Itt vad nők csapnak egymásra csattogó foggal, ott kitanult férfiak lesnek ártatlan áldozatokra, és rántják őket kíméletlen érzékiségük pókhálójába. Hármas, négyes és többszemélyes tablók a sötét színpadon, öltözőkben és igazgatósági irodákban. Itt a kellékesné tanítja az egyik művésznőt a legvelőkighatóbb borzongásokra, ott az igazgató végzi ugyanezt a pedagógiai műveletet egy másikkal. Egymást tépik, gyömöszölik, zúzzák, nyálazzák és csámcsogják ezek az emberek, s a szerelmi boldogságok pillanataiban szerepekért, előlegért, javításért és toalettpótlékokért intrikálnak – írja egy bulvárlap 1908. október 12-i száma az egy héttel korábban elkövetett merényletre, majd az azt követően a színházi körökben kitört botrányra hivatkozva. A színházi népség sosem makulátlan erkölcséről volt nevezetes a köztudatban, ugyanakkor ez az a korszak, amikor már nem csupán fülbe suttogott pletykák formájában, hanem bulvárújságok szalagcímeiben jelentek meg a budapesti művész- és félvilág viselt dolgai. Ezek a lapok sajátos eufemizmusokba csomagolva adtak hírt bőkezű szeretőkről, elfogult kritikusokról, titkolt terhességekről és megrendült házasságokról, nemritkán sajtóperekbe keveredve. Az ehhez mérten decens Budapesti Hírlap persze csak annyit írt meg, hogy 1908. október 5-én Gregus Janka, a Nemzeti Színház két évvel korábban nyugdíjazott kellékesnője saját otthonában rálőtt Márkus Emíliára, a színház művésznőjére, majd maga ellen fordította a fegyvert. Ám mind az elkövető, mind az áldozat túlélte a támadást.
Ki volt Márkus Emília, hogy érdemes volt merényletet elkövetni ellene? Talán túl sokáig élt ahhoz, hogy róla is forgalmas teret nevezzenek el, mint ismertebb pályatársnőiről, Blaha Lujzáról és Jászai Mariról, hiszen amikor 1949-ben meghalt, már nem az a vezérkar irányította a színházi életet, amelyik tanúja volt az ő legnagyobb sikereinek, vagy egyáltalán szívesen emlékezett volna a szalondarabok világára. A maga korában azonban ő volt „a szőke csoda”. A maihoz képest kevésbé nyílt erotikus kódokat használó korszakban, midőn a test alakját kirajzoló nadrágban színpadra lépő színésznő is őrületbe tudta kergetni a nézőket, Emília meglepetésszerűen kibomló, derekát verdeső mézszőke hajzuhataga közönsége jelentős része számára hihetetlenül izgató látványt nyújtott, így nyugodtan kimondhatjuk, hogy Márkus Emília a XIX. század utolsó húsz évében szexszimbólumként regnált. Kellő távolságból, megfelelő jelmezben és színpadi sminkben még 1908-ban, 48 évesen is képes volt megdobogtatni a szíveket, emellett nagy színpadi alakítások is fűződtek a nevéhez Ibsen, Madách vagy Shakespeare drámáiban.