– A helyzet dönti el, hogy az áldozatot mikor és mire használják – fogalmaz Lehel Balázs, aki a megelőzésben látja az egyre súlyosabb helyzet megoldását. – Ugyan időigényes és drága, de nagyon hatékony lehet, ha előre felhívjuk a figyelmet az áldozattá válás jeleire és kockázatára. Fontos a társadalmi szemlélet formálása is: ha nem fizetünk az efféle szolgáltatásokért, akkor kereslet híján megszűnhet a kínálat is.
A kereslet csökkentésére vannak már példák Európában. Franciaországban például két éve fogadtak el törvényt: 3750 euróra is büntethetik azt, aki igénybe veszi prostituáltak szolgáltatásait.
Lover boy, vagyis szerető. A szakma lover boynak hívja azokat, akik kezdetben fűt-fát ígérnek egy-egy kiszemelt lánynak, és elhalmozzák ajándékokkal. Majd amikor a lány néhány hét után belé szeret, a lover boy célozgatni kezd rá, hogy ideje volna neki is hozzájárulnia a család költségeihez. Ha a lány nem ért a szóból, néhány pofonnal ráveszi, hogy kiálljon az utcára pénzt keresni. Így nem is annyira feltűnő, ha eltűnik egy lány – környezete azt tudja róla, hogy szerelmes lett egy fiúba, és biztosan együtt mentek el valahova. Ez utóbbi persze igaz, és adott esetben a lánynak sem érdeke, hogy otthon megtudják a teljes igazságot, inkább titkolja: messze idegenben prostitúcióra kényszerítették.
Női kápó. Pár éve volt egy konferencia Budapesten a Magyar Szociológiai Társaság és az Országos Kriminológiai Intézet szervezésében Adás-vétel címen. Aczél Anna előadásában, mely a Gyermekprostitúció az intézetekben címet viselte, arról beszélt: az intézeti lányok egyszerre gyerekek, akik várják a „gyereknapi” és „Télapó”-ajándékokat, másfelől pedig asszonyok, akik szolgálnak, és akiknek néhány percig hatalmuk van a férfiak felett.
– Mint az önbeteljesítő jóslat, a lányok tudomásul veszik, hogy ez a sors az övék, ebben kell valahogy talpon maradniuk, jobbat, mást nem érdemelnek – fogalmazott a szakember. – A szolidaritás, a sorsközösség a legkevésbé sem jellemző lányainkra, nem kevés esetben a lehetetlen helyzetből a gyengébb kiszolgáltatása tűnik megoldásnak. „Miért, engem ki sajnált?”, mondta például az a fiatal, aki az egyik csoporttársát adta el.
Aczél Anna arról is beszélt, hogy az utóbbi években az intézet életében megjelentek az első lány stricik is.
A zürichi felmérésben is felbukkan az új elem – maguk a magyar stricik gyakran nincsenek is jelen a helyszínen, őket a női kápó helyettesíti. Maguk a nők nem használják ezt a kifejezést, egymás között női striciként emlegetik a kápót. Egy nő ugyanis nem olyan feltűnő – gyakran ő is kiváltja a Svájcban könnyen és olcsón elintézhető engedélyt –, de kuncsafttal ritkán megy el. Lehet a strici felesége vagy élettársa, de létezik „mama” típusú kápó is, akiben gondoskodó magatartása, segítségnyújtó attitűdje miatt megbíznak a lányok. Ők gyűjtik össze a pénzt („nálam nem lopják el” felkiáltással), figyelik a forgalmat, és rendet-fegyelmet tartanak a lányok között.
Pénz, sok pénz. Gyakran előfordul, hogy a lányt a saját családja adja el, vagy a férj, a testvér, esetleg más közeli rokon a futtató. A svájci felmérésben találtak olyan fiatalt, akit alig ötvenezer forintért adtak el, és az új tulajdonos azt mondta neki: ha megkeres egymillió forintot, szabad lehet. Ezt a lány alig egy év alatt teljesítette, de a férfi utána sem engedte el.
Egy 2009-ben indult, a zürichi rendőrség által felderített ügyben a nyomozók a megfigyelt stricik által a Western Unionon keresztül Magyarországra küldött pénzt figyelték. Hét hónap alatt csak a pénzintézeten áthaladó forgalom elérte az egymillió svájci frankot (ez nagyjából 285 millió forint), és akkor még nem beszéltünk arról az összegről, amelyet a futtatók más úton – például személyesen – juttattak el Magyarországra, illetve amit feléltek Svájcban.
