Mint valami lassú, lusta blues, úgy indul meg velünk zötyögve, egyet-egyet döccenve a 6327-es számú személy, egy igazi piros-sárga Zsuzsi vonat. Csak nagyon picit gyorsítunk fel, amikor magunk mögött hagyjuk a mátészalkai állomást a működésképtelen kávéautomatával, a padlóból kilógó vezetékekkel és a ki tudja, mióta zárva tartó utasellátó sörreklámján mosolygó Nagy Feróval együtt. Magunk mögött hagyjuk a peronon várakozó Lintényi Leventét, Nedványi Tündét, Szabó Richárdot is. Ők a Mátészalkaleaks közösségszervezői, akik a minap vonatbojkottot rendeztek szülővárosukban. Buszt béreltek, hogy azzal szállítsák el az utasokat Debrecenbe. Megmozdulásuk célja az volt, hogy felhívják a MÁV, a városvezetés és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőjének, ha úgy vesszük, „földijüknek”, a kisvárdai Seszták Miklósnak a figyelmét arra, hogy a Mátészalka–Debrecen-vasútvonalon közlekedő szerelvények egyrészt korszerűtlenek és piszkosak. Másrészt lassúak: a fény városából Hajdú-Bihar megye 78 kilométerre lévő székhelyére 109 perc alatt érkeznek meg. Ez 44 kilométer per órás átlagsebességet jelent, ráadásul a szerelvény minden állomáson és megállóhelyen megáll. Jellemző adat egy másik vonalról, másik korból: Mátészalkáról Nyíregyházára 99 perc alatt jutott el a vonat 1943-ban. Ma a két város között 108 perc a menetidő.
Lintényiék azért a debreceni vonalra szervezték a bojkottot, mivel ez a legtöbbet használt szakasz: évente 825 ezer ember veszi igénybe. Sokan tanulnak és dolgoznak Debrecenben, és ha a vonatok sebessége felgyorsulna mondjuk 80 kilométer per órás sebességre, akkor még többen tennének így.
– Hajdú-Bihar megyében körülbelül húszezer forinttal több az átlagkereset, de nagyon nehéz megoldani a közlekedést ilyen menetidőkkel – mondja Lintényi Levente, a bojkott fő szervezője, kezében megafont szorongatva. Ezzel szólítgatja az embereket az állomás előtt, hogy ha halaszthatatlan dolguk van Debrecenben, akkor inkább utazzanak az ő különbuszukkal.
Lintényi Levente elmondta nekünk, hogy rendszeresen panaszt tesznek a vasúttársaságnál, mert gyakran nincs a járatokon víz, kéztörlő vagy szappan.