Ficsor Benedek
A Mario Puzo regénye alapján készített filmek nem véletlenül váltak első számú hivatkozási alappá. Francis Ford Coppolának sikerült úgy bemutatnia az olasz-amerikai szervezett bűnözés erőszakos világát, hogy közben a maffiavezérek lelki vívódását, és azon keresztül a világukat szétfeszítő ellentmondásokat is megragadta. A Keresztapában egyszerre jelenik meg a Cosa Nostra álságos romantikája: a becsület, a család, az összetartás ethosza; illetve a pénz, az érdekek és a végtelen elbizakodottság, a hübrisz őrülete.
És ebben a feszültségben a változó idők változó szerepmodelljei is tökéletesen kirajzolódnak. Don Vito Corleone (Marlon Brando, fiatalon Robert De Niro) nem akart a nagymenők bábja lenni, így mintegy kényszerből, a becsületét megvédve lett belőle is nagymenő, a család megkérdőjelezhetetlen irányítója. Fia, Michael (Al Pacino) szintén kényszerpályán mozog, háborús hősből lesz a szervezet feje, ám ő már csak az üzletet képes irányítani, a családját elveszti vagy épp elveszejti.
A szicíliai véred nem engedi, hogy megbocsáss – vágja Michael fejéhez a felesége a második rész egyik jelenetében. Ez a vér a maffia mítoszának alapja: a déli temperamentum, az erőszak szenvedélye és a gőg, amely lehetetlenné teszi a megbocsátást.
Nem mindenhol jelenik meg azonban olyan vegytisztán a vérség mitológiája, mint Coppolánál. Martin Scorsese filmjeiben az erőszak gyakorlata lényegesen hangsúlyosabb, mint a bűnözés gyökereinek kérdése. Amióta az eszemet tudom, gengszter akartam lenni – mondja Henry Hill (Ray Liotta), a Nagymenők főhőse. Tartozni valahova, meghatározónak, nagymenőnek lenni: sok, szegénységben tengődő olasz-amerikai kamasz álma az ötvenes években. Csakhogy a felemelkedésnek ára van. Henry Hillnek sikerült ép bőrrel megúsznia, de Scorsese nem hagy kétségeket afelől, mi vár a nagyratörő gengszterekre: a Nagymenők és a Casino című filmjének legtöbb szereplője idő előtt hal meg.
Szintén az erőszak motiválja Sergio Leone filmeposzának, a Volt egyszer egy Amerikának a hőseit. Leone nem vállalta A Keresztapa rendezését, nem találta elég érdekesnek, később inkább elkészítette saját verzióját az olasz-amerikai maffiáról. A mítoszteremtés szándéka nála is egyértelmű, Leone azonban szikárabb moralista, mint Coppola: mintha pisztolypárbaj közben vetné fel az ember, hogy mégis, mi végre az erőszak.
A hollywoodi maffiafilmek a szicíliai vért pumpálták az amerikai ütőerekbe, az olasz bűnfilmeknek elegendő volt csupán körbepillantaniuk. Mítoszok és nyers erőszak helyett a hazai alkotások a valószerűségükkel sokkolnak. Alapvető sémájuk a kívülről jött ember, a törvény képviselőjének összeütközése a szervezett bűnözéssel (amiről a Polip című sorozat juthat elsőként eszünkbe). A Mint a bagoly nappal (Damiano Damiani filmje) vagy A vasprefektus (Pasquale Squitieri) a maffia elpusztíthatatlanságát beszéli el. A Cosa Nostra politikai beágyazottsága miatt sosem számolható fel teljesen, fenyegető jelenléte a mindennapok természetes velejárója.
Francesco Rosi dokumentarista igényű bűnfilmjei (Kezek a város felett, Mattei-ügy, Lucky Luciano, Kiváló holttestek) a tényfeltáró újságírás módszerét követve beszélnek a politika és a maffia örök kapcsolatáról. Ugyancsak az oknyomozás irányából közelít a szervezett bűnözéshez az elmúlt időszak egyik legsikeresebb olasz maffiafilmje, a Roberto Saviano könyvéből készült Gomorra is, amely a nápolyi Camorra világát mutatja be. Matteo Garrone alkotása a kisember nagyravágyását ábrázolva fogalmaz meg éles társadalomkritikát. A filmben az erőszak évezredes hagyományát az értékeit vesztett világ kérdőjelezi meg: a büszkeség tradíciója csak illúzió, a maffia az élet leértékeléséről szól. A vér nem kötelez, csupán kiömlik.
