Több mint húsz éve már, hogy először nekilendültünk Széknek. Egy hosszú Land Rover III. (ez a legendás, nemrég búcsúztatott Defender elődje volt, megjárta Észak-Afrikát és Jugoszláviát, mielőtt hozzánk került) boldog tulajdonosaiként, amely átfogalmazta az időt. Mert nyolcvannal ment maximum. Viszont semmi rozsda, és vígan lehetett benne sétálgatni. Kisgyerekekkel, szemlélődve ideális. Két napig tartott az út a Mezőségig, egy alvással. A Nagyváradot Kolozsvárral összekötő fő közlekedési út borzalmas állapotban, szekerek és kivénhedt Daciák mindenhol, a Király-hágón túl, Feketetó környékén egyetlen út menti szállás, illetve nagyjából a terve. A szobánkat létra segítségével sikerült elfoglalni, még előttem van, ahogy a bébihordó lebegett ég és föld között. Aztán sör mellett egy meglepett holland turistának magyarázom a helyi történelmet. Mostanában visszasírom a létrást, ahogy a bukaresti rendszámú BMW-k között, amelyekből adminisztrációs tévedés folytán kiszorult az irányjelző, nézegetem a rózsaszínre festett panziókat. A korszerű Balkán ezer csodája. Avagy miként nyírta ki az árvalányhajat az uniformizáló globalizmus. Az a baj, hogy ebben a világban sehol sincs egy jó kis normális átmenet. Olyan hosszadalmas. Lefeküdtem Ceauşescu, felébredtem konzumtévé, hoppá.
Széken megülve többnyire Válaszútra, Füzesre, Visára, Bonchidára néztünk át, esetleg sokkal messzebbre, Torockótól Borszékig, de a legközelebbi város, Szamosújvár megmaradt átkelőnek. Úgy járt, mint Bánffyhunyad, ahol a cigányok felhők közé magasodó, csillogó bádogpagodáinak szemrevételezése és megszámolása (egyre több van belőlük) után jobbra át, és irány Kalotaszeg. Pedig Szamosújvár (tábla rendesen kint a Gherla mellett, ebből még nem lesz szeparatista mozgalom) megér akár több napot is. Igaz, lassan és nehezen adja meg magát, de aztán annál izgalmasabb. Rövid historizálás következik, nem átugrani, nem unalmas, inkább tanulságos, különösen ezekben a migráncsverte időkben. A tatárok elől menekülő örményeket I. Apafi Mihály fejedelem telepítette le a közeli Besztercén, áldassék a neve. A besztercei örmények aztán felépítették Szamosújvárt is, amely az örmény katolikusok püspöki székhelye is lett egyben. Valamint jelentős kereskedelmi központ, a szorgalmas marhakereskedő atyafiaknak köszönhetően. A város virágkora a tizennyolcadik századra esett, ekkorra már az erdélyi örmények nyelvileg és kulturálisan beolvadtak a magyar közösségbe, identitásukat és vallásukat azonban megtartották. Mára talán már százan sincsenek, szétszóródtak a világban. Hogy ez a folyamat lejátszódik-e a szórványban élő magyarokkal is, az hamarosan eldől. Az örmények mindenesetre a magyarokhoz hasonlóan mély és kitörölhetetlen nyomokat hagytak a városon, amelyek közben persze beszorultak a román templomépítési láz produktumai közé. Párját ritkítóan megmaradt például az egységes, nagy kiterjedésű barokk, falusias külső területekkel, amelyeket néhány barakk (Ceauşescu-barokk) fojtogat nyomasztóan, és újabban az értelmezhetetlen Tüzép-mediterrán hevület. A csodás érintetlenség alapja szintén az örményekhez kapcsolódik. Szamosújvár volt Kelet-Európa első pontosan megtervezett városa, párhuzamos utcákból álló szerkezettel. Tiszta New York, barokkból, ez ám a jókedvű, de megfontolt kreativitás diadala. Az örmények szelleme itt lebeg a város lelkületében, a kereskedelmi hajlandóságban, és ha leülünk egy padra a főtéri parkban nézelődni kicsit, láthatjuk, hogy az arcokon is. Szép nagy, sötét szemekben.