Rajmund felújított egy Csepel motort, hogy örömet szerezzen 90 éves nagyapjának

A családi történetekben rendre felbukkanó motor mását készítette el a férfi. Évekig dolgozott rajta.

Majláth Ronald
2017. 05. 28. 13:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor néhány évvel ezelőtt egy szombat délutánon Papp Rajmund a kisfiával elindult a barátja műhelyébe, még mindig nem tudta kiverni a fejéből, hogy többheti munkája veszett kárba. Munka után hosszú órákon át tisztogatta egy régi, rozsdamarta motor küllőit, most pedig kiderült, hogy azok teljesen használhatatlanok, mert a végükön a menetet szétrágta az idő vasfoga. Így már biztos, hogy nem az eredeti küllők kerülnek majd a motorba.

A műhelybe érve azonban a kisfia mintha erőt adott volna neki, amint a földön heverő szerszámokkal játszani kezdett. Eszébe jutottak azok az idők, amikor ő is ilyen apró volt még, és a nagyapja családi történeteit hallgatta. Ebben mindig központi szereplő volt egy különleges, fekete színű motor. Újra nekilátott a munkának. Ekkor már egy éve dolgozott egy 1953-ban gyártott 125-ös Csepelen, ugyanolyanon, mint amilyenről hajdanán meséltek neki. Sietnie kellett: csak pár hónap, és itt a nagyapja születésnapja.

Ma már szinte hihetetlen, de a magyar motorkerékpár-gyártás igen nagy múltra tekint vissza. Az elsőt nem más, mint a híres feltaláló, Bánki Donát készítette 1894-ben. A szériában gyártott legelső motor Lőrincz Béla nevéhez köthető, aki később felhagyott a gyártással, mert a konstrukciói nem voltak sikeresek. Nem úgy, mint a Méray fivérek járművei: saját vázakba angol motorblokkokat építettek. A legnagyobb sikert a Weiss Manfréd Acél- és Fémművek – a köznyelvben csak Csepel Művek – mindössze 37 kilós WM Turánjai aratták, amelyek 40 kilométer per órás sebességgel szelték az utakat az 1930-as években.

A második világháború után újraindult a termelés a gyárban, 1948-ban pedig elkészült az első Csepel márkanevű motorkerékpár, amely a tankján még a WM jelzést viselte. Egy évre rá született meg a „lemezvillás Csepel”, amelynek oldalára most már a Csepel feliratos, szárnyas embléma került. A Weiss Manfréd-gyár azonban nem kerülhette el a sorsát: miután államosították, 1950-ben Rákosi Mátyás Vas- és Fémművekre nevezték át a komplexumot. A pártutasítás szerint az országban csak itt készíthettek motort.

Ekkor gyártották a híres, teleszkópos 125-ös Csepelt is, amely már magán viselte a kibontakozó személyi kultusz jegyeit: a tervezőknek a korábbi WM emblémát úgy kellett átrajzolniuk, hogy az immáron az RM-et, vagyis Rákosi Mátyás monogramját mintázza. Az új embléma elnyerte a kommunista diktátor tetszését, most már ezt sütötték az ülésekre, így az ötvenes évek elején a motortulajdonosok büszkén ülhettek Rákosira. Groteszk módon később éppen az ülés bizonyult a motor leggyengébb pontjának: gyorsan széttöredezett. Miután 1954-ben a 125-ösök gyártósorát áthelyezték Zuglóba a Danuviához, többé nem készült Csepel márkanevű motorkerékpár nagy sorozatban, és Rákosi monogramja is lekerült az ülésekről.

– Megvan a teljes Csepel-sorozat – jelenti ki büszkén Páhi Zoltán gyűjtő, a Rozsdamarók Veteránjármű-egyesület tagja, aki egy tapolcai belvárosi helyiségben mutatja nekünk a motorjait. A hatvan körül járó férfinak köszönhette Papp Rajmund, hogy olyan Csepelt sikerült vásárolnia, amelynek még megvoltak a papírjai. Először egy 1939-es német DKW–200-ason akad meg a szemünk, amelynek a forgalmi engedélyét még horogkeresztes pecséttel hitelesítették a hatóságok. A szürke, kopott járgány mellett azonnal feltűnnek a Csepelek, amelyek olyanok, mintha most gördültek volna le a gyárszalagról. Egy lemezvillás Csepel ma legalább hatszázezer forintba kerül, de a D-Csepeleknek is alaposan megkérik az árát. Ám ha valaki úgy dönt, hogy maga újítja fel a motort, az sem olcsó mulatság: a használhatatlan, sokszor fészerben rozsdálló Csepelek százezer forintnál is többért kelnek el, ha van hozzájuk eredeti papír. És akkor még nem is beszéltünk az alkatrészekről.

