Ugyan kinek ne lenne ismerős az élmény: balatoni bolt, amelyben retró díszletek közt, falnyi polcokon kínálják a Piros Aranyat, másik falnyin a mustárt (egyfélét, természetesen), a húspultban fáradt zalai figyel, mindenből csak egyféle márka szerepel a kínálatban, és abból is általában a legsilányabb. Mindenki járhatott ilyen üzletben Magyarországon. Nem, most nem ifjúkorunk legszebb nyarára gondolunk, hanem az ideire. Néhány éve ellepték a Balaton környékét a Coop üzletek, amelyeknek finoman szólva nem erényük a választék (2012-ben a CBA 48, a Coop 62 Profi és Match üzletet vett meg). Arra, hogy itt vaníliarudat, jó minőségű kakaóport, minőségi tonhalat vagy a legalapvetőbb fűszereken kívül bármi extrábbat lehessen kapni, általában esélyünk sincs. A zöldségesládákban gyakran rohadt hagymát találunk, a gyümölcskínálat sokszor a nyár közepén is hervasztó, nem beszélve a húspultról, amelynek már csak azért sem igen megy senki a közelébe, mert a kongó üzletbe csak viszonylag ritkán tér be vevő. Ha hirtelen, nagyon kell valami. Vagy ha nincs autó, amellyel elérhetővé válna egy diszkont vagy hipermarket valamelyik közeli nagyobb településen. Csak azt nem értjük: miért csodálkozik most bárki a híren, hogy minden állami segítség ellenére sorra bezárnak ezek az üzletek?
Az okok persze ennél kicsit összetettebbek, de végső soron a vevők döntenek, és azt kell mondanunk: megalapozottan. A Coop mellett másik két hazai üzletlánc, a Reál és a CBA is nagy területet vesztett az elmúlt időszakban. Összesen majd ötszáz bolttal zsugorodott a hálózatuk, a legnagyobb veszteséget a CBA szenvedte el, amelynek ma 271 áruházzal van kevesebbje, mint három évvel ezelőtt, míg a Coop 220 bolttal lett karcsúbb. A magyar üzletláncok visszaesésével párhuzamosan – a kormány minden intézkedése ellenére – gyarapodtak a német diszkontok, amelyek 2013 és 2015 között összesen 26 boltot nyitottak. (Ezek több mint a felét a legutoljára piacra lépett Aldi jegyzi.)
Tudvalevő, az állami döntéshozók a 2015. március 15-én életbe lépett vasárnapi boltzártól éppúgy a hazai üzletláncok megerősödését remélték, mint a plázastoptól (2014 végéig a háromszáz, 2015-től a négyszáz négyzetméternél nagyobb áruházak építése vált tilossá), amely végül azt eredményezte, hogy az Aldi és a Lidl – a már meglévő üzleteket felvásárolva – megjelent a belvárosi terepen, ezzel is tovább gyengítve magyar konkurenseit.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!