Sarkozy: paprikajancsi és papírkutya

Ígérhet-e mást Sarkozy, mint vért, verítéket és könnyeket? A legnehezebb ellenfél saját táborában vár rá.

György Zsombor
2016. 09. 10. 12:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Frappáns francia rajz kering a közösségi térben. A skicc ugyanazt a jelenetet ábrázolja 1966-ból és 2016-ból, néhány, nem elhanyagolható különbséggel. A bal oldali, békebeli képen egy nő fedetlen mellel áll a tengerparton, egy régi vágású, funes-i figurájú rendőr pöröl vele vicces kerek sapkájában, arra szólítva fel a hölgyet, hogy öltözzön fel. Aztán elzúgott a szexuális forradalom és sok minden más is a párizsi utcákon és a nizzai plázsokon, ötven év múltán burkiniba öltözött nő és felfegyverzett rohamrendőr között zajlik a vita. Ám a felszólítás ma már úgy hangzik: vetkőzzön, Madame!

Biztonság mindenekelőtt – ez ma az új jelszó Európában, kérdés, tényleg a burkinis nőktől kell-e megvédeni a Riviéra népét, avagy nincs szó többről, mint szimbolikus küzdelemről. Vagyis arról, hogy a szekularizált kontinensen nincs helye a nők elnyomásának (nagy ruhákba csavarásának), és különben is: a kormányok urai a helyzetnek, odacsapnak, rendelkeznek, tematizálják a közbeszédet. Aztán adódik az újabb kérdés: ezek az asszonyok valóban le akarják dobni a csadort vagy a strandra tervezett burkinit? És a lakosság többsége valóban elhiszi a hagyományos pártrendszerből érkező bal- és jobboldali kormányoknak, hogy látszatintézkedéseik bármit is érnek?

Megannyi kérdés, amelyeket alighanem sehol máshol nem tesznek fel többször, mint Franciaországban.

Míg tart az olimpia, hallgatnak a fegyverek. Nicolas Sarkozy, tiszteletben tartva a régi szabályt, a sportesemény zárónapja után jelentette be, hogy elindítja kampányát, és harcba száll, hogy ismét ő lehessen az állam feje. Illetve először is azért, hogy a tucatnyi jelölt közül a jobboldal őt küldje 2017-ben a döntő ütközetre, az elnökválasztásra. A 2015. márciusi, a jobboldal számára sikert hozó helyhatósági megmérettetés óta tényként kezelte mindenki Sarkozy visszatérését a politikába, csak a startpisztoly eldördülésére kellett mostanáig várni.

Az elmúlt egy-két év rendkívüli kihívások elé állította Franciaországot, három brutális terrortámadás történt, egy papnak elvágták a torkát. Diáktüntetések, a munkajogok tervezett nyirbálása miatt tartott sztrájkok és erőszakba torkollott megmozdulások zajlottak szinte egymást érve. A foci-Eb-ről nem is beszélve. A legújabb kori francia történelemben a fordulópontot mégsem 2015–2016 hozta el egyértelműen, a mostani időszak drámája inkább következménye, kicsúcsosodása mindannak, ami eddig válságjelként mutatkozott. Ha már fordulópont: érdemes visszatekinteni az időben 2005-ig, a nagy külvárosi zavargások idejéig – amely időszak Sarkozy személyét illetően is fontos periódus.

Ha azt a kérdést tennénk fel, vajon levonta-e Franciaország az akkori eseményekből a tanulságot, viszonylag könnyen rávághatnánk, hogy nem, illetve alig. A már-már polgárháborús állapotoknak annak idején a helyszínen lehettünk tanúi, számos tűzesetet, csetepatét láttunk közelről, elég volt ehhez a szirénázó rendőröket vagy tűzoltókat követni a saint-denis-i és aulnay-sous-bois-i éjszakában. Előfordult, hogy a zavargásban részt vevők kiszúrtak, autóikkal üldözni kezdtek minket, szerencsénkre egyszer sem fordultunk zsákutcába. Csak emlékeztetőül: a mintegy három héten át zajló bűncselekmény-sorozatban százharminc hatósági személy sérült meg, közel kilencezer autó égett ki, összesen mintegy kétszázmillió eurónyi kár keletkezett. A történtek előzménye, hogy az igazoltató rendőrök elől menekülve két észak-afrikai származású fiatal egy trafóházban próbált rejtekhelyet találni, ám ott halálos áramütés érte őket.

Az országon belüli gazdasági és főleg civilizációs szakadékok azóta csak mélyültek, a társadalom még több szereplője vált sérültté. A 2012 óta elnöklő Francois Hollande mindig is kerülte a markáns állásfoglalást, s az elmúlt öt évben egyértelművé vált: nem ő lesz az az államférfi, aki fordít egyet a történelem kerekén. Ez nem csoda: a szocialista párton belüli előremasírozásakor is inkább a nála sokáig jóval kedveltebb és karakteresebb Ségolene Royal (akkori) élettársaként ismerték, semmint saját jogán.

