– Az emberek érdeklődnek manapság a motivációk összetettségét hangsúlyozó magyarázatok iránt? Nem a végletesen leegyszerűsítő válaszok hódítanak?
– Ha valaki többet tud a pszichológiáról, a látszólag egyszerű jelenségek mögött is felfedezheti a mélyebb, komplex tartalmat. Ezáltal jobban értelmezhetővé válik a terrorizmus is. Ha megértjük, hogy az Iszlám Állam az internetes közösségi oldalakon toborozva a terroristákat milyen pszichológiai módszereket használ, máris csökken a szervezet ismeretlenségéből fakadó félelmetessége. Egyúttal arra is rájöhetünk, hogy a terroristák tudatosan használják a médiát, amely a valóságos pusztító erejüknél sokkal intenzívebben tudósít a terrortámadásokról, miközben olyan jelenségek, például autóbalesetek, amelyek valójában sokkal több ember életét oltják ki, észrevétlenek maradnak. Természetünknél fogva társas lények vagyunk, igyekszünk csoportokhoz tartozni; akár rossz célok által vezérelt csoporthoz is. Ugyanakkor a csoportos létnek vannak árnyoldalai is, olyan nyomás, kényszer, amelyet a csoport fejt ki az egyénre. Fontos ezekkel is tisztában lennünk, hogy jól tudjunk védekezni ellene. Az tehát a végső célunk, hogy az olvasók vagy hallgatók rádöbbenjenek a saját életükben tapasztalt jelenségek magyarázatára.
– Az utóbbi években a mindennapi hősiesség kutatásával és propagálásával foglalkozik. Ez olyasmi, amit hiányol manapság?
– Amikor 2008-ban elkezdtem a hősiességet tanulmányozni, ez a téma egyszerűen nem létezett a pszichológiában. Volt együttérzés, volt önzetlenség, de hősiesség, amely nem egyenlő ezekkel, nem volt. Egy évvel korábban írtam A Lucifer-hatás című könyvemet az emberben rejtező gonoszról. Tárgyaltam a holokausztot, a ruandai népirtást és az iraki abu-graibi börtönben történt atrocitásokat is, tehát csupa emberi szörnyűséget. Az utolsó fejezetben viszont elmerengtem azon, hogy mi mozgathatja a kivételeket: azokat az embereket, akik a környezetükből kiemelkedve nem engednek a gonosz csábításának, hanem jók maradnak. Egyre inkább foglalkoztatni kezdtek a hősök. Összesen tizenkétféle hősiességet azonosítottam. A katonai hősök mellett például olyanokat, akik valamit a világon először csináltak, például először jutottak el a Holdra, vagy olyan tudósokat, mint Marie Curie, aki az életét kockáztatta a felfedezésért.
– De ezekről az emberekről már egész könyvtárnyi irodalom született.
– Csakhogy rájöttem, hogy nem csak azok a hősök, akiket mindenki azoknak tart, például Gandhi, Teréz anya vagy Oscar Schindler. Át kell értékelnünk a hős definícióját, mert valójában minden emberben megvan a hősiesség lehetősége, mindenki képes az élet valamely területén jót cselekedni másokkal. A legtöbb hős elsőre teljesen átlagos embernek tűnik, és nem is gondolnánk, hogy mire képes. Ez a koncepció nem példa nélküli, ironikus módon az ihletet a valaha élt egyik leggonoszabb ember személyiségéből vettem. Olvastam Hannah Arendt Eichmann Jeruzsálemben című könyvét, amelyben Eichmannt úgy írja le, mint egy tökéletes átlagembert. Amikor vele társalgott az ember, nem sokban különbözött attól, mintha a saját bácsikájával elegyedett volna beszélgetésbe. Sokan támadták ezért, hiszen Eichmann szörnyeteg volt, de Arendtnek igaza volt. Ugyanez áll a mindennapi hősökre. Ők mindaddig nem különböznek senki mástól, míg elő nem áll egy olyan helyzet, amelyik kihozza belőlük a hősiességet.
– Hogy valaki hőssé válik-e, azt a múltban a véletlen döntötte el. Az önök Hősök tere mozgalma viszont azt hirdeti, hogy ezt tanítani is lehet. Hogyan?
– Ahogy a mozgalom angol elnevezése (Heroic Imagination – Hősies elképzelés) is mutatja, a foglalkozáson azt igyekszünk elérni, hogy a hallgatók elképzeljék, ők is lehetnek hősök. Minden gyerek ismer hősöket, amikor én gyerek voltam, superman volt a kedvenc szuperhősöm. A fiatalokat arra ébresztjük rá, hogy van valamijük, ami egyetlen szuperhősnek sincs: van agyuk, amellyel gondolkodni tudnak. Úgy kell gondolkodnunk hát, mintha köznapi hősök lennénk. A foglalkozásokon a passzív bámészkodókat aktív hősökké formáljuk, elérjük, hogy a résztvevők elhiggyék magukról, hogy a zárt, statikus tudásukat egyre növekvő tudásra, az előítéleteiket megértésre cserélhetik.
– Ez nagyon optimista gondolat, de mintha a teljes világ pont az ellenkező irányba haladna.
– Hát éppen ezért fontos az egész. Két hete tartottam egy TEDx-előadást Rómában arról, hogy milyen veszélyek leselkednek a demokráciára. A Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban fejlődő Hősök tere kezdeményezések ebben a légkörben biztosítanak friss levegőt azon fiatalok számára, akik a jövő szuperhősei lehetnek.
A börtön ablakába
Zimbardo 1971-ben írta be magát a tudománytörténetbe, méghozzá egy sokak által kritizált, saját maga szerint is rosszul tervezett és hibásan, súlyos etikai vétségek árán végrehajtott kísérlettel. Ez volt az úgynevezett Stanford-börtönkísérlet. Egyetemista önkénteseket kerestek, akiket aztán véletlenszerűen rabnak vagy őrnek osztottak be az egyetemen berendezett kísérleti börtönben. Zimbardo játszotta a börtönigazgatót, a rabok engedelmességgel tartoztak az őröknek. Utóbbiak nem bántalmazhatták fizikailag őket, de minden mást megtehettek velük.
És tettek is. Bár kéthetesre tervezték a kísérletet, már hat nap után le kellett állítani, mivel a börtönőrök egyre perverzebb módon bántak a rabokkal, akik behódoltak nekik, és többen lelkileg összeomlottak, mert nem voltak képesek elviselni a lelki megaláztatásokat. A kísérletet senki sem ismételheti meg soha többé, a modern tudományetikai szabályok kizárják az olyan kutatást, amelyben a részt vevő emberek ilyen mértékben szenvednek.
Ugyanakkor a kísérlet jelentősége – minden hibája dacára – felbecsülhetetlen, egyetlen pszichológiakönyvből sem hagyható ki: az emberi természet korábban ismeretlen, sötét mélységeit tárta fel. Zimbardo ezzel bebizonyította, hogy ha a szituáció lehetőséget ad rá, a legártatlanabbnak tűnő átlagemberekből is kihozható a gonosz.