„Világsztár. Arcát, mosolyát, egy-egy jellegzetes mozdulatát a földkerekségen száz- és százmilliók ismerik. Egy ember, aki most, a televíziók korában időről időre bekopoghat hozzánk, elég a televíziók gombját megnyomnunk. Tony Curtis százhúsz film hőse, kicsit fogalom, kicsit bálvány, nem haragszik érte, hogy a csodálók számára már talán nem is húsból és vérből való ember. Több. Színész” – fogalmaz az 1988-as látogatás apropóján a megyei napilap.
„Szülei emlékét jött keresni és felidézni. Az akkori tanácsháza szinte valamennyi dolgozója felsorakozott a nagy vendég fogadására. Előállt a négylovas hintó, s az ujjongó tömeg ovációja közepette a kocsis mellől, a bakról integetett hódolóinak. Két hölgy is volt a társaságában, akik a hátsó ülésen foglaltak helyet. Az egyik a felesége, a másik a lánya, Jamie Lee Curtis, aki szintén színész volt. A fogat a Szatmári Múzeum udvarára fordult be, ahol aztán volt cigányzene, tánc, no meg ebédre jó nehéz sólet, amely azért nem fogyott el teljesen. De még csak nem is ezért a nagy felhajtásért érkezett ide a világhírű művész, hanem azért, amit aztán a Szatmári Múzeum vendégkönyvébe írt, miszerint keresi apja lábnyomát a mátészalkai utcán. Az apai ház ott volt a Kossuth utca végén. A zsinagógába Tony Curtis már csak egyedül akart belépni. Azt is kérte, hogy este, amikor már kihaltak az utcák, hadd bolyongjon kicsit a városban. Sokáig tartotta magát a hír, hogy egy zsák pénzt is hozott, s abból újítják majd fel a roskadozó zsinagógát. Ezután járt még néhányszor Magyarországon, de Mátészalkára többé már nem jutott el” – olvasható Pénzes Ottó tanár visszaemlékezésében.
Egy helyi értelmiségi, Nyéki Károly helytörténész kutatásaiban derült fény Zukor Adolf személyére, aki 1873-ban a Zemplén vármegyei Ricsén született, az USA-ban producer, majd a világhírű filmgyártó vállalat, a Paramount Pictures Corporation elnöke lett – tudom meg Cservenyák Lászlótól. Zukor szülei szatócsüzletet vezettek egy bodrogközi faluban, ahol az iskola mellett ő is segédkezett. A négy elemit Mátészalkán végezte, a városban sorkosztos volt, tehát mindennap egy másik zsidó családnál étkezett. Szüleit korán elveszítette, így az árvaságra jutott fiú tizenöt évesen elhatározta, hogy szerencsét próbál a nagyvilágban. Nyelvtudás nélkül, kabátujjába bevarrt huszonöt dollárral érkezett meg Amerikába. Mindenféle munkát elvállalt, majd New Yorkban és Chicagóban a szőrmeszakmában, prémkereskedők boltjában dolgozott, majd felhasználva ott szerzett tapasztalatait önálló szűcsműhelyt nyitott – ismerteti a múzeum igazgatója.
Zukor Adolf mozifilmet húszéves korában látott először, de azonnal felismerte benne a jó üzlet lehetőségét. 1904-ben betársult a későbbi filmszínház kezdetleges elődjének számító filléres bódéba, ahol néhány perces mozidarabokat vetítettek. Aztán a későbbi mozikirállyal, Marcus Loewvel szövetkezve mozihálózat-társaságot épített ki. Los Angeles külvárosában, Hollywoodban – egy narancsfarm gazdasági épületét kibérelve – rendezte be az első stúdiót, majd 1916-ban egyesült Jesse L. Lasky játékfilmgyártó vállalatával, és később bekebelezte a forgalmazással foglalkozó Paramount Picturest. Így jött létre Zukor Adolf elnökletével a Paramount Pictures Corporation. Olyan nagy sikerű alkotások kerültek ki innen, mint a Love Story, A keresztapa, a Travolta-filmek és a Star Trek.
Zukor Adolf 1949-ben életművéért Oscar-díjat kapott. Századik születésnapját világraszóló külsőségek között ünnepelték meg. 103 évesen, Hollywood örökös elnökeként hunyt el.
– Visszajött valaha ide?
– Nem, de ő sem felejtkezett meg Mátészalkáról. Amikor filmcézárként Budapesten járt, egykori tanítóját, Rosenberg tanító urat Budapestre vitette, és megkérdezte, hogy miben segíthet neki. A tanító a lánya házasításához kért segítséget, így Zukor nászajándékba adott egy nagyobb összeget, amelyből ház épült.
Igazán szíven üt, amit a Szatmári Múzeumból kifordulva a történelmi főutcán, a Kossuthon látok. Merthogy különféle fejlesztési elképzelések és pályázatok alapján a mátészalkaiak itt – a „fény főutcájában” található, elsőként villanyvilágítással ellátott házban – fényinstallációs elektrotechnikai kiállítást szeretnének létrehozni, a Zukor Adolf-féle házban filmtörténeti múzeumot és romkocsmát, arrébb pedig Tony Curtis-emlékházat és kávézót.
