Tour de France: kokain és akkumulátor

Biciklistaveréstől a titkos motorig – Tour de France-csalástörténet.

Molnár Csaba
2016. 07. 10. 12:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már az első szakaszon kizártak három versenyzőt az 1904-es, másodjára megrendezett Tour de France-ról. Kettőt azért, mert a szakasz egy részét nem biciklivel, hanem autóval tették meg. A harmadik társuk – mivel vélhetően neki már nem jutott hely – az autó szélárnyékában tekerte le a táv nagy részét. Azon versenyzőtársaik – Maurice Garin és Lucien Pothier – sem jártak sokkal jobban, akik sportszerűen szöktek el a mezőnytől. Őket még a verseny közben leszorította az útról egy autó, amelyben másoknak drukkoló szurkolók ültek, és jól elverték a biciklistákat.

Amikor Antoine Fauré, egy másik versenyző szülővárosán haladt keresztül a mezőny, földijei nem éppen fair módját választották kedvencük segítésének. Szöget, üvegcserepet dobáltak Fauré után az útra, így ellenfelei rendre defektet kaptak. Akik nem, azoknak meg el kellett kerülniük a második hullámban érkező köveket, amelyeket a lakosok dobáltak rájuk. A verseny végéig még több más megfáradt versenyzőt is kizártak, mert vonatra szálltak tekerés helyett.

Ezek az incidensek korántsem számítottak kirívónak a kerékpársport gyermekéveiben, így óvatosan kell bánnunk azokkal a kijelentésekkel, melyek szerint az utóbbi évtizedek doppingbotrányai megszentségtelenítették a sport egykor tiszta, lovagias ethoszát. A valóság az, hogy a mai szabálytalanságokon felháborodók, bojkottot hirdetők vélhetően szívrohamot kaptak volna azon gátlástalanságok láttán, amelyeket egy évszázada műveltek a kor „hősei”.

Öt évvel a botrányos 1906-os Tour után Francois Lafourcade igencsak nehezményezte, hogy egy jöttment ficsúr, Paul Duboc két szakaszt is megnyert zsinórban. A következő etap előtt ezért egyszerűen megmérgezte. Tett valamit az italába, amelynek hatására Duboc hajrázás helyett az út közepén görnyedve hányt. Abban az időben pedig tilos volt a versenyzőket ápolni verseny közben, így Duboc egyedül szenvedett a porban. Vetélytársai könnyűszerrel behozták nyolcperces előnyét, és lehagyták. Lafourcade-ra senki sem gyanakodott, nem úgy a tökéletesen ártatlan Gustave Garrigou-ra, aki mellé testőrt kellett fogadni, és a biztonság kedvéért még álbajuszt is ragasztott, amikor a mezőny Duboc szülővárosán, Rouenon haladt keresztül.

A Tour de France legendája, Jacques Anquetil, aki Miguel Indurain, Bernard Hinault és Eddy Merckx mellett mind a mai napig a legtöbb, öt Tour-győzelmet aratta (az amerikai Lance Armstrong hét győzelmét doppingvétség miatt 2011-ben visszamenőleg törölték), sem volt mindig szégyenlős, ha a szabályok kreatív értelmezéséről volt szó. Az 1960-as években még nem lehetett verseny közben biciklit cserélni, kivéve, ha műszaki gond támadt. Anquetil, amikor úgy látta, hogy könnyebb biciklivel előnybe kerülhetne, szólt a csapatfőnöknek, hogy vágja el a fékbovdent. Ezután véletlen szakadásra hivatkozva gépet cserélt, és lehagyott mindenkit. Anquetil egyszer kerek perec elismerte, hogy időnként morfiumot fecskendeznek az izmaiba. Így magyarázta ezt egy újságírónak: „Maga nem normális, ha azt hiszi, hogy egy profi kerékpáros, aki évi 235 napot teker, stimulánsok nélkül bírná az iramot.” A húszas évek végén egy hasonló legenda, Henri Pélissier ugyancsak nyíltan beszélt az élénkítőszerekről (tette ezt azért, hogy borsot törjön ellensége, a versenyigazgató orra alá). Ezt mondta az újságíró tollába, miután elővett egy fiolát: „Tudja, hogyan tudnak a kerékpárversenyzők ennyit hajtani? Kokaint és kloroformot használunk.” Amint látható, a dopping – még ha kezdetben nem is hívták így, és talán nem is tartották csalásnak – nem új dolog, de már egy évszázada része a kerékpársportnak (és vélhetően minden más sportágnak is). Az újkori botrányokra nem térünk ki bővebben, azokat mindenki ismeri. Azok is hallottak a versenyzők szállásán tartott rendőrségi razziákról, az ablakon kidobált tabletták százairól, a menekülő doppingdoktorról és persze Lance Armstrongról, akiket valójában egyáltalán nem érdekel az országúti kerékpározás. A sportág rajongói általában azzal védekeznek, hogy más diszciplínákban ugyanilyen felháborító a helyzet, csak a média valamiért éppen a biciklistákat pécézte ki magának. Csakhogy más bűne sohasem ment fel minket a saját bűnünk alól.