Többen azt várták, hogy Provenzano letartóztatása után véget ér az „alámerülés” időszaka, sőt hatalmi harc törhet ki a Cosa Nostrán belül. Nos, nem így történt, a „láthatatlan maffia” története folytatódik. A folyamatos nyomozások úgy érzékelik, hogy az egyes családok között horizontális együttműködés folyik, ami garantálja az üzletek zavartalanságát, különösen a kábítószer-kereskedelem, a szerencsejátékok és az állami megrendelések területén, a pénz tisztára mosása pedig leginkább a magánkórházakban és az ingatlanpiacon történik. Az új Cosa Nostra – amelynek tagjai „angyalnak” (angelo) hívják egymást az őket lehallgató hatóságok megtévesztésére – egyre sikeresebben épül be a törvényes társadalomba és az üzleti életbe, tagjai között mind több a feddhetetlennek látszó „fehérgalléros”. A rendőrség által lehallgatott építész, Giuseppe Liga mondta egy maffiás összejövetelen az egykori ügyvéd, ma már letartóztatásban lévő Marcello Trapaninak: „Tudod, vannak, akik nem jelenhetnek meg itt. Én képviselem őket.” A Cosa Nostra főnökének jelenleg a több mint ötven gyilkosság elkövetésével vádolt Matteo Messina Denarót tartják, Trapani város családjainak vitathatatlan vezetőjét, akinek a hatalma messzire terjed. Huszonhárom éve van érvényben az ellene kiadott elfogatóparancs, a világ tíz legveszélyesebb körözött bűnözője között tartják számon.
Az utóbbi években azonban nem a Cosa Nostra számít a legerősebb olasz maffiának, hanem a Calabriában létrejött ’ndrangheta. Története legalább olyan messzire nyúlik vissza, mint a szicíliai szervezeté, de az 1990-es években nem gyengült meg annyira, mert soraiban gyakorlatilag nem akadt pentito – azaz olyasvalaki, aki súgott volna –, miután ezt a bűnszövetkezetet vér szerinti családok alkotják. Felemelkedését éppen a Cosa Nostra hanyatlása tette lehetővé. Az Országos Maffiaellenes Igazgatóság 943 oldalas éves jelentése szerint a ’ndrangheta első helye megkérdőjelezhetetlen a nemzetközi kábítószer-kereskedelemben, s az ebből beáramló összegeket elsősorban az ingatlanpiacon mossák tisztára. 2012. június és 2013. július között az Olaszországban lefoglalt kokain csaknem felét (3700 kilogrammból 1600-at) a calabriai Gioia Tauro kikötőjében kobozták el. A ’ndrangheta a legerősebb bűnszervezet az északi tartományokban, Lombardiában, Piemontban, Liguriában és Emilia-Romagnában, s jelen van Németországban, Svájcban, Spanyolországban és Franciaországban, továbbá az Egyesült Államokban, Kanadában és Ausztráliában. A szintén XIX. századi gyökerű nápolyi camorra különösen nagy profitot húz a fogadóirodák és az online játékok ellenőrzéséből, valamint az illegális szemétszállításból. A pugliai bűnszervezetek, a Sacra Corona Unita (Egyesült Szent Koszorú vagy Korona) és más kisebb csoportok beszivárogtak az önkormányzati cégekbe, a borászatokba, a szállodaiparba, de a megújulóenergia-szektorba is.
A maffia továbbra is jó érzékkel alkalmazkodik a változó világhoz. Legyenek „tiszteletre méltó férfiak” vagy „angyalok”, félig analfabéta főnökök vagy disztingvált „fehérgallérosok”, a lényeg ugyanaz: korrup-ción és erőszakon alapuló, parazita haszonszerzés.