Határozott mozgású, alacsony, szemüveges ember Fenyvesi Csaba. Reggel elmegy a kaptáraihoz, tesz-vesz, dolgozik, de pontosan háromnegyed tizenkettőkor mindig abbahagyja a munkát. Ilyenkor a faluházhoz siet, és meghúzza a harangot. Még két harangozó van rajta kívül, egy a reggeli, egy az esti harangozáshoz, sőt van egy tartalék harangozó is, ha valamelyikük nem érne rá, szóval bátran állíthatjuk, az egy főre eső harangozókat tekintve Visnyeszéplak valószínűleg világelső.
– A legtöbb család katolikus, de van néhány református és adventista is köztünk – folytatja Fenyvesi Csaba. – Tartjuk a hagyományt, a hagyomány meg összetart minket.
– Ezt szépen mondta.
Később arról kezdünk beszélgetni, miért nem szavaztak a széplakiak az uniós csatlakozásra. Nem sok ilyen település van az országban, az övék az egyik.
– Lehet, hogy vannak a csatlakozásnak gazdasági előnyei, de közben könnyen elveszítjük az identitásunkat – magyarázza a méhész, és nem állítjuk, hogy ezzel olyan nagyon meglepett volna. – Nézzék csak meg, mi lett az amerikai őslakos indiánokkal.
Hallgat egy darabig, csak azután szólal meg ismét.
– Bekerül az ember a mókuskerékbe, aztán nincs onnan kiszállás.
Nem tudjuk, ezt az indiánokra érti-e, esetleg a magyarokra vagy csak úgy általában mindenkire, mindenesetre bólintunk: onnan bizony nincs.
Visnyén egy ideje már a farok csóválja a kutyát. Miközben ugyanis az anyaközség lélekszáma szép lassan kilencvenre apadt, addig a széplakiak ma már száznyolcvanan vannak. Nem ritka itt a három-négy gyerekes család, de Bariskáéknál például három fiú és négy lány született. Nem csodálkozunk tehát annyira, amikor azt halljuk, hogy a polgármester is széplaki.
Füszfás Balázs persze egészen pontosan budapesti, a Sashegyen nőtt fel, tehát gyüttment ő is, akárcsak a többiek, bár itt máshogy hívják őket: gyepűrágóknak. 2008-ban költözött ide, másfél év után már a falu vezetőjének választották, igaz, akkor még három szavazattal tudott csak nyerni. A legutóbbi választásokon azonban nem volt ellenfele, illetve volt persze, csak a többi induló összesen kapott annyi szavazatot, amennyit ő egyedül.
– Tűz és víz a két településrész, a visnyeiek nem szeretik a széplakiakat, milliomosnak, műparasztnak tartanak bennünket – mondja. – Eleinte engem sem nagyon fogadtak el, minden apróságért raportra rendeltek, márpedig messze vagyunk egymástól, öt kilométer innen a községháza. Aztán megszoktak, látták, nem akarok rosszat.
Ahogy a többiek, érdekes ember a polgármester is. Építőiparit végzett, dolgozott motoros postásként és sekrestyésként, később cserkésztábort vezetett, hittant tanult. Akolitus, azaz olyan lelkipásztori kisegítő, aki keresztelhet, temethet, igeliturgiát tarthat, de nem gyóntathat és nem misézhet. Röviden és érthetően: pótpap. Csobánkáról érkezett ide, méghozzá lóháton, a két nagyobbik fiával. A család többi tagja a bútorokkal mikrobuszon követte. Az első éjszakán annyi szúnyogot csaptak agyon, hogy reggel maguk is meglepődtek: a falak szinte feketék voltak.
– Akkor arra gondoltam, mekkora egy hülye vagyok, hogy belevágtam – meséli. – De nem volt sok időm töprengeni, szántani kellett, vetni, az állatokkal foglalkozni, hirtelen sok lett a dolgunk.
– Meg lehet ebből élni?
A polgármester sóhajt.
– Őszintén? Nem. A föld nem ad annyit, amennyi a létfenntartáshoz elég lenne. Néhány embernek van persze némi fölöslege, de a legtöbben fel is élik, amit megtermelnek. Sokan kérdezik például tőlem, hogy miért nem készítek kecskesajtot. Hát azért, mert az utolsó cseppig megisszuk a tejet.
– Akkor hogy boldogulnak?
– Nehezen. Eleinte persze mindenkinek voltak tartalékai, a gyerekek után ráadásul sokan kaptak családi pótlékot, ám a gyerekek felnőttek, a tartalékok pedig lassan apadnak mindenkinél. Ma már ott tartunk, hogy néhányan az ideköltözők közül is közmunkából élnek.
Tulajdonképpen hálásak vagyunk, hogy ezt mondja. Visnyeszéplaki tartózkodásunk alatt ugyanis mindig vártunk valamire, egy hangra, hogy a háttérből halkan, ám jól kivehetően felsírjanak a londoni filharmonikusok, ennek a gyönyörű és idilli világnak mintegy az aláfestéseként. Közmunka? Ez nehezen fér a képbe.
Pedig a közmunkát Füszfás szerint lehet értelmesen is végezni. Amikor a falu élére került, két gereblyét meg egy ásót vett át az elődjétől. Azóta traktora van Visnyének, juhnyája, disznói, gyümölcsöse, az emberek pedig gondozzák a legelőt, vigyázzák a nyájat, vagy éppen kalapot, munkaruhát nemezelnek. A polgármester azonban a jövőre is gondol.
– Szeretnék egy méhészetet, esetleg egy csokiüzemet – magyarázza. – Aztán egy olyan falugazdaságot kellene csinálnunk, amelyben közösen műveljük a földet.