A csongrádi ügyben is sokatmondóak a rendőrség fotói: a család palotának is beillő házban lakott, óriási mennyiségű készpénz volt náluk húszezerforintosokban és euróban, és a legdrágább luxuscikkeket engedhették meg maguknak.
Rokonok. Komoly probléma, hogy a felnőtté érő intézeti lányok életében – főként az államtól kapott életkezdési támogatás és az évek során felgyűlt családi pótlék hatására – hirtelen előkerülnek az addig nem látott rokonok.
– Ma már lassan iparággá kezd fejlődni, hogy férfiak intézeti lányokat keresnek meg, és megcsillantják előttük a gazdagabb, szebb kinti élet lehetőségét – mondja Aczél Anna. – Soha nem látott rokonok, unokatestvérek, de még olyan is előfordult, hogy édesapa került elő a tizennyolcadik születésnap előtt, és jelezte, itt az idő, hogy lányát magához vegye, és elkezdje gondozni. Ez egyfajta versenyfutás: az nyer, aki gyorsabb, aki meggyőzőbben tudja előadni az érveit.
Igazságtalan verseny ez: a rokon azt csillantja meg, hogy nem kell majd dolgoznod, gyere ki, megkapsz mindent. Ezzel szemben a szakemberek azt tudják felmutatni, hogy az intézetből kikerülő fiatalnak dolgoznia kell majd, és mindenért keservesen meg kell küzdenie.
– Van olyan fiatal – folytatja Aczél Anna –, aki úgy került hozzánk, hogy a saját családja korábban kiállította az út szélére. Megszokta, hogy egy bizonyos összeg felett szabadon rendelkezik – képzelhető, mennyire vonzó neki az általunk kínált perspektíva, illetve az, hogy hét elemivel mehet a szülei szoba-konyhás lakásába tizedik lakónak. Mégis gyakran előfordul, hogy a lányok egy-két év után visszajönnek, és azt mondják: szeretnék befejezni a nyolcadik osztályt, szeretnének esélyt az elhelyezkedésre.
Sikersztorik nélkül. Kétségkívül ez a szociális munka egyik legnehezebb és legveszélyesebb terepe, és itt a legkevesebb a sikerélmény is. Egyrészt azért, mert a megkeseredett lányok-asszonyok elveszítették bizalmukat a világ iránt, másrészt nehéz nekik vonzó alternatívát kínálni. Az, aki naponta több száz eurót keresett a testével (még ha aztán a futtató el is vette tőle az összes pénzt), kiröhögi a szociális munkást, aki azzal biztatja a jellemzően aluliskolázott, képzettség nélküli lányt: egy multinál reggel hattól délutánig robotolva megkereshet jó esetben havi százezer forint bruttót.
A lázadó kiskorúakkal, intézetbe kerülő gyerekekkel sem könnyű.
– Sokszoros becsapottság után ugyan miért bíznának bennünk, akikhez nem önként jöttek, ahova hozták, ahova letették őket? – teszi fel a kérdést Aczél Anna. – Mélyről jövő bizalmatlanság veszi körül minden lépésünket: nagyon nehéz belülről megközelíteni, elfogadtatni, hogy lehet másképp is. Aztán X. néninek már majdnem el lehetett hinni, de aztán elment szabadságra, vagy éppen aznap szabadnapos, amikor nagyon hiányzik a jelenléte, tanácsa. Igen, ha így nézzük, az intézmény nem segít.
A szakember a rengeteg pedagógiai buktató ellenére is hiszi, hogy van remény: valamilyen reális stratégiával, egyénre szabott életcélkereséssel talán el tudják érni azt, hogy egy-egy lány ne kerüljön vissza ugyanabba a közegbe, ahonnan érkezett. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy erre a feladatra önmagukban nem alkalmasak a mégoly jó intézmények sem. Nevelni tudnak, segíthetnek, de azt a terápiát, amelyik a mélyre, a traumára visszamenően segíthetne, nem várhatjuk el attól az intézményhálózattól, amely naponta a talpon maradásáért küzd.
Nehezen, de találtunk sikersztorit is. Batáné Győrffy Anikó el tudott mesélni egy történetet, amelyben mindenki tette a dolgát, és a négygyermekes áldozatot el tudták helyezni a Baptista Szeretetszolgálat védett házában.
