Újpalotán, toronymagas panelházak között bújik meg a – „csak” kétemeletes – Kontyfa utcai iskola. A szürke betontömbök közül az épületbe belépő látogatót barátságos kép fogadja. A hatalmas aulában csocsó- és biliárdasztal, a plafonról papírcsillagok, lufik, díszek lógnak. Ezeket a gyerekek készítették, csakúgy, mint a színes dizájnbútorokat, amelyeknek PET-palack az alapanyaguk. Kovács Nikoletta az igazgatóhelyettesi szobában vár minket. A fal mellett hatalmas polc, tele társasjátékkal, plüssállattal. Az asztalnál áll a „beszélgetőszék”. Ezen foglalhatnak helyet azok a diákok, akiknek fontos mondanivalójuk van. Akár azért, mert olyat tettek, ami nem helyes, akár azért, mert valami nyomja a szívüket. Kovács Nikoletta, vagy ahogy mindenki nevezi, Nikó éppen egy kisfiút csitít. „Vérfarkas vagyok!” – kiabálja a kisdiák, aki büntetésből van itt. Verekedett. Nikó beszél hozzá, nyugtatja. Becsöngetnek, a „vérfarkas” lecsillapodik, mehet vissza az osztályterembe.
– Szerencsére egyre kevesebb időt kell az irodában töltenie – utal a kisfiúra az igazgatóhelyettes, miközben hellyel és kávéval kínál bennünket. Nikó 2008 óta dolgozik a Kontyfában, először helyettesítő tanár volt, aztán szabadidő-szervező lett. 2013 óta az általános iskola igazgatóhelyettese. 569 gyerek jár ide, szinte mindegyiknek tudja a nevét, ismeri a történetét. Pláne a problémás gyerekekét.
– Kiskoromtól kezdve minden rokonom azt mondta, hogy engem az ég is tanárnak teremtett – kezdi. Igaz, a családi hagyományokat követve sokáig cukrásznak készült, aztán meg stewardessnek, végül mégis a Pető-intézetbe jelentkezett konduktornak. Nem vették fel, átjelentkezett a tanítóképzőre. Első munkahelye a már megszűnt, IX. kerületi Lenhossék Utcai Általános Iskola volt.
– Nagyon sok magatartási, beilleszkedési és tanulási nehézséggel küzdő gyerek járt oda, többüknek már akkor is volt dolga a rendőrséggel. Azóta sokan megjárták a Szőlő utcai és az aszódi javítóintézetet – meséli. Nikó a 2004–05-ös tanévet Amerikában töltötte szakmai képzésen. A magatartási problémákkal küzdő gyerekek számára kidolgozott reedukációs módszert sajátította el, később pedig részt vett a modell magyarországi meghonosításában. A Lenhossék utcában négy évig vezette a reedukációs programot.