Mrozek Az utolsó ítélet című elbeszélése a mennyországban játszódik, ahol már felépült a kommunizmus. Az angyalok szárnyát levágják, nehogy elrepüljenek, az üdvözülésre már nem vágyó lelkeket szigorú kihallgatásnak vetik alá. Amikor a földi életből nemrég érkező jelölt az esélyeiről érdeklődik, ezt a választ kapja: „Hát, nem vagy egy Feliksz, ezek meg nem viccelnek.”
Feliksz Edmundovics Dzerzsinszkij első életrajza ezzel a jelenettel kezdődik: 1918 szeptemberében a Lubjankába, hősünk dolgozószobájába kísérik Fanni Kaplant, miután merényletet kísérelt meg Lenin ellen. Hiába vallatják, nem beszél. Végül egy kínai csekista veszi kezelésbe. Kis lábasban folyadékot hoz. Tőrrel szétfeszíti Kaplan összeszorított fogait, beönti a szájába a folyadékot. A nő fulladási rohamot kap, véresre kaparja a nyakát. A főnök lelövi, mielőtt végezne vele a torkában kihűlő, megszilárduló viasz.
A legújabb életrajz, Sylwia Frolow: Dzerzsinszkij – Szerelem és forradalom című könyve is ezzel kezdődik, de a szerzői kommentár szerint nem lehet igaz. A panoptikumba illő rémalak a húszas évek, a lengyel háborús propaganda terméke. A bolsevik hordákat a hazája ellen vezető degenerált, szadista tömeggyilkos figurájával jól lehetett mozgósítani a lengyeleket a függetlenségi háborúban.
Bármilyen furcsán is hangzik, a horrorváltozat a megnyugtatóbb. Ha Feliksz a lengyel történelem legnagyobb hazaárulója, illetve Hasfelmetsző Jack vagy Drakula egy személyben, akkor nem több bizarr patológiák megszállottjánál. A természet gonosz tréfája, az evolúció törvényeit meghazudtoló paradoxon. Arról győzött meg a könyv, hogy sokkal rosszabb a helyzet. Feliksz nem azért hozta létre a világ legnagyobb terrorgépezetét és lágerrendszerét, hogy kiélje alantas ösztöneit, hanem azért, hogy valóra váltsa eszméit, teljesítse küldetését. Ráadásul önzetlenül szolgálta az ügyet, sosem akart meggazdagodni a forradalmon. És egyáltalán nem volt érzéketlen: forradalmár korában szenvedélyes szeretőként, tömeggyilkosi posztján pedig érző szívű családapaként ismerjük meg.