Közben vendég érkezik, az egyesület régi ismerőse, aki hallgatva beszélgetésünket megjegyzi:
– Önök azt hihetik, mi teokráciát akarunk Lengyelországban. Nem erről van szó, de többet akarunk a világi államnál. Mert a lengyelek többsége keresztény, mégis régóta úgy érezzük, hogy az ország nem biztosítja számunkra értékeink védelmét.
Az ebéd utáni kávé mellett már kevés szó esik intronizációról, vallásról, de vendéglátóink búcsúzóul még a lelkünkre kötik: propagáljuk hazánkban is az ország felajánlását Jézusnak.
Nyolc éve még így nyilatkozott a püspöki kar: Krisztus lengyel királynak kikiáltása nem helyénvaló, szükségtelen, és nem egyezik a klérus véleményével. Néhány éve is az volt a hivatalos álláspont, hogy elég megnyitni a szíveket Krisztusnak, és neki szentelni az életünket a magánszférában. Ám 2016 elejétől az egyházi megszólalások egyre engedékenyebbek lettek az intronizáció témáját illetően.
Miért változott meg az egyház véleménye, és milyen társadalmi igény áll a mozgalom sikere mögött – többek között erről kérdeztem Krakkóban Artur Sporniakot, a tekintélyes és nagy múltú katolikus közéleti-kulturális hetilap, a Tygodnik Powszechny hitrovatának vezetőjét. Szerinte az egyház azért lett megengedőbb, hogy azzal is kifogja a szelet az egyre radikálisabb, a lengyelországi katolicizmus perifériáján hangoskodó mozgalmak vitorlájából. Közéjük tartoznak például az egyházi hierarchiából egy ideje már kiszorított Natanek atya lovagjai, akik számos vallási ünnepen és más tömegrendezvényen tűnnek fel jellegzetes vörös palástjukban, melynek hátulján hatalmas Krisztus-ábrázolás díszeleg. Ez a közeledés odáig vezetett, hogy kimondottan elismert teológusok, jó nevű és egyébként mérsékelt álláspontot képviselő püspökök is kezdtek odafigyelni az intronizációt követelők hangjára. Igaz, később kerülték nyilvános megszólalásaikban magának a fogalomnak a használatát.
Sporniak egyébként úgy látja, az intronizációs mozgalom nem képvisel akkora erőt, mint például a szélsőséges nézeteket valló, a kormány iránt erősen elkötelezett és kiterjedt médiabirodalommal rendelkező Tadeusz Rydzyk (Kaczyński elsők között köszönte meg neki a választási győzelem után a segítséget) mögött álló tömeg, viszont elszánt és hangos. Javarészt olyanokból szerveződött, akik – hasonlóan a jelenlegi kormánypárt szavazóbázisának gerincét alkotó lengyelekhez – mélységesen csalódtak a rendszerváltás utáni politikában, az elharapózó gyűlöletbeszédben, a politikai nyelv radikalizálódásában, és folyamatos értékválságként élik meg közéleti tapasztalataikat. A rendszerváltást levezénylők jó része nyugati kapcsolatokkal és gondolkodásmóddal rendelkezett, és kétségkívül egyfajta elitizmust képviselt, ami a társadalom meghatározó része számára visszatetsző. Számukra Rozalia Celakówna az ideális hős: egy tiszta jellem, aki a legdurvább szexuális tévelygők gyógyításának szentelte életét, és a Lengyelország sorsa és jövője iránti aggódás töltötte ki az életét.
Olyanokról van szó tehát, akik Lengyelországról vallási kategóriaként gondolkodnak. Ezzel kapcsolatban Sporniak arra is emlékeztet, hogy ennek jelentős hagyománya van az országban, amin nem is lehet csodálkozni, hiszen Lengyelország első, 1772-es felosztását követően a katolikus vallás nagyon hosszú ideig egyet jelentett a lengyelséggel. Az intronizáció támogatóinak körében sokan gondolják úgy: Lengyelország letért az isteni útról, Jézus királyságaként viszont érvényesülhet valamiféle garancia arra, hogy pozitív változások következnek be az országban.