Páhi úr azonban nagyban játszik: vagy hetven motorja van több helyen a városban, melyek közül a legújabb szerzeményeit is megmutatja. Nyitott fedelű, keletnémet katonai Trabanttal visz minket az egykori tapolcai laktanya épületeihez, ahol raktárat bérel. Az omladozó falakhoz passzolnak ezek a járművek. Odabenn valóságos veteránmotor-mennyország tárul elénk: Páhi úr felkap egy korabeli Csepel-ülést, és megmutatja, hogyan módosították néhány vonallal Weiss Manfréd monogramját Rákosi Mátyáséra. Kitol nekünk a napfényre egy motort, amelynek a javítása még profi szerelőnek is óriási kihívás lenne. Ennek az ülését házilag vonták be szivaccsal, mert az eredeti teljesen széttört.

– Hát igen, kispórolták belőle az anyagot. De a motor maga nagyon jó volt – mondja a férfi.

A második világháború végén szinte minden fiatalt behívtak katonának Nyirádon. Papp Rajmund nagyapja, Takács Lajos is ott volt közöttük, aki dacolva a hatóságokkal mégsem jelentkezett a sorozáson. A csendőrség azonban a barátaival együtt megtalálta, így hamarosan Németországba szállították őket, ahol rövid kiképzés után harcolniuk kellett. Amikor 1945 májusában közölték velük a németek, hogy véget ért a háború, útra keltek Magyarország felé, azonban a szovjet katonák csúnyán átverték őket: a vonatjuk áthaladt Magyarországon, de meg sem állt a Volgáig, ahol többéves kényszermunkára fogták az elhurcoltakat.

Ivanovóban kegyetlen sors jutott nekik: az orosz lágerparancsnok mindig azt mondogatta, hogy az apját és a húgát magyar katonák ölték meg, ezért ő nagyon haragszik a magyarokra. Ezt aztán ki is mutatta: amikor egy magyar fiú egyszer megpróbált elszökni, az őrök elfogták, és a többi fogoly előtt annyira megverték, hogy belehalt sérüléseibe. Mínusz negyven fokban is dolgozniuk kellett a téli hidegben, sosem volt megállás. Lajos bácsi elmeséli: odabenn elterjedt a híre, hogy aki megeszi a cigaretta végét, az belázasodik, és hamarabb hazakerülhet. Amikor először próbálta, nem sikerült neki, ám másodszorra már le tudta nyelni a cigarettavéget: belázasodott, így sokkal jobb körülmények közé került. Ma, amikor a hetven évvel ezelőtti eseményekről a 93 éves Takács Lajost hallgatjuk, szinte beleborzongunk, amikor elárulja: még mindig tart attól, hogy az elmondottak miatt visszavihetik a munkatáborba.

Lajos bácsi sorsa azonban a hazatérés után jóra fordult: hamarosan megismerte későbbi feleségét, aki mindenben támogatta. 1952-ben vettek egy félig kész házat Nyirádon, amelyhez csak nagy nehezen találtak tetőlécet, amelyet egy barátjuk Csepel motorjával sikerült hazavinni. Amikor aztán sikeresen leszállították a fát, Lajos bácsi megkérdezte a feleségétől: mi lenne, ha ők is vennének egy ilyen motort? Az asszony pedig így válaszolt: „Ha lesz pénzünk, motorunk is lesz.”

A csepeli gyár egyik utolsó darabját sikerült megszerezniük, amely igazi családtag lett. A családi történetekben rendre feltűnt a fekete Csepel, amelyet különös becsben tartottak. 

– Nem a veterán motorok érdekeltek, hanem a nagyapám, akit nagyon tisztelek – mondja Papp Rajmund, a negyven körüli tapolcai férfi, akinek óriási munkával sikerült összeraknia egy 125-ös Csepelt. Eredeti terve az volt, hogy visszaszerzi a nagyapja motorját, de ez sajnos nem sikerült. Így Páhi úrhoz fordult, aki kitartó keresgéléssel talált neki egy olyan Csepelt, amelynek még megvannak a papírjai. A munka oroszlánrésze azonban csak itt kezdődött: az ország legeldugottabb szegleteiből kellett összegyűjteni az alkatrészeket, amelyeket aztán külön-külön tisztítottak meg és újítottak fel a motorhoz – évekbe telt a munka, amelyet a családnak mindvégig sikerült titkolnia Lajos bácsi elől. Az aranycsíkot a keszthelyi Fellner József autófényező festette – szabad kézzel – a motorra. A kezét mutatja: semennyit sem remegnek az ujjai, így húz egy Csepel-tankra nekünk egy vonalat. Mint mondja, külföldről is hozzá küldik a motorok tankját, hogy csíkot húzzon rájuk.

A motor pedig végül elkészült a születésnapra: unokája az udvaron hurkapálcákra tűzött, régi „csepeles” családi fotókkal jelezte az utat a motorig. Amikor Lajos bácsi meglátta a gyönyörű, feketén csillogó motort, elsírta magát a meghatottságtól. A kilencvenen túli férfi felült a motorra, amelynek ülésén már nem Rákosi monogramja szerepelt.

– Tudom, hogy a sok szenvedésért nem lehet őt kárpótolni, de ez a motor talán feledteti vele a nehéz múltat – teszi még hozzá Papp Rajmund, miközben nagyapjára néz. A rendkívüli munkával újraépített 125-ös Csepel így a család erejét is szimbolizálja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.