Ismét bebizonyosodik, hogy nem szükséges mindenáron monumentális büdzsé egy pompás felvételekből álló, igényes természetfilm elkészítéséhez. Mosonyi Szabolcs alkotása, a Vad Kunság – A puszta rejtett élete nemrégiben a legjobb ismeretterjesztő film kategóriában nyert Magyar Filmdíjat, többek között Gauder Áron A kőbaltás ember – Érdi medvevadászok és Tóth Zsolt Marcell Kis kamerák, nagy vadak című munkája előtt. A Vad Kunság látványa azért is figyelemre méltó, mert a rendező elmondása szerint mindössze 12 millió forintból készült. Összehasonlításképp a szintén mostanában a mozikba kerülő francia Évszakok című természetfilm tízmilliárd forintba került, és nem a hazai iránti elfogódottság mondatja velem, hogy ennek ellenére a magyar produkció simán kenterben veri külföldi társát. Az európai természet és állatvilág a szűk keresztmetszet mindkét filmet illetően, Mosonyinál azonban maga a tájegység sokkal határozottabb koncepciót kínál, a rendező pedig nemcsak arra törekedett, hogy „belehaljon a szépségbe”, hanem a kiválasztott sakálok családalapításának történetével az azonosulás, átélhetőség lehetőségét is erősítette.
Nem csak Mosonyi sáfárkodik jól a szűkös költségvetéssel. Tóth Zsolt Marcell természetfilmes szerint sem mindig a pénz számít, ráadásul a magasabb költségvetésnél sokkal nagyobb a stressz, a feszültség és az elvárás is. Tóth a jelenlegi magyar pályázati rendszert, a Magyar Médiamecenatúra Kollányi Ágoston programját jónak tartja, szerinte a rendelkezésre álló keretből és a megítélt összegekből – ahogy a példák is mutatják – lehet színvonalas tévés tartalmakat készíteni. A természetfilmesek folyamatosan tudnak dolgozni, és az előfinanszírozásos rendszer révén nyugodtan tudnak egy-egy produkcióra rákészülni. A Vad Szigetköz és a Vad Kunság mozikba kerülése pedig arról is árulkodik, hogy egy-egy munka akár a nagy vásznon is megállja a helyét.
Az idén megtartott Magyar Filmdíj-átadón és a tavaly megrendezett Mecenatúra díj átadón szereplő természetfilmek is azt mutatják, a magyar természetfilmes műfaj valóban jó formában van, alkotóik ugyanolyan elhivatottsággal és kreativitással dolgozzák fel a természetet és jelenségeit, mint neves elődeik. Munka pedig akadna bőven.