Szökés. Kétezer után nagyon megugrott a rövidebb-hosszabb időre eltűnő kiskorúak száma Magyarországon. Hat év alatt több mint négyezerrel nőtt az egy évben regisztrált esetszám, és a drasztikus növekedés nem az otthonról elcsellengőknek köszönhető. 2011-ben például 169 gyerek ment el 389 alkalommal a nevelőszülőktől, az intézetekben ugyanezen időszakban 17 337 engedély nélküli távozást regisztráltak. Ezt a döbbenetes számot 2813 gyerek produkálta: a rekorder harminchét alkalommal lógott meg az intézetből.
Tabuk. Mint ahogyan nem készült felmérés Magyarországon a börtönökben raboskodó elítéltek etnikumáról, tabu a prostituáltak származása is.
A szociológia a hazai liberális elit egyik utolsó erős bástyája, és a szociális munkások között sem ildomos kitörni a politikai korrektség béklyóiból. A szakemberek szeretnek úgy fogalmazni, hogy világszerte, így Magyarországon is a prostitúcióban érintett nők és gyermekek többsége a legnagyobb szegénységben élők közül, vagyis a társadalom legsebezhetőbb rétegéből kerül ki. Sorsuk nem etnikai vagy kulturális sajátosságokból fakad, hanem – más tényezők mellett – a társadalmi kirekesztettséggel függ össze. Komplex jelenségről van szó, amely kéz a kézben jár a mélyszegénységgel, és nem nevezhető tipikusan roma problémának.
Néha azért megtörik a jég: az Indit Közalapítvány szociális munkaprogramjában dolgozó segítő szakemberek tevékenységük során azt tapasztalták, hogy az utcán dolgozó prostituáltak körében felülreprezentáltak a roma származású nők. Beszéltünk olyan szociális munkással, aki név nélkül úgy fogalmazott: több évtizedes praxisa során nem találkozott nem roma nemzetiségű stricivel.
Érdekes a svájci felmérés eredménye is. A válaszadók 78 százaléka magyarnak, 22 pedig romának vallotta magát, de ez az önbevallás nem tükrözte a valós állapotot, mert a későbbi beszélgetés során kiderült, hogy a megkérdezett nők nagy része ténylegesen roma. A kutatók itt is lényegesnek tartották hangsúlyozni, hogy a prostitúció szerintük szegénységi probléma, nem etnikai kérdés.
Véletlen. A helyzet épp elég ijesztő és vigasztalan, ám a legborzasztóbb, hogy néha mennyire kevésen múlhat egy fiatal lány sorsa. A svájci felmérés egyik alanya így mesélte el, hogyan került külföldre: „Lementem Baktalórántházára, Szabolcsba. Nem volt pénzük az unokatestvéreimnek, és az az ötlet jutott az eszükbe, hogy adjanak el. Beszálltam a kocsiba, ők megkapták a pénzt ”
A csongrádi eset kapcsán teljesen jogos a kérdés: miként lehetséges, hogy senkinek sem tűnt fel a család esztelen költekezése? Forgalomba lehet jegyeztetni tizennégy luxusautót úgy, hogy senki sem kérdezi meg, miből volt rá pénze az új tulajdonosnak? A francia hatóságok jelzése nélkül meddig zsákmányolhatták volna ki büntetlenül lányok tucatjait?
A szakértők azt mondják: itthon az a jellemző mentalitás, hogy a lányok nem áldozatok, hanem biztos maguk is bűnözők – még a rendőrök szemében is. Ők láthatóak és elérhetőek az egyenruhások számára, ezért legtöbbször őket büntetik meg, nem azt, aki mögöttük áll. Vagy ha nem büntetik, akkor használják: hallani R-kedvezményről, vagyis rendőröknek járó ingyenes vagy akciós numeráról, de előfordulhat az is, hogy informátornak szervezik be a kiszolgáltatott fiatalokat.
Jogos kérdés az is, mi a megoldás az egyre nagyobb méreteket öltő emberkereskedelem visszaszorítására. A svédek találtak egy kiutat: nem a lányt szankcionálják, és elsősorban nem is a futtatókat próbálják megtalálni, hanem a fogyasztót büntetik, aki fizet a szexért. Hasznosnak tűnő gondolat: ha nincs kereslet, a kínálat is csökken.