Az Izsák-székesegyház Szentpétervár egyik nevezetessége. A római Szent Péter-dóméval és a londoni Szent Pál-katedráliséval vetekedő aranykupolába vezető 562 lépcsőn felkapaszkodva elképesztő kilátás nyílik a városra. Építését I. Sándor cár rendelte el, és az akkor szinte ismeretlen francia építészre, Auguste de Montferrand-ra bízta (1786–1858). A helyén már Nagy Péter is emeltetett egy templomot dalmáciai Szent Izsák tiszteletére, akinek emléknapján ő maga is született. Megalapozásához 24 ezer facölöpöt kellett a mocsaras talajba süllyeszteni, mielőtt a helyére került volna az épületet tartó 112, egyenként 130 tonnát nyomó, 17 méter magas gránitoszlop. A száz méternél magasabb, méreteiben, arányaiban és művészi megformálásában is csodálatra méltó székesegyház a világ egyik legnagyobb bazilikája, a késő klasszicizmus remeke. Pompájában alig akad párja a XIX. századi épületek között. A látogatót négyszáz kilogramm arany, ezer tonna bronz, irdatlan mennyiségű lazurit, malachit, 43 különböző ásvány kápráztatja el. A fő ikonosztáz szentjeinek arcvonásai az ortodoxia, az önkényuralom és a népiség elvét aláhúzva a Romanov-ház tagjait ábrázolják.
Ennek a mélységesen orosz és védelmező, az ország szellemi-politikai életét az 1917-es forradalmakig keményen szabályozó irányelvnek manapság újra egyre több híve van. Jól mutatja ezt az elmúlt hetekben az abszolút monarchiáról mint államformáról feléledő vita, a Kijevi Ruszt a kereszténységre térítő Vlagyimir nagyfejedelemnek emelt szobrot vagy a II. Miklós cár és Matilda Kseszinszkaja balerina szerelméről szóló filmet a pravoszláv aktivisták részéről érő támadások. A monarchia kritikátlan dicsőítése, az egyház modernizációt elvető, régi időket idéző konzervativizmussal megfogalmazott szólamai sokakat irritálnak. Valahol e két, időről időre túlzásokba merülő világ közötti szakadékról szól az Izsák-székesegyház körül kibontakozott vita is. Egyrészről a többséget maga mögött tudó egyház egyre hangosabban hirdeti a megőrző pravoszláviát, míg a társadalom kisebb, de harcias, világi, az egyház sokszor túlterjeszkedő magatartását és mindinkább kioktató hangnemét elutasító liberális része a jogos bírálaton túllépve hitbéli kérdésekre is kiterjeszti a hatalommal szembeni ellenérzéseit.