A rendszerváltás óta eltelt időt eltéveszthetetlenül jelzi, hogy a magyar népességben ma már kisebbségbe kerültek azok, akik még a közoktatás keretein belül találkozhattak Majakovszkij Lenin című versével. A negyven alattiak már nyilván csak – sokak által perverznek látott – egyéni érdeklődéstől hajtva ismerkedhettek meg az orosz irodalom egyik gyöngyszemével, a náluk idősebbek viszont még irodalomkönyvükben olvashatták.
A misztériumból mindeddig kimaradók számára: Majakovszkij orosz költő, akinek futurista elhajlásait és öngyilkosságát a szovjet kultúrpolitika szerette elmismásolni, versében a szobája falán lógó Lenin-képpel beszélget a forradalmár irányításával lezajlott társadalmi változás eddigi eredményeiről – és hiányosságairól. A költő szavaiban érződik a kezdődő idegösszeomlás, de gondolatcsíráiból növelgetik majd fel a nála kíméletlenebbek és erősebb idegzetűek a személyi kultuszt: íme a vezér, aki lát engem, akinek még a pillantásából is erőt meríthetek.
Leninnel szemezni: természetes élethelyzet azon milliók vagy inkább milliárdok számára, akik a XX. századi szocializmusban nőttek fel vagy dolgoztak, és gyakran emelték tekintetüket a tanterem vagy iroda falán lógó, rokonszenvesnek ábrázolt férfira. „Száját harsány szó feszíti szét / bajusza mereven fölfele néz. / Homloka ráncában az emberiség, / hatalmas homlok, hatalmas ész” – mormolhatták magukban Majakovszkijjal. Vagy valami egészen mást is mormolhattak. De az 1980-as évek végéig csak magukban.
A proletárforradalom zseniálisnak vélt vezetőjének és indokolatlanul sokat citált gondolkodójának ábrázolásai állandó lakberendezési tárggyá, majd a dicstelen kor jelképévé, valamint egyszerre rémisztő és gusztustalan szuvenírré váltak, mint valami elharapható művérkapszulával felszerelt műanyag vámpírfogsor – ez volt Lenin elmúlt száz éve. Az egyik álnevén világhírűvé vált Vlagyimir Iljics Uljanov azonban nem csupán politikus volt, hanem a nevével fémjelzett korszak ikonikus figurája is, így a szocialista realizmus iránti jelenlegi növekvő érdeklődéssel a leniniana – azaz a Lenint ábrázoló képzőművészeti alkotások összessége – is új helyét keresi a művészettörténetben. A Finnországban található tamperei Werstas múzeum időszakos kiállítása a Lenin-művészetből tehát nem valami „komcsi nosztalgiaünnep”, hanem felhívás az újraértelmezésre. Az anyag pedig nem afféle Kelet-Európában szokásos „bontásból megmaradt” kollekció, hanem egy szintén tamperei múzeumnak, a világ egyetlen – legalábbis egyetlen nyugati – Lenin-múzeumának 1946 óta nagy gonddal összeszedegetett gyűjteménye.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!