A határozottság és a kreativitás most, a migránsválság idején is hiányzott. Igaz ugyan, hogy a kvótarendszernek nem feltétlen híve a baloldali kormány, de harmincezer fő befogadását mégiscsak vállalták. Ez humanitárius szempontból értékelendő, ám aligha felelős lépés annak tudatában, hogy Párizs közben képtelen volt kijelölni az integráció új útjait, elhitetni a lakossággal, hogy a régi idők hibáit nem követik el újra. A migráció és a terrorizmus fogalmának összekapcsolásától hosszú időn át ódzkodott az európai bal- és balliberális oldal, bár azt Hollande a nyár közepén végre legalább kimondta, hogy „egész Franciaországot az iszlám terrorizmus fenyegeti”.

Sarkozy jó ideje puhánysággal vádolja a baloldalt és annak vezetőjét, rendre azt érzékelteti – nem is ok nélkül –, hogy riválisait megbénította az országot ért erőszak. Nem titok, a volt elnök kemény szavaival a szélsőjobb felé is nyit, pontosabban próbál szavazókat elhalászni Marine Le Pentől, akinek azonban nem kell akkora vereségtől tartania, mint édesapjának 2002-ben – aki akkor 82:18 arányban kapott ki Jacques Chiractól. (Utóbbi mellé álltak a második fordulóban Lionel Jospin szocialista jelölt támogatói is, hogy így gátolják meg a szélsőjobb megerősödését.)

Kétezer-ötben Sarkozy, akkor még belügyminiszterként, kivívta a jogvédők és a baloldal haragját, amikor a zavargásokban részt vevőket csőcseléknek nevezte – pedig végső soron nem tett mást, mint mert egy nem is túl kemény szót használni azokra a külvárosi elemekre, akik egyéb barbár tettek mellett rágyújtották a helyi buszt az utasokra. Köztük egy épphogy csak megmenekülő mozgáskorlátozottra.

Franciaországban, szemben például az Egyesült Államokkal, nem írnak le egy politikust azért, mert egyszer alulmaradt a választáson. Az elemzők kommentárjai szerint Sarkozyt nem is korábbi vereségével szembesíti majd a kampány további szakaszában a közvélemény, és nem is a Nemzeti Front egyértelmű elnökjelöltje, Marine Le Pen vagy maga Hollande a legfőbb ellenfele. (Már ha utóbbi egyáltalán elindul.) Sokkal kínosabb lehet számára a 2012-es kampányfinanszírozási botrány és az a tény, hogy kiesett a „jobboldal első embere” szerepből. (Sarkozyt bíróság elé állítaná a párizsi ügyészség, mivel többet költöttek a megengedettnél – igaz, a kiadások felett egy külsős cég rendelkezett, elvben nem maga a jelölt.) A felmérések azt mutatják, továbbra is egykori külügyminisztere, a hetvenegy éves veterán, Alain Juppé esélyei a legjobbak. Utóbbi – Bordeaux jelenlegi polgármestere – a nyugodt erő képviselője, a remény fogalmát állítja politikája középpontjába, maga által is elismerten kompromisszumokat keres a nem szélsőséges megoldások között. Sarkozy szerint ezek félmegoldások. Juppé augusztus végén 55:45 arányban vezetett a volt államfő előtt, igaz, a különbség csökkent, mióta Sarko is begyújtotta a rakétákat. Kétségtelen, a félelmek és a válsághelyzet – ne adj’ isten egy újabb merénylet – politikailag utóbbinak kedveznek.

Máskülönben maradnak a szintúgy égető és a szakszervezetek által magas hőfokon tartott témák – a munkavállalók elbocsátási feltételeinek lazítása és a munkaidő növelése –, amelyeket a kormány épp a tíz százalék körüli munkanélküliség csökkentése érdekében vezetne be.

A meccs a baloldalon sem lefutott: miközben Hollande elnök népszerűségi mutatója a különböző felmérések szerint 12 és 16 százalék között mozog, színre lépett korábbi gazdasági minisztere, a fiatal és népszerű Emmanuel Macron, aki a jelöltállítási folyamatban borsot törhet egykori főnöke orra alá. Kérdés persze, hogy a régi vágású szocik mit szólnak piacbarát politikájához.

Gyakran mondják, némileg igazságtalanul, hogy a franciáknak soha semmi sem jó, csak a petrezselymes csiga, és az elmúlt nehéz hónapok valóban széles körű kiábrándultságot eredményeztek a teljes palettán. Hiába utálják sokan Hollande-ot, a lakosság több mint fele szerint a republikánus oldal sem képes nála jobb jelöltet állítani.

Ami pedig a szimbolikussá vált és a kampányt is meghatározó burkinivitát illeti, jelenleg kusza a szabályozás, ezen Sarkozy alkotmánymódosítással szeretne változtatni – a tiltás érdekében. Szerinte az az alapvető kérdés, hogy „a társadalom alkalmazkodik-e a joghoz, vagy pedig a jogot kell adaptálni a társadalomhoz”. Mint fogalmazott, a burkini „a szélsőséges, politikai iszlám provokációja, ami a köztársaság ellenállási képességét teszi próbára”. Meglehet, az élet ennél kicsit bonyolultabb. A valódi biztonsági intézkedések pedig úgysem a strandon, hanem a hírszerzés mezején történnek, a színfalak mögött. Addig jó, ameddig ott is maradnak.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.