Egyébként magában a lengyel egyházi katekizmusban is az áll: a politikai hatalom is Istentől ered – hívja fel ezzel kapcsolatban a figyelmet még egy szempontra a szerkesztő. Ahogy azt is kiemeli: hasonlóan a fátimai jelenésekhez, az egyháznak bizonyos szempontból kellemetlenek az ilyen helyzetek. A fátimai Lúcia például 2005-ben, idősen hunyt el, és addig folyamatosan azzal szembesítette az anyaszentegyházat, hogy nem vették komolyan a szavait, ezért következtek be sorban a háborúk. Ugyanez az érv Rozalia Celakówna kapcsán is előkerült már, és vallási értelemben hiába értelmetlenek és megalapozatlanok ezek a vádak, az embereket magukkal ragadják azok a személyiségek, akikről elterjedt: Isten szól közvetlenül hozzánk rajtuk keresztül. Holott elég lenne felütni a Bibliát, ha valaki Isten szavait keresi – teszi hozzá Sporniak.
– Egyik kedvenc íróm Márai Sándor – gazdagítja az amúgy sem szürke lengyel–magyar kulturális kapcsolatokat egy színárnyalattal a Gazeta Wyborcza országos politikai napilag krakkói regionális szerkesztőségének első embere, amikor az újságnak helyet adó modern üvegpalota tárgyalójában leülünk beszélgetni. Michał Olszewski azonban nemcsak a puszta irodalmi élvezet kedvéért forgatja mostanában a magyar író 1943-as naplóját, hanem a tanulságok és áthallások miatt is. Szerinte ugyanis ahogyan Márai leírja az akkori magyar kormány és a római katolikus egyház egyre szorosabb összefonódását, kísértetiesen emlékeztet arra, ami ma Lengyelországban történik.
Mondja mindezt olyan gyakorló katolikusként, aki nem tud mit kezdeni egyháza közéleti szerepvállalásával. Ahogy az intronizációs ünnepséggel sem, amely szerinte csak egyetlen, önmagában nem is annyira fontos epizódja annak a közeledésnek, amit ő az oltár és a trón szövetségeként ír le. És hogy milyen érdekek mozgatják ezt a szerinte egyre erősebb összeborulást? A kormányerő részéről mindenképpen annak nyilvánvalóvá tétele, hogy a párt soraiban mindenki jó katolikus, és hű fia-lánya az egyháznak. Lengyelországban egyébként is azzal kell számolni, hogy amennyiben politikus akar lenni valaki, nyilvánosan el kell fogadnia a katolikus egyház iránymutatásait. Nem csoda, hogy az intronizációról semmiféle vita nem folyt a szejmben, és még a baloldali vagy liberális pártok is látványosan hallgattak az ügyet illetően.
Az államelnök részvétele sem tekinthető Olszewski szerint egy magánember egyéni akciójának, hiszen hivatalánál fogva Andrzej Duda mindig a lengyel államot képviseli, bárhol is jelenik meg. És bár a püspökök arra is hivatkozva kerülték az intronizáció kifejezés használatát, hogy politikai felhangja lenne (és valamiféle teokrácia, azaz vallásállam felé elmozdulásként is lehetne értelmezni), beszédeikben visszatérő elem volt a ceremónia során, hogy nemcsak a magánéletben, hanem a társadalmi kérdésekben is Jézust kell mindenek elé helyezni, aki így utat fog mutatni ezen a téren is. Nem nehéz észrevenni, hogy ez a megközelítés mennyire egybecseng az intronizációt követelők vágyaival. Olszewski még arra is felhívja a figyelmet, hogy a „kemény mag”, vagyis a már említett Natanek atya és lovagjai továbbra is elégedetlenek, mivel az egyház és a kormány – a részvétel dacára – nem ismerte el nyilvánosan Jézust Lengyelország királyaként. Ezek után nyugodtan eljátszhatunk a gondolattal: ha Lengyelország mégsem prosperál a jövőben, ez a hangos kisebbség vajon a jelenlegi kormányt okolja-e, vagy továbbra is azt kéri számon, miért nem teljesül be végleg az áldozatkész ápolónő, Rozalia Celakówna víziója.