Mindenesetre az utóbbi években a profi csapatok és a Nemzetközi Kerékpáros-szövetség (Union Cycliste Internationale, UCI) talán tényleg komolyan veszi a doppingellenes harcot: évek meddő küzdelme után megfosztották Lance Armstrongot minden Tour-elsőségétől, és még a nevét is igyekeznek kitörölni az emlékezetből. Persze nem lehet minden rosszért Armstrongot hibáztatni. Az UCI, miután visszamenőlegesen elvette tőle Tour-győzelmeiért járó sárga trikóit, nem adta oda őket a második helyezetteknek. Merthogy a legtöbb második (és harmadik és negyedik) helyezett már korábban lebukott – doppingolásért.

Ilyen előzmények után érkezünk a legutóbbi botrányhoz. Ahogy az igazán kifinomult doppingszerek megjelenéséhez is a tudomány fejlődésére volt szükség, úgy a most felhördülést okozó rejtett elektromotorok elterjedése is a szükséges technikai megoldások kifejlesztése miatt váratott magára. Motorral csalni száz éve még elég vakmerő dolog lett volna, hiszen ha valaki motorbiciklivel állt volna rajthoz, azt a mai szemmel mégoly naiv szervezők is kiszúrták volna. Csakhogy ma már léteznek olyan motorok, amelyek elférnek a vázban vagy a kerékagyban. Noha nem tudják önmaguk megnyerni a versenyt, erre nincs is szükség. Elég, ha néhány wattal segítik a versenyzőt, akinek így könnyebbé válik a tekerés.

Az utóbbi években egyre több gyanús incidens történt. Volt, hogy egy bukás után a versenyző fejre álló biciklijének hátsó kereke még percekkel később sem akart leállni. Ezt akkor a széllel próbálták magyarázni. Még árulkodóbb volt, amikor egy francia tévécsatorna és az olasz Corriere della Sera lap hőkamerával rögzítette a Strade Bianche, valamint a Coppi és Bartali elnevezésű olaszországi versenyek indulóit. A hőkamerás felvételeken összesen hét bicikli vázában, illetve kerékagyában látható forró pont, ez a működő motor jelenlétén kívül mással nem magyarázható. A leleplezett versenyzők személyét nem fedték fel.

Nem sokat kellett várni az első tényleges lebukásra sem. Idén februárban a 19 éves csillag, a belga Femke van den Driessche biciklijében találtak motort a belgiumi Zolderben rendezett ciklokrossz-világbajnokságon (a ciklokrossz az országúti kerékpár és mountain bike házasítása). Van der Driessche favorit létére technikai problémák miatt kiállni kényszerült a versenyből. Szemtanúk szerint elektromos vezetékek kandikáltak ki a biciklijéből. Ezután megvizsgálták az egyik kerékpárját, és megtalálták benne a motort.

Van der Driessche nem nagyon tudott mit mondani. Azzal próbálkozott, hogy a kérdéses bicikli, bár ugyanolyan, mint az övé, mégsem az övé, hanem egy barátjáé. Az ellenőrök nem hittek neki, ötéves eltiltásra ítélték: a doppingvétségek büntetéséhez képest ez hallatlanul szigorú szankció. Ezenkívül vissza kell fizetnie az összes pénznyereményét, és az érmeket is vissza kell adnia. Kérdés, hogy mi indokolta ezt a példátlanul nagy büntetést. Az UCI példát akart statuálni, holott egyáltalán nem egyértelmű, hogy a technikai csalás miért elítélendőbb, mint a doppingolás.

Mindez ingyenreklám a felhasznált motornak, a Vivax Assistnak. A gyártó persze visszautasítja, hogy ők csalóeszközt gyártanak, szerintük a motort hobbibiciklistáknak árulják, és nem akarják, hogy versenyen is használják. A szerkezet egyébként könnyűszerrel elfér a váz csövében, és akkumulátorral együtt sem nyom többet két kilónál. Az első lánckerék által rejtetten kapcsolódik a pedál által meghajtott tengelyhez, és egy töltéssel fél órán keresztül 110 watt pluszteljesítményt szolgáltat. Bekapcsolni a kormányra szerelhető (és szükség esetén akár a bandázs alá rejthető) vezeték nélküli gombbal lehet. Ára kilencszázezer forint körül van.

A jelenleg is folyó Tour de France-on mindenki érezhetően azt várja, hogy mikor bukik le egy igazi világsztár rejtett motorral. Ehhez az UCI fogadkozása szerint minden technikai feltétel adott. A versenyen összesen négyezerszer vizsgálják majd meg a kerékpárokat, így egy versenyző sem bújhat ki az átvilágítás alól. Két módon is ellenőrzik a bicikliket. Egyrészt hőkamerákkal, amelyeket titkos pontokon állítanak fel az út szélén, illetve a mezőnyt kísérő motorosok is magukkal vihetik őket. Másrészt a reptéri fémkereső kapuk elvén működő mágneses szkenner segítségével. Ezek előnye, hogy még kikapcsolt állapotban is felismerik a motort, illetve az akkut. A profi versenybiciklik ugyanis nem fémből, hanem szénszálas anyagból vannak. Brian Cookson, az UCI elnöke harciasan így nyilatkozott: „Az év elejétől kezdve azt az egyértelmű üzenetet küldjük mindazoknak az őrülteknek, akik így próbálnak csalni, hogy nincs hova bújniuk. A preparált biciklit a technológiánkkal gyerekjáték kiszűrni.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.