Az utazás egyelőre ingyenes, és csak néhány megállóban lehet ki- és beszállni azoknak, akiket a cég kiválasztott a jelentkezők közül. Szingapúrra a kellő anyagi háttér mellett azért is esett az alapítók választása, mert kifogástalan az infrastruktúra, és a sofőrök is hajlamosak betartani a közlekedési szabályokat. A városnyi szigetországban hatalmas gondot jelent az autók nagy, 900 ezres száma. A Nutonomy vezetői szerint ha elterjednének az autonóm működésű taxik, akkor akár harmadára is csökkenthető lenne a gépkocsik mennyisége, ami egyúttal keskenyebb utakat és kisebb parkolóházakat jelentene.
A taxisoknál még jobban kell félniük a kamionsofőröknek. Nemrég számoltunk be arról, hogy lezajlott a félautonóm teherautók első, határokon átívelő európai tesztje. Több országból is vezeték nélküli kapcsolaton keresztül kommunikáló kamionokból álló karavánok indultak Rotterdamba. Bár még minden járműben ült sofőr, a sebességet az első kocsi vezetője határozta meg. A mögötte lévő teherautók azonnal átvették az első gyorsítását és fékezését (a kanyarodást egyelőre nem). Ily módon sokkal kisebb követési távolságot kellett tartaniuk a baleset veszélye nélkül. Kevesebb helyet foglaltak el az úton, és jobban érvényesült a szélárnyék jelensége, így kevesebb üzemanyagot használtak a kocsik. Minden a költségcsökkentés irányába mutat. Ha pedig beválik a technológia, nem nehéz kitalálni, hogy mi lesz a kiadások lefaragásának következő lépése: szükségtelenné válik a kamionsofőrök jelentős része.
De ne higgyük, hogy csak a fizikai munkások állásait vehetik át az egészen közeli jövőben a gépek. Valójában a szellemi foglalkozásokban dolgozók – mint a BBC riportjában szereplő újságírók – rutinműveletei is egészen jól algoritmizálhatók ma már. Sok kísérletben kiderült, hogy a komputerek legalább olyan jól tudnak hivatalos iratokat, szerződéseket fogalmazni, házakat tervezni, az iskolai dolgozatban feladott fogalmazást javítani, sőt a gyógyászatban diagnosztizálni, mint az emberek.
Utóbbi szakmában különösen nehéz az orvosoknak lépést tartaniuk a szakirodalom féktelen bővülésével. Minden negyvenedik másodpercben megjelenik egy újabb tudományos közlemény. Ha ezeknek csak a két százaléka fontos az orvos számára – hoz példát a Quartz –, akkor is egész életét a cikkek olvasásával tölthetné. Az oktatás sok más területén is közreműködhetnek a számítógépek – felfogás kérdése, hogy az emberek javára vagy éppen a korábbi óraadók kárára. Bár nem sokan tekintik az online egyetemi kurzusokat robotizáltnak, ha belegondolunk, az internetes tananyagok már jó ideje átvették a korábban a tanár munkáját igénylő feladatokat. A Harvard Egyetem online kurzusaira egy év alatt többen jelentkeztek, mint ahányan fizikailag is az egyetemre jártak az intézmény eddigi fennállása során összesen.
– A XVI. század óta bekövetkező bármilyen komolyabb technológiai változás nem érintette radikális mértékben a foglalkoztatást, annak szintje többé-kevésbé állandó maradt, és ez valószínűleg a robotizációval sem fog megváltozni – mondta a Magyar Nemzet Magazinnak Köllő János, az MTA Közgazdaság-tudományi Intézetében munkaerőpiaci elemzésekkel foglalkozó kutató. Szerinte is elsősorban az ipari szakmunkásréteget érinti majd nagy számban a robotizáció, de egy tavaly publikált, 17 országra kiterjedő kutatás előrejelzései alapján például a könyvelés, a pénzügyi szolgáltatások, az alkalmazott kutatások vagy az oktatás is érintett lesz.
