Go játék: végül itt is legyőzött minket a gép

Az utolsó még emberek uralta szellemi sport is elbukott a számítógéppel szemben.

Molnár Csaba
2016. 03. 13. 14:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

Rég érezhette magát ilyen szörnyen kellemetlenül Fan Hui, a kínai származású francia profi gojátékos, aki az elmúlt három évben megnyerte a go-Európa-bajnokságot. Vélhetően a világ mind a negyvenmillió igazolt gojátékosa látta az interneten, amint a fejét fogja és fintorog, de kénytelen elismerni, hogy kikapott. „Nagyon érdekes. Ez már bonyolult. Bonyolult” – mondogatta idegesen, és láthatóan nem akarta elhinni, hogy megverte a számítógép. A korábban a komputerek számára megfejthetetlen játék nyitjára a Google által felvásárolt Deep Mind nevű cég programja, az Alpha Go jött rá. Ezekben a napokban a világ első számú játékosa, a dél-koreai Li Szedol ellen játszik.

A go kínai eredetű játék, négyezer éves múltjával a legrégebben folyamatosan játszott szellemi sport. A játékosok felváltva helyezik a négyzethálós tábla rácspontjaira köveknek nevezett fekete és fehér korongjaikat. A játék célja, hogy köveinkkel bekerítsük az ellenfél köveit. Ha egy vagy több követ teljesen körberaktunk a sajátjainkkal, akkor azokat úgymond foglyul ejtettük, és levehetjük a tábláról. A végén az nyer, aki a tábla nagyobbik részét uralja.

A gokorongokat (-köveket) többféle elrendezésben lehet felhelyezni a táblára, mint ahány atom van az univerzumban (egy átlagos, százötven lépéses játszmában a lehetséges felállások száma 10 170). A játék alapelemeit néhány mondatban el lehet mondani. A lehetséges lépések számmal szinte kifejezhetetlen mennyisége és a könyvtárakat megtöltő stratégiai szakirodalom miatt azonban e játékban az ember felsőbbsége a géppel szemben évtizedekkel tovább tartotta magát, mint az ostábla, a dáma vagy a sakk esetében. 1997-ben még hatalmas szenzációt keltett világszerte, amikor a Deep Blue nevű szuperszámítógép legyőzte sakkban Garri Kaszparovot. Ma már inkább az kelt meglepetést, hogy a góban ilyen sokáig tartott a nyerő algoritmus megalkotása.

– A goközösségben mindenkit meglepett a számítógép győzelme. Mindeddig azért nem sikerült hatékonyan algoritmizálni a gót, mert elképesztően komplex. Míg a sakkban egy-egy állásból talán húsz lépés képzelhető el, és csak néhány jöhet egyáltalán szóba, addig a góban minden alkalommal vagy kétszáz különféle lépés lehetséges – tartja Matolcsi Máté matematikus, a Magyar Tudományos Akadémia Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézetének  munkatársa, a Magyar Goszövetség korábbi elnöke. – Emiatt a számítógépek egyszerűen képtelenek voltak kezelni az összes lehetséges lépést. Amikor a Deep Blue legyőzte Kaszparovot sakkban, az alapvetően hardveres teljesítmény volt. Tehát a számítógép volt elég erős ahhoz, hogy több százmillió lépést kezelhessen másodpercenként, és minden variációt megnézzen sok lépésre előre. Azóta azonban gyökeresen megváltozott e programok működése is, ma már teljesen más algoritmussal dolgoznak. A mai sakkprogramok átlagos számítógépeken futnak, mégis könnyedén verik a nagymestereket.

Az Alpha Go nemcsak Fan Huit verte meg, de az eddig legjobbnak tartott goprogramok sem tudják vele felvenni a versenyt (a velük vívott partik 99,8 százalékából győztesen került ki). Az algoritmust a világ legfontosabb tudományos folyóiratában, a Nature-ben mutatták be alkotói, ami önmagában is arra utal, hogy a mesterségesintelligencia-kutatásban mérföldkőszerű jelentőséget tulajdonítanak ennek az eredménynek. A program megszámlálhatatlan gopartit játszik önmagával, és eközben folyamatosan tanul a hibáiból.

A világ játékosai az elmúlt évtizedekben megelégedéssel nyugtázhatták, hogy legyen bármilyen jó is egy számítógépes program, valójában esélye sincs a profikkal szemben. Ennek azonban vége. A Nature által megszólaltatott szakértők (például a Nemzetközi Goszövetség elnöke) azt nyilatkozták, hogy előzetesen azt hitték, Fan Hui könnyedén elveri majd az Alpha Gót. Legtöbbjük még most is azt gondolja, hogy a nála is jobb I Szedollal szemben veszíteni fog – bár erre azért nem tennének túlzottan nagy összeget.