Hisznek a pompás tervek megvalósításában, és valószínű, hogy mindez valóban csak idő és pénz kérdése. Ugyanakkor a ház, amelyben először valósult meg a villanyvilágítás, lakatlan állapotában egyelőre siralmas állapotban van. Belebotlok egy valaha moziként működő épületbe. Ajtaját lakat őrzi, bevert ablakain behajolva pedig a vélhetően utolsóként itt játszott film, az Eddie Murphy főszereplésével forgatott A szentfazék plakátját látom. Testvérek között is legalább tizenöt éve zárva az intézmény. A zsinagóga épülete ezzel szemben igencsak rendben van. Falán két emléktábla. Az egyik Zukor Adolfé, a másik Tony Curtisé. Előttük közmunkások sepregetnek, majd sietve szétrebbennek, ahogy a fényképezőmért nyúlok.
Az egyik közmunkás, Sebők Gusztáv elmondja, hogy az apja is a fekete vonattal közlekedve betont kevert fővárosi építkezéseken, ám ma már a „cigányság el van kényelmesedve, és sok a léhűtő közöttük”. Megvallja, hogy elege van a „zöldség eltakarításából”, azaz a falevelek söprögetéséből, ezért Hollandiába készül, ahol több pénzért szeretne rózsaültetvényben kertészkedni.
Mátészalka utcáin sok az eladó ingatlan, a belvárosi rész üzletei váltakozó küllemű kirakatokkal rendelkeznek. Több ételbár üzemel, van, ahol már 780 forintért is kínálnak menüt. A zálogház bejáratánál nagy a sürgés-forgás. Benézek egy panelházban működő vállalkozáshoz is, a turkáló mellett infraszaunát és fénymásolót is működtet a tulajdonos. Kicsi a forgalom, mert sok egykori kuncsaftjuk már Angliában, Németországban dolgozik, vagy éppen Győr és Sopron környékére költözött, s onnan jár át ausztriai munkába.
A hatszáz forintos nyakláncok és a télikabátok mellett az egyik asztalkán két body builder külsejű férfi fényképét látom. Mivel azt hiszem, hogy egyikük Jean-Claude Van Damme, viccből megkérdem: ők is ide járnak?
„Igen – hallom a választ a helyet üzemeltető Marikától. – Nagy a hasonlóság, de ezek nagyecsedi fiatalemberek. A versenyeik előtt én festem le őket fitneszárnyalatra, azaz végzem el rajtuk az uv-mentes barnítást. Nyolc-tíz napig áll rajtuk a szín, ha jól kezelik.” A fiatalemberek egyébként biztonsági őrként dolgoznak, nyaranta pedig uborkaföldön keresik a pénzt, úgyhogy nem felfújt, erő nélküli izmokról van szó – teszi hozzá. „Azt tanácsoltam nekik, inkább hosszú ujjú, vékony ingben uborkázzanak a világversenyeik előtt. Béla legutóbb Franciaországban nyert, de úgy tudom, most nem egyezett meg a kiutazás anyagi finanszírozásáról klubjával, így itthon marad, és vissza is mondta a barnítást” – utal az élet fény- és árnyoldalaira Marika, aki végzettsége szerint egyébként óvónő, és ahogy búcsúzólag leszögezi, továbbra is annak tartja magát.
Fogadóóra után érkezem Hanusi Péter mátészalkai polgármesterhez (Fidesz–KDNP). Ez az első ciklusa, de a településvezetésben nagy a gyakorlata, hiszen előtte nyolc évig egy szomszédos falu elöljárója volt. Most járdafejlesztést kértek tőle, egy befektető pedig ipari parki terület iránt érdeklődött . Persze amúgy is fogadta volna, de a vállalkozó úgy döntött, hogy a fogadóórára jelentkezik be.
„Kezébe adtam a támogatási rendszerünket tartalmazó rendeletet. Nálunk ez nem ránézésre megy, hanem mindenki ki tudja számolni, hogy adott értékek esetén mire számíthat. Nyílt lapokkal játszunk. Van egy városfejlesztési csoportunk, tudjuk, hogy mit akarunk. Jelenleg tizenhat uniós pályázatunk vár elbírálásra.”
Mátészalka és a vonzáskörzetébe tartozó negyvenhárom település együtt lobbizik a közös célokért. Az országgyűlési képviselő irodája az önkormányzat épületében található.
„Fontos, hogy lesz-e közösség a városban. Igen, én is ugyanazt tapasztaltam Mátészalka megítéléséről, amit a múzeum igazgatója vagy bárki más. Ezért » a fény városa, Hollywood bölcsője« szlogent hitvallássá emeltük. Azon vagyunk, hogy a bélyeget levegyük, az itt élők önbecsülését helyre tegyük.”
Létrehozták a Mátészalka Kiváló Vállalkozója elismerést, bevezették a reggeli a polgármesterrel intézményét, növelték az önkormányzati rendezvények számát, és már évek óta megrendezik a Fényes napok elnevezésű programsorozatot, idén ennek apropóján tízezren vonultak fel fáklyával a kézben. Ez év nyarán itt állomásozott a Hollywood-emléktúra stábja, meghívták Rofusz Ferencet is, akinek Oscar-díját bárki a kezébe vehette. A várost tehát belengi a remény, hogy jó itt élni.
A polgármester szerint Mátészalka újabb szerencséje, hogy a hajdúszoboszlói gyógyvízzel azonos tulajdonságú víz van alatta. Ez sok reményre ad okot. Az idegenforgalmi fejlesztések alapja, hogy már nincs dohányfüstös fekete vonat; aki a városban járt, tudja, hogy Szatmár és Mátészalka különleges hely. Az itt élők pedig vendégszeretők, barátságosak és nyitottak.