asztalra mutatva elárulja, hogy nem ő az egyetlen, akinek a szenvedélye meghódította a konyhát. A konyhaasztalhifi ugyanis létező „szakkifejezés” a szakmában, afféle audiós megfelelője a sufnituningnak.
A szobában lépni is alig lehet a földön felhalmozott erősítőktől, hangfalaktól, magnószalagtekercsektől, hanglemezektől és -kazettáktól. Takács Jenő egyszerre gyűjtő, analóghifi-megszállott és elektroműszerész. Zenében az ötvenes-hatvanas évek hangszeres dzsesszét és a komolyzenét kedveli. Kétezer darabot számláló hanglemezgyűjteménye jó részét is ez a két stílus alkotja. Az audiokazetták tornyának tetején a Rózsaszín párduc főcímzenéje tűnik fel. A házigazda különösen szeretheti e rajzfilmslágert, mert hasonlóan retró, legalább tizenöt éves mobiltelefonja is Henry Mancini híres melódiáját pittyegi monofonikus stílusban.

Amikor elkezdünk beszélgetni a szobában, a (fadobozos) hangfalakból klasszikus zene szól.
– Ez a Bartók rádió. Az FM-rádió a mániám, több mint kilencven tunerem, erősítő nélküli rádióm van szerte a lakásban, amelyeket az elmúlt harminc évben gyűjtöttem össze – mondja Takács Jenő. – Van olyan rendkívül ritka rádióm is, amelyet az ötvenes években gyártottak Amerikában, és nem folytonos skálán lehet rajta keresni az állomásokat, hanem előre „beleprogramozták” az adott városban fogható nyolc adót, s frekvenciájukat egy kvarckristály segítségével tökéletesen tartja. Az adók a mai napig ugyanazokon a frekvenciákon adnak.

Az elektroműszerész lakásában tárolt berendezések jó része úgynevezett donorkészülék. Hasonlóan a régi autókhoz, az évtizedek óta nem gyártott erősítők, rádiók javítása is az alkatrészhiány miatt válik sokszor lehetetlenné, így egy-egy régi gép értéke a benne lévő alkatrészek miatt néha többszöröse lehet eredeti árának.

Ilyen „csodabogár” az a lemezjátszó is, amelynél különlegesebbet még sohasem láttunk. A készülék minden részegysége más gyártmány, a pick-up vörös achát féldrágakő felhasználásával készült. Ez a néhány centiméteres kis alkatrész akár több ezer dollárba is kerülhet. Még érdekesebb azonban a lemezjátszó karjának mozgatása. Az ugyanis nem a szokásos fordulással követi a lemez barázdáinak vonalát, hanem légpárnákon siklik.

– Ott van a kompresszor – mutat Takács Jenő a sarokba.

Az fújja a levegőt a lemezjátszó légcsövébe, amelyen így gyakorlatilag súrlódás nélkül tud siklani a pick-up karja. Itt azonban nincs vége a furcsaságoknak, mert a pick-up által szedett hangot erősíteni és korrigálni kell. A hanglemezbe ugyanis a barázdákat nem pontosan a szükséges méretüknek megfelelően vágják bele. A mély hangokat csökkentik, míg a magasakat kiemelik a lemezvágásnál. Ezért a tökéletes hangzás eléréséhez a hangot ki kell igazítani, amit a lemezjátszó-korrektor végez. Takács Jenő talán a maga által tervezett és épített csöves korrektor prototípusára a legbüszkébb, amelyből készített forgalomba hozható változatot is.

Takács úr, mindezek után sejthető módon, már gyermekkorában is rajongott az elektronikáért, mindent szétszedett, meg akarta ismerni, hogyan működnek a gépek. Magától értetődő volt, hogy műszerésznek tanul, és ez meghatározta egész életét.