Matolcsi Máté szerint már eddig is voltak olyan goprogramok, amelyek az amatőrök többségét megverték, de a profik játékereje (közöttük a magyar csúcsjátékosoké is) azért meghaladta a képességeiket. Mondhatni, egy-két dannal a magyar legjobbak alatt voltak, és legalább négy dannal a világ legjobbjai alatt (a góban is a karatéhoz hasonló fokozatokkal jelölik a mesterek erejét).

Az Alpha Go, mesterséges táblajátékos elődeivel (például a Deep Blue-val) ellentétben, nem „célszerszám”, nem csak a góra írták a programozók. Mesterséges neuronhálózata általános tanulásra és „gondolkodásra” képes, így korábban például többtucatnyi – sokkal egyszerűbb – táblajátékban is mesterré képezte önmagát. Játék közben felismeri az összetett mintázatokat, hosszú távú terveket sző, és ezek alapján döntéseket hoz. E képességek könnyűszerrel alkalmazhatók lesznek egyéb problémák megoldásában is, például MR- és CT-felvételek elemzésében vagy a klímaváltozás modellezésében.

A go évezredekig kizárólag Kelet-Ázsiában volt ismert, ott viszont a műveltség elengedhetetlen részének, a szellemi megméretés legnemesebb formájának tekintették. Nyugati terjedése a 19. század végén indult el, és a 20. század közepe táján vett új lendületet. Hazánkban az 1980-as években jelentek meg az első goegyesületek, miután a világhírű matematikus, Erdős Pál megismertette a játékot néhány tanítványával.

– Noha a magyar goközösség nagyon kevés tagot számlál, az igazán elhivatott játékosok néhány százan lehetnek, Európában kifejezetten eredményesek vagyunk. Vannak Európa-bajnokaink, sőt egyik játékosunk, Kőszegi Diána Koreában profiskodik – mondja Matolcsi Máté. – Kelet-Ázsia, tehát Kína, Dél-Korea és Japán másik világ. Ők olyan kimagasló minőséget képviselnek a góban, hogy a nem ázsiai születésű játékosoknak nincs sok esélyük ellenük.

A volt szövetségi elnök nem tartja kizártnak, hogy az Alpha Go a világelsőt is megveri a hamarosan rendezendő ötpartis meccsen. Viszont hozzátette, hogy nem tartja fairnek a lebonyolítást. Az Alpha Go fejlesztése ugyanis teljes titoktartásban zajlik. Miközben az algoritmus több millió emberi játszmát elemezhet (hiszen ezek a sakkhoz hasonlóan publikusak), addig az ő játszmáit a fejlesztők nem hozzák nyilvánosságra. Márpedig a profi gojátékosok a mérkőzések előtt felkészülnek az ellenfélből, kielemzik erősségeit, gyengéit. Itt viszont csak a sötétben tapogatóznak.

A közfelfogás szerint az ősi táblajátékok – a sakk és a go – nagymesterei egyúttal zsenik is, akiknek a mentális képességeik az élet más területén is meghaladják az egyszerű halandókéit. Ezt a logikát követve az embert a játékokban legyőző gépeket általánosan okosabbnak tarthatnánk.

– Nyilvánvalóan nem lehet kijelenteni, hogy a komputerek okosabbak nálunk. Ahogy a táblajátékok is bizonyítják, a rengeteg számítást igénylő részterületeken a számítógép sokkal hatékonyabb az embernél. Olyan területeken szintén képesek fölénk kerekedni, ahol nagyon racionális, logikus következtetéseket, döntéseket kell hozni. De az emberi értelem több ennél – tartja Kömlődi Ferenc jövőkutató, mesterségesintelligencia-szakértő. – Intelligencia, értelem, okosság: szinonimák, de léteznek különbségek közöttük. Amikor az emberek okosságról beszélnek, valójában az értelmet kérik számon. Ahhoz, hogy értelmesnek nevezzünk egy gépet, elengedhetetlen az öntudat, a személyiségtudat, az intencionalitás. És még ezeknél is fontosabbak az érzelmek. Mesterséges érzelmi intelligenciáról viszont csak nagyon kezdetleges szinten beszélhetünk. Kísérletek folynak, de komoly fejlődésre van még e területen szükség.

Kömlődi Ferenc nincs meggyőződve arról, hogy ez a program komoly hatással lesz az emberek mindennapjaira. Szerinte ugyanis teljesen más területeken (például az ember és a gép közötti interakció terén) van igazán nagy szükség a mesterséges intelligencia gyökeres fejlődésére. Ha e fejlődés megvalósul, a mesterséges intelligencián alapuló eszközök az élet megannyi területén alkalmazhatók lennének az idősgondozástól a mentési műveleteken keresztül az oktatásig, a szórakoztatásig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.