– Az említett tanulmány végkövetkeztetése ugyanakkor az, hogy a robotikának összességében pozitívak lesznek a hatásai – mondta Köllő János. – Más kérdés, hogy akinek a munkáját érinti a tendencia, tud-e vagy akar-e alkalmazkodni. Például nem hiszem, hogy egy, az önjáró autók elterjedése miatt munkáját veszített taxisofőr idősgondozónak vagy szociális munkásnak szívesen elmenne, márpedig a nem diplomás munkavállalók számára ezekben a szektorokban várható jelentősebb munkaerőpiaci igénybővülés a jövőben – fogalmaz. A kutató szerint egyértelmű, hogy az új helyzet minél szélesebb körű ismereteket, tanulóképességet kíván, emiatt az oktatási, szakképzési rendszert is efelé kellene fejleszteni – ehhez képest a magyar kormány által bevezetett szakképzési reformok éppen a szűkítés, a korai specializáció irányába mutatnak, amivel sok fiatal előtt zárulhatnak be az alkalmazkodás lehetőségei. Attól ugyanakkor nem tart Köllő János, hogy az utóbbi években Magyarországra települt nagy autógyárakban tömegesen veszíthetik el a dolgozók munkájukat a közeljövőben a robotizáció miatt, egyszerűen azért, mert a Mercedes, az Audi vagy a Suzuki már eleve magas szintű technológiát hozott magával.
– A robotok nem veszik el tömegesen az emberek munkahelyét, hanem a foglalkoztatottság szerkezetén változtatnak. Egy német tanulmány szerint minden egyes „robotalkalmazott” három másik emberi munkaerő felvételét vonja maga után – érvel Szilvási Krisztina, az ABB iparirobot-gyártó marketingkommunikációs menedzsere. – A tanulmány szerint a német autóiparban 2010 és 2013 között foglalkoztatottak száma több mint hét százalékkal nőtt, miközben a tízezer alkalmazottra jutó 1100 robot az adott iparágban valaha regisztrált legmagasabb adat volt.
Az okfejtés szerint a robotok révén kialakuló hatékonyságnövekedés és költségcsökkennés – összességében a vállalat termelékenységének növekedése – több munkavállaló felvételét teheti szükségessé olyan területeken, amelyeket csak emberek képesek ellátni, és bővülhet a beszállítói szféra is. A jövőben ezért még keresettebbé válnak a szoftverfejlesztés vagy a mechatronika területén dolgozók, hiszen a robotok tervezése, működtetése és karbantartása megfelelő tudást igényel. Másrészről viszont sok más tanulmány éppen azt mutatja ki, hogy bár létrejönnek új munkahelyek, de helyettük sokkal több szűnik meg. Emellett a robotizáció a gazdaságnak éppen azon területeit érinti, amelyek a legérzékenyebbek a jövőbeli válságokra (lásd autóipar). Így a robotfenntartóvá átképzett emberek a következő recesszió idején ugyanolyan kiszolgáltatottá válhatnak, mint korábbi munkakörükben voltak.
De nem minden ipari robot helyettesíti az ember munkáját. Vannak úgynevezett együttműködő robotok, amelyek segítik azt.
– Az együttműködő robotok gyakran egy gyártósoron vagy akár egy asztalnál dolgoznak együtt a humán munkatársakkal, ilyen például YuMi, az ABB kétkarú ipari robotja. Például egy mobiltelefon összeszerelésénél az akkumulátort be tudja helyezni egy dolgozó, de a kamerát már sokkal nagyobb precizitással illeszti be egy robot a telefonba – folytatja Szilvási Krisztina. – A robotok eddig védőkerítéssel körülvett különösen veszélyes berendezésnek minősültek, most viszont emberi alkalmazottakkal közösen, egy munkatérben végeznek feladatokat.
Ha azt gondoljuk, hogy e munkaerőpiaci trendek csak Japánt, Dél-Koreát, esetleg Németországot érintik, nagyon tévedünk. Tíz évvel ezelőtt nyolcszáz robot üzemelt hazánkban, 2014-re ez a szám megötszöröződött. Ebben nagy szerepe volt az Audi és a Mercedes már említett beruházásainak, hiszen az autóipar klasszikusan a legrobotizáltabb iparág.
Pogátsa Zoltán a robotizációval kapcsolatban egy The Economist-cikket idézett kérdésünkre, amely „bemutatta, hogy időről időre felvetődik ez a tézis – mármint hogy tömegesen veszítik majd el az emberek a munkájukat –, majd elhal, majd ismét előkerül”. A közgazdász azt mondta, „így megy ez a tizenkilencedik század, a géprombolók kora óta. Marx még elméletet is csinált belőle, amely látványosan nem jött be. Azóta vagy húsz igen jelentős innovációs hullám volt: elektromosság, Otto-motor, repülés, műanyagok, csipek, nukleáris energia, internet, GSM, hogy csak párat említsek.” Ha igaz lenne a tézis, akkor „ma már szinte senkinek nem lenne munkája”. Ehelyett „azt látjuk, hogy a foglalkoztatási ráta körülbelül akkora, mint Marx idejében”. „Az új technológia egyes munkahelyeket feleslegessé tesz, másokat viszont létrehoz. Nem kell már írógépszerelő, de kell rendszergazda, majd app designer” – mondta a közgazdász.
