– Ön sokáig regényeket írt, rockzenei lapokat szerkesztett, de a politikával nem sokat foglalkozott. Mikor és miért kezdte el érdekelni a politika?
– A 2001. szeptember 11-i New York-i merénylet és Pim Fortuyn fellépése, illetve halála (az iszlamizmus elleni harcot zászlajára tűző, választásokon is esélyes Fortuynt 2002. május 6-án gyilkolták meg – a szerk.) olyan hatással volt rám, hogy onnantól kezdve nem tudtam nem foglalkozni a politikával. Biztos hallottam és olvastam a kilencvenes években is már az integrációról folytatott vitákról, de nem éreztem különösebb szükségét, hogy bárhogyan is állást foglaljak. 2002 után viszont ezt már nem tehettem meg. Már csak azért sem, mert épp akkor bízták rám egy hetilap politikai rovatának vezetését.
– Mit jelent az, amiről azóta is folyamatosan ír, hogy a politika elidegenedett a választóktól?
– Azt, hogy a politikában és a médiában olyan kasztok jöttek létre, amelyek egymással társalogva külön világot kreáltak maguknak, és ily módon elvesztették a valósággal való kapcsolatukat.
– A kívülálló számára úgy tűnik, hogy Fortuyn fellépése és halála óta a hagyományos pártok is másképp viszonyulnak a Fortuyn által felvetett témákhoz, mindenekelőtt az integrációhoz, mint korábban. Miért nem tartja elégségesnek a váltást?
– Mert máig sem fogalmazódott meg világos bevándorláspolitika. Nincs egyértelműen kimondva, akarunk-e bevándorlást, és csak elkenik a kérdésre adandó választ. Én a további bevándorlás megakadályozását tekintem elérendő célnak, és a jelenlegi politikai elit által elvetett asszimilációt tartom valódi integrációnak.
– Az integrációt illetően semmi lényeges sem történt, vagy ami történik, túl lassú?
– Tudom, hogy akár száz évig is eltarthat, mire a bevándorlók végleg észrevehetetlenné válnak, de a mohamedánok esetében, akikből ma már majdnem egymillió él az országban, ennek a jelét sem látom. Azt viszont igen, hogy továbbra is tömbökben élnek, egymás közt házasodnak, és ragaszkodnak az iszlám minden betűjéhez, noha annak minden tétele ellentétes a nyugati értékekkel. Hadd fogalmazzak még egyértelműbben: az integráció mint olyan csak mítosz. Ugyanolyan mítosz, mint amelyből kinőtt, a társadalom alakíthatóságának mítoszából, hogy neveléssel bárkiből bármi lehet. Ez az ideológia abból indult ki, hogy potenciálisan mindenki ugyanolyan tehetséges, és az iskola, a társadalom feladata, hogy ezt a tehetséget ki tudja bontakoztatni.