Rég érezhette magát ilyen szörnyen kellemetlenül Fan Hui, a kínai származású francia profi gojátékos, aki az elmúlt három évben megnyerte a go-Európa-bajnokságot. Vélhetően a világ mind a negyvenmillió igazolt gojátékosa látta az interneten, amint a fejét fogja és fintorog, de kénytelen elismerni, hogy kikapott. „Nagyon érdekes. Ez már bonyolult. Bonyolult” – mondogatta idegesen, és láthatóan nem akarta elhinni, hogy megverte a számítógép. A korábban a komputerek számára megfejthetetlen játék nyitjára a Google által felvásárolt Deep Mind nevű cég programja, az Alpha Go jött rá. Ezekben a napokban a világ első számú játékosa, a dél-koreai Li Szedol ellen játszik.
A go kínai eredetű játék, négyezer éves múltjával a legrégebben folyamatosan játszott szellemi sport. A játékosok felváltva helyezik a négyzethálós tábla rácspontjaira köveknek nevezett fekete és fehér korongjaikat. A játék célja, hogy köveinkkel bekerítsük az ellenfél köveit. Ha egy vagy több követ teljesen körberaktunk a sajátjainkkal, akkor azokat úgymond foglyul ejtettük, és levehetjük a tábláról. A végén az nyer, aki a tábla nagyobbik részét uralja.
A gokorongokat (-köveket) többféle elrendezésben lehet felhelyezni a táblára, mint ahány atom van az univerzumban (egy átlagos, százötven lépéses játszmában a lehetséges felállások száma 10 170). A játék alapelemeit néhány mondatban el lehet mondani. A lehetséges lépések számmal szinte kifejezhetetlen mennyisége és a könyvtárakat megtöltő stratégiai szakirodalom miatt azonban e játékban az ember felsőbbsége a géppel szemben évtizedekkel tovább tartotta magát, mint az ostábla, a dáma vagy a sakk esetében. 1997-ben még hatalmas szenzációt keltett világszerte, amikor a Deep Blue nevű szuperszámítógép legyőzte sakkban Garri Kaszparovot. Ma már inkább az kelt meglepetést, hogy a góban ilyen sokáig tartott a nyerő algoritmus megalkotása.
– A goközösségben mindenkit meglepett a számítógép győzelme. Mindeddig azért nem sikerült hatékonyan algoritmizálni a gót, mert elképesztően komplex. Míg a sakkban egy-egy állásból talán húsz lépés képzelhető el, és csak néhány jöhet egyáltalán szóba, addig a góban minden alkalommal vagy kétszáz különféle lépés lehetséges – tartja Matolcsi Máté matematikus, a Magyar Tudományos Akadémia Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézetének munkatársa, a Magyar Goszövetség korábbi elnöke. – Emiatt a számítógépek egyszerűen képtelenek voltak kezelni az összes lehetséges lépést. Amikor a Deep Blue legyőzte Kaszparovot sakkban, az alapvetően hardveres teljesítmény volt. Tehát a számítógép volt elég erős ahhoz, hogy több százmillió lépést kezelhessen másodpercenként, és minden variációt megnézzen sok lépésre előre. Azóta azonban gyökeresen megváltozott e programok működése is, ma már teljesen más algoritmussal dolgoznak. A mai sakkprogramok átlagos számítógépeken futnak, mégis könnyedén verik a nagymestereket.