Hol ered a Zagyva?

Buktatják a földrajzot, avagy nem mindegy, hogy röghegység vagy lánchegység.

Molnár Csaba
2016. 05. 08. 16:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy óriási korallzátonyra bukkantak az Amazonas folyó csendes-óceáni torkolata iszapos vizének mélyén – írta pár napja egy hazai regionális napilap, majd a hírt számos honlap is átvette. Az írást megjelenés előtt több ember olvasta (az utánközlés előtt pedig még sokkal többen), mégsem szúrta ki senki a hibát. Mindebből megállapíthatjuk, hogy az átlagemberek földrajztudása nem mondható hézagmentesnek (az Amazonas ugyanis az Atlanti-óceánba ömlik).

Általános tapasztalat, hogy sokan eltérően ítélik meg a „műveltséghez” szükséges bölcsészeti és természettudományos tudásszintet. Míg ha nem tudja valaki, hogy ki írta a Toldit (6. osztályos tananyag), szinte mindenki műveletlennek tekinti, addig ha valaki még csak nagy vonalakban sem tudja elhelyezni a Zagyvát, az Ipolyt vagy a Sajót (ugyancsak 6. osztályos tananyag), megbocsátó mosollyal vagy puszta vállrándítással nyugtázza a legtöbb ember.

A kétségtelenül létező természetismereti hiányosságok dacára e tantárgyak folyamatos visszaszorulása figyelhető meg a közoktatásban. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának nemrég nyilvánosságra került jövő tanévi szakközépiskolai (pontosabban mostantól: szakgimnáziumi) tantervjavaslata pontosan beleillik e folyamatba: bár gimnáziumnak nevezik ezután ezt az iskolatípust is, az oktatott ismeretek alapján alig valamivel ad majd több közismereti tudást, mint a szakmunkásképző. A tervek szerint megnövelnék a szaktárgyak óraszámát, ezzel együtt csökkentenék a természettudományosakét.

A különböző szakmacsoportok számára szakmánként csak egy természettudományos tárgyat tanítanának a szakgimnáziumban (például az egészségügyben csak a biológiát). Ezáltal töredékére csökkenne azon szakgimnazisták száma, akik fizikát, kémiát, biológiát vagy földrajzot tanulnak. Mindez azt okozná, hogy gyakorlatilag semmi esélyük sem lenne arra, hogy a szakjuktól akár csak egy kicsit is eltérő irányban tanuljanak tovább.

A tervezett változtatás rengeteg diákot (a tanulók negyven százalékát) foszthat meg az eddig kötelező természettudományos tárgyak megismerésétől, de a földrajz kerülne a legkilátástalanabb helyzetbe. Az elképzelések szerint ezentúl ugyanis csak a bányász-, turisztikai és földmérőszakmát tanító szakgimnáziumokban kellene földrajzot tanulniuk (és egészen nonszensz módon az erdészeti, mezőgazdasági és környezetvédelmi szakközepeseknek nem). Pedig nyilván nem lenne haszontalan számukra sem.

– A földrajz komplex gondolkodásra tanítja a diákokat, általa megérthetik a jelenlegi globális változásokat mozgató összefüggéseket. Kettős tudománynak tekinthető, hiszen egyszerre foglalkozik a társadalommal és a természettel – emeli ki megkeresésünkre Rakonczai János, a Szegedi Tudományegyetem természeti földrajzi és geoinformatikai tanszékének professzora. Hozzáteszi, a földrajzról az a téves közfelfogás alakult ki, hogy a fővárosok és a hegységek afféle lexikona. Bár ma már az interneten a lexikális ismeretek pillanatok alatt elérhetők, de az összefüggések megértéséhez speciális gondolkodásra is szükség van. (Persze emellett az alapvető tényanyag elkerülhetetlen.)

A földrajz ma már korántsem csak arról szól, hogy mit gyártanak itt vagy ott, és hogy jönnek sorban a középhegységek tagjai. A középiskolai földrajzórákon a tanulók megtanulhatják, milyen időjárási következményei vannak a ciklonoknak, vagy megérthetik, hogy mi az államadósság és a személyes adósság kockázata. A geográfia tehát akkor is hasznos, ha át sem lépjük otthonunk küszöbét. Ha mégis, akkor viszont pótolhatatlanná válik. Földrajzi ismeretek nélkül képtelenség eligazodni a globalizált világban. Ha valaki megfelelő háttérismeret nélkül utazik, észre sem veszi a legérdekesebb dolgokat, képtelen felkészülni rá, hogy milyen klíma várja majd, vagy milyen természeti veszélyek fordulhatnak elő az adott területen. Soha nem volt aktuálisabb Vámbéry Ármin, a világhírű magyar orientalista, egyben a Magyar Földrajzi Társaság jelmondata: „Ésszel járom be a földet”.

Ha Tilly Smith 2005-ben nem figyelt volna földrajzórán, valószínűleg – a családjával és vagy száz strandolóval egyetemben – ma már nem élne. A Phuket-szigeten nyaraltak, amikor a víz hirtelen visszahúzódott a strandról. Mindenki furcsának találta a jelenséget, de senki sem tartotta veszélyesnek. Tilly azonban pár héttel korábban tanulta földrajzból a szökőár előjeleit. Szólt a családjának, azok meg mindenki másnak, így a pár perccel később lecsapó szökőár már senkit sem talált a parton.

– Földrajzi ismeretek nélkül a hírek jelentős része értelmezhetetlen. Ugyanúgy kaphatunk híreket a szomszédból, mint Japánból, és könnyen az az érzésünk támadhat, hogy mindkettő ugyanolyan jelentőséggel bír életünkre. A földrajz szintetizáló szemlélete nélkül elveszünk a világban – mondja egy másik, neve elhallgatását kérő geográfus. – Ezektől az ismeretektől és készségektől fosztaná meg a tervezet a jövő generációk negyven százalékát, azokat, akik szakgimnáziumba járnak majd. A tervezett változások nevelésre gyakorolt hatása még súlyosabb lehet. Hiszen a földrajzórák hiányában ezek a diákok jó eséllyel sehol sem fognak a környezettudatossággal, a jövő nemzedékek iránt érzett felelősség eszméjével találkozni.

A hasznosság, a mindennapi praktikum és a műveltség mellett a földrajz fontos szerepet tölt be a diákok hazaszeretetre nevelésében is. „Hogyan szeresse valaki a hazáját, ha nem ismeri azt?” – teszi fel a kutató a költői kérdést, majd idéz Szabó Zoltán Szerelmes földrajz című művéből: „Annak, aki jól ismeri Magyarország részeinek képét, tájainak gazdagságát, városainak jellegét, a hazai föld szebb lesz, tágasabb lesz, nagyobb lesz, tehát kedvesebb is lesz. Több féltése és több terve fog kapcsolódni ehhez a szóhoz: Magyarország.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.