– De hát ez ez olyan, mint a – hebegjük.
– Igen – mondja ő is lassan. – Mint a téesz. Annak sem volt butaság az alapeszméje, hiszen együtt sokkal jobban tudnánk elvégezni mindent.
A háza oldalában ülünk, a kerekes kút mellett. Jobbra, úgy húsz méterre tőlünk a családi fabudi látszik, azon túl a szántóföldek. Valahonnan, messzebbről mekegés hallatszik. Gesztenye, Hófehér, Őzike, Tasli – ilyen nevük van Füszfás kecskéinek. Na meg Centi, mert tőle száz liter tejet várnak. Csend van, csak néha zümmög egy darázs a levegőben.
– Mikor ivott kólát utoljára? – kérdezzük hirtelen, nem is tudjuk, miért.
Füszfás meglepődik.
– Tavaly nyáron, amikor elmentünk a lányomért Kaposvárra, ahol tanul – mondja. – De azt hiszem, én nem is ittam, csak ő.
– Gondolkozott már a jövőn?
– Persze, egyfolytában csak azon jár az eszem.
A szántó felé pillant.
– Tudják, az nyilvánvaló, hogy ha nem jönnek ide vissza a gyerekeink az iskola után, ennek a településnek talán még harminc éve van hátra – mondja aztán. – Szóval ezen múlik minden.
Egy kutya kezd valahol ugatni, aztán még egy. Füszfás ránk néz.
– Menjenek csak el, tanuljanak, lássanak világot – magyarázza. – De végül jöjjenek vissza.
A polgármester jól mondta: tényleg öt kilométer csupán Visnye és Visnyeszéplak között a távolság, legalábbis elméletben, amikor az ember a térkép fölé hajolva méri fel a terepet. A valóságban azonban ez teljesen esőfüggő. Ősztől kora tavaszig, de még egy nagyobb nyári zápor esetén is olyan járhatatlanná válik a földút, hogy a traktor is alig megy el azon, nemhogy személyautó. Ilyenkor marad az országút, Lipótfán át Kadarkút felé, amely jó harmincöt kilométeres kerülőt jelent. A két településrész között azonban alig van forgalom. Széplakiak szinte soha nem járnak Visnyén, és a visnyeiek is csak a legritkább esetben kirándulnak az egykori szőlőhegyre. Megyek a nomádokhoz, mondják ilyenkor. Esetleg: megnézem a négereket.
Visnye átlagos, álmos falu, se jó, se rossz házakkal, közepesen elhanyagolt kertekkel, és Jánossal, az ideges motorossal, akivel valahol a település alsó vége felé találkozunk. Éppen földhöz vágja bukósisakját, és belerúg a motorba, egy leharcolt MZ-be.
– Nem indul ez a rohadt – mondja, és ránt egyet a ruháján. Terepszínű dzsekit visel, US Army felirat van a felső zsebére varrva.
– Mit gondol a széplakiakról? – faggatjuk, bár tényleg nem akarjuk még jobban felizgatni.
János horkant egyet, lehajol, felveszi a sisakját, és megnézi. Nem tört el, de még mindig dühös.
– Köcsögök – mondja nemes egyszerűséggel. – Nagyképű köcsögök, lenéznek mindenkit.
Elhallgat, liheg az indulattól.
– Ez a rohadt meg csak nem indul – mondja, azzal belerúg a motorba még egyet.
Négyszáz méterrel odébb, nem messze az önkormányzat épületétől, egy sárgára festett háznál Imréné Marosi Arankával találkozunk. Az asszony is indult másfél éve a polgármesteri székért, de csak ötvenegy szavazatot kapott. Ő is gyüttment: Kaposmérőről került ide, szállítási vállalkozása volt, szerződéses buszokkal hordta az embereket, de a válság után becsődölt. Most halastava van közösen a lányával.
– A széplakiak? – gondolkodik. – Különös emberek azok. Mi itt, Visnyén úgy érezzük, a XXI. században élünk, ők meg valahol nem is tudom, hol. Furcsa ruhában járnak, a nők hosszú szoknyát hordanak, meg olyan lekerekített orrú cipőt.
– Szokott velük találkozni?
– Nem nagyon. A képviselő-testületben ketten vannak közülük, őket rendszeresen látom. Egyébként meg – semmi. Mintha nem is léteznének.
Az asztalt simogatja az ujjával.
– Azt beszélik a faluban róluk, hogy mindegyiknek saját lakása van Budapesten, amelyet kiadnak. Igaz ez?
– Nem tudjuk. Valószínűleg nem.
Imréné most apró köröket rajzol ujjával az asztalra.
– De miért érdekes ez maguknak? – kérdezi aztán.
Felhúzzuk a vállunkat: csak úgy
Elhagyjuk Visnyét, a 61-es úton Kadarkút felé indulunk, aztán a 67-esre kanyarodunk, hogy elkerüljük Kaposvárt. Balatonszemesnél hajtunk az autópályára, és csak megyünk, megyünk, megyünk. Már sötétedik, mire Budapestre érünk. Az egyik piros lámpánál megállunk, bámuljuk a házakat, az autókat, a járókelőket, akikre sápadt fényt szórnak az ostorlámpák. Aztán lassan felpillantunk az égre. Este van, nyolc óra múlt, ám hiába meregetjük a szemünket, nem találunk odafent egyetlen csillagot sem, pedig biztos van ott nem is egy, de ezer meg ezer, csak mi nem látjuk őket, városiak.
Összenézünk, és már tudjuk: hazaértünk.