– Egyre több a dolgom, egyre többen keresnek meg: tanácsot kérnek, egyedi hifiberendezések építésével, átalakításával, javításával bíznak meg. Ám nem vállalok el mindent. Szakterületem a hatvanas-hetvenes évek hangtechnikája, de a nyolcvanas éveké már nem. Olyan sokrétű ugyanis ez a világ, hogy ha valaki azt mondja, mindenhez ért, valójában nem ért semmihez.

Azt nem állítja – ahogy sokan mások –, hogy az analóg hanghordozók újra divatba jönnek, sőt szinte kizártnak tartja, hogy az MP3 helyett újra a hanglemezek és a magnókazetták adják a zeneipar fő közegét, de érzése szerint a régi hangtechnika iránti érdeklődés nem csökken. Az emberek ugyanis szeretnek időtálló dolgokat birtokolni. Márpedig a hatvanas években az volt az audiotechnikai cégek célja, hogy megmutassák a világnak, hogy ők a legjobbak. Ennek érdekében mindent elkövettek, hogy a berendezés minden apró alkatrésze a lehető legjobb legyen. Abban az időben a hirdetések legfontosabb üzenete az volt, hogy az eszközben a világon elsőként szerepel valamilyen fejlesztés, amelynek segítségével még tökéletesebb lett a hangzása, még tartósabb lett.

Ezt a minőséget keresik a régmúlt hangzásvilágának mai rajongói is, akikkel Takács Jenő – eltérően sok pályatársától – mindig tökéletesen őszinte.

– A titkolózás korát éljük. Az egyedileg épített erősítők tervezői mindent megtesznek, hogy elrejtsék alkotásuk részleteit a vevők és a konkurens műszerészek elől. Nemcsak hogy kapcsolási rajzot, szerelési útmutatót nem adnak a vásárlónak átadott lezárt dobozhoz, hanem az alkatrészek feliratait is lecsiszolják smirglivel, nehogy kiderüljenek a részletek – mondja, majd felnevet. – Én viszont mindent elmondok, mert úgysem tudnak mit kezdeni az információval. Szaktudás híján valójában egyetlen szót sem fognak belőle érteni, teljesen esélytelen, hogy otthon lemásolják.

A tökéletesség hajszolásával régen a gépek több értéket rejtettek, mint az átlagvásárlók azt sejthették. Bár a kor fizetéseihez képest drágábbak voltak a lejátszók, hangfalak, mint manapság, a csúcstechnika miatt a készülékek ár-érték aránya kedvezőbb volt. Ám a pénz nagy úr, a gyártók idővel rájöttek, hogy olcsóbban tudnak piacra dobni olyan formátumokat, amelyek minősége bár messze gyengébb a „fejletlenebb” médiumokénál, még mindig elég jó (illetve nem túlzottan rossz) az átlagembereknek.

Takács Jenő szerint a hangtechnika fejlődése valójában a minőségromlás folyamata. A gyorsan futó, így egy másodpercnyi hangot hosszú nyersanyagra rögzítő, monó magnószalagot felváltotta a sztereó, majd az oda-vissza játszható szalag, később a kompakt kazetta. Így a felvétel „felbontása” és minősége folyamatosan csökkent. Sok hangtechnikus szerint pedig a digitális korral köszöntött be a drámai romlás.
Persze kérdés, hogy az átlagos hallású emberek érzékelik-e egyáltalán az analóg hangtechnika vélt vagy valós hangzásbeli felsőbbrendűségét a digitális világ felett.

– Nem az a fontos, hogy ténylegesen hallja-e az ember a zene apró különbségeit. Az érzés a fontos. Az, hogy milyen örömet okoz neki, amikor a gyönyörűen kialakított, szinte dísztárgynak beillő lejátszóba befűzi a szalagot, vagy felteszi a hanglemezt, és leül zenét hallgatni. Ahogy a tartalmas hang segítségével újra átélheti a múlt egy megörökített pillanatát, amikor az énekes és a zenekar eljátszott egy dalt. Ha mindez boldoggá teszi, megérte kifizetni az analóg hangrendszer árát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.