Azért, bármennyire nem látszanak még a folyamat konkrét következményei a maguk teljességében, próbáljunk optimisták maradni: Erik Brynjolfsson robotizációról szóló könyvében (Második gépkorszak) azt írja, sokkal szebb, boldogabb korba is juthatunk, magasabb szintű szolgáltatásokkal, jobb infrastruktúrával, biztonságosabb közlekedéssel (nemrég a Newsweek az említett Teslák kapcsán írta, hogy „bármennyire is fáj, a közlekedés túl veszélyes dolog, hogy az emberekre bízzuk a vezetést”), ehhez „mindössze” innovatívnak, tanulékonynak, állandóan fejlődésre késznek kell lennünk. Kérdés, sikerülhet-e ez mindannyiunknak.
Akár átveszi az ember munkáját, akár csak kiegészíti, elsőrangú fontosságú, hogy a robot hatékonyan tudjon együttműködni velünk. Hogy ez pontosan milyen viselkedésformákat igényel a géptől, azt nem is olyan könnyű meghatározni. Van azonban egy állatfaj, amelyik sok tízezer éven keresztül tanulta a közöttünk való életet. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) etológusai szerint ezért a robotmérnökök sokat tanulhatnak a kutyától. A kutya viselkedésének alapvető jellegzetességei ugyanis beépíthetők a gépek algoritmusaiba.
– Két fontos feltételnek kell megfelelnie egy robotnak, hogy hatékonyan tudjon működni az emberek között. Az első, hogy a rábízott feladatot el kell tudnia végezni. Ez nem olyan magától értetődő, hiszen ma a robotok számára sokszor még az emberi szempontból legegyszerűbb feladatok is megoldhatatlannak tűnnek. Milyen jó lenne egy utcai takarító robot. Sajnos azonban a sokféle szemét feltakarítása, a mai utcaszerkezet, a közlekedés, a jövő-menő gyalogosok túl összetett problémát jelentenek egy robot számára – mondja Miklósi Ádám egyetemi tanár, az ELTE etológia tanszékének vezetője. – A másik feltétel a szociális kompetencia, azaz a robotnak fel kell tudnia ismerni, hogy az adott szociális szituáció milyen viselkedést kíván a részéről. Egy utcai takarító robotnak képesnek kell lennie, hogy megfelelő távolságból kikerülje a mellette elhaladó embereket vagy éppen a sétáltatott kutyákat. Egy közértben dolgozó robotnak például figyelembe kellene vennie, hogy egy gyerek vagy idős ember kér tőle segítséget.
Miklósi Ádám szerint a robotok biztos nem csökkentik összességében az emberek munkaerőpiaci lehetőségeit, de – ahogy mindig is – a piac folyamatosan átalakul. A robotok megjelenésével egyes szakmák valóban eltűnhetnek, de ez legalább tíz-tizenöt éves folyamat lesz, és így van idő felkészülni. Abból sem lett felfordulás, hogy már nincs szükség telefonközpontos kisasszonyokra, mert a telefonhálózat automatikusan működik. Sokkal több szakember kell viszont, aki ért a robotokhoz. Ma ez a szakma még csak kialakulóban van, itthon pedig kifejezetten hiányoznak az ilyen szakemberek. Persze kérdés, hogy az alacsony képzettséget igénylő munkájukat a robotok miatt elveszítő emberek képesek lesznek-e programozóként, mérnökként visszatérni a munka világába.
– Leginkább olyan szakmákban várható a robotok térnyerése, ahol nem kell sokat mozogni, és az elvárt mozgássorok egyszerűek. Szupermarketekben a pénztáros szerepét átvehetnék, de már vannak olyan megoldások, ahol a vevő egyedül intézi a fizetést, és robot sem kell hozzá. Sokan próbálkoznak a kórházi robotokkal, amelyek különböző tárgyak szállításában segítenek. Éttermieket is próbálnak fejleszteni, de még messze vannak attól, hogy egy igazi pincér munkáját átvegyék – folytatja a kutató. – Egyelőre nem kell attól félni, hogy a gépek az emberek között tudnának hatékonyan munkát végezni. A technológia még nem érte el a szükséges fejlettségi fokot. Fontos lenne, hogy a műszaki fejlesztések mellett viselkedéskutatók, különösen etológusok is bekapcsolódjanak ebbe a munkába, mert csak így lehet megvalósítani a megfelelően kialakított szociális robotokat.