A kilencvenegy éves Regina néninek beszélhetnek a tévés főzőműsorok szakácsai. Győzködhetik, hogy a csalánból készült szósz milyen finom és egészséges, a sváb asszony nem kívánja meg. Nem mintha válogatós lenne, már annyi csalánt evett, amennyi két embernek is elég lenne egész életére. Igaz, a Donyeck vidéki munkatáborban nem szószt, hanem levest főztek belőle, de az mindegy is. Aki három évig reggelire, ebédre és vacsorára is csalánt kap, az később nem keresi a lehetőséget, hogy szedhessen még egy tányérral.
Scherer Ferencnét húszéves korában, 1945. január elején vitték el kényszermunkára a Szovjetunióba 305 hajósi sváb társával együtt. Ahogy ő mondja: bevagonírozták. A ma már ágyhoz kötött nő ironikusan csak paradicsomként emlegeti a Donyeck környéki bányát, ahol többnyire az volt a dolguk, hogy a férfiak által kicsákányozott szenet térden állva kihordják a tárnákból. Előfordult, hogy hanyatt feküdtek a szűk járatban, úgy adták tovább egymásnak a nehéz kosarakat. Az asszony szerint a szenet elszállító teherautók sofőrjei velük, a magyarkákkal szerettek a legjobban dolgozni, mert ők gyorsak voltak, és a körülményekhez képest a kedvük is jó volt. Parancsba adták, hogy nem lehetnek szomorúak. Jaska, a rájuk felügyelő orosz nem engedte, hogy sírjanak. Magyar, német, orosz dalokat kellett énekelniük, hogy jobb kedvre derítsék a többieket.
A munka alól az ünnepek sem jelentettek felmentést, bár olyankor magasabb fizetést kaptak.
– Bizony, még pénz is járt a munkáért, de arra már nem emlékszem, hogy mennyi – jegyzi meg Scherer Ferencné. Ezt aztán elkölthették, főleg élelmet, meggyet, kukoricapogácsát vettek belőle a közeli piacon. A férfiak közül néhányan inkább mahorkára, azaz dohányra költötték kevéske fizetésüket.
– Ez volt a legtöbb, amit vásárolhattak belőle, az összeg ugyanis annyira alacsony volt, hogy csak több hónapos munkával kerestek meg egy pakli dohányra valót. A pénznek gyakorlatilag nem volt értéke, mert alig volt áru a boltokban, csak a kolhozpiacon, illetve a feketepiacon lehetett némi élelemhez jutni – mondja Stark Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpontja Történettudományi Intézetének